Już 2/3 Polaków korzysta z obniżek cen. Inne akcje promocyjne notują spadki [BADANIE]

Już 2/3 Polaków korzysta z&nbspobniżek cen. Inne akcje promocyjne notują spadki [BADANIE]

W dobie gwałtownie rosnących cen produktów spożywczych, wielu konsumentów stawia na bardziej rozsądne i przemyślane zakupy. Co za tym idzie, ich dobrym przyjacielem stają się... promocje. Choć nie dotyczy to wszystkich akcji organizowanych przez sieci handlowe. 

Obniżka cen jest najpopularniejszym rodzajem promocji już od wielu lat. Nic więc dziwnego, że korzysta z tego typu akcji już ponad 2/3 konsumentów – wynika z najnowszego raportu Monitor Promocji 2022 ARC Rynek i Opinia. Jednocześnie od 2018 roku zauważalna jest tendencja spadkowa korzystania z innych promocji. Jakich?

Promocja promocji nierówna

Według danych ARC Rynek i Opinia, 25% Polaków przyznaje, że ich zaufanie do promocji zwiększyło się z powodu inflacji. Z kolei 67% deklaruje, że korzysta z promocji, w ramach których detaliści obniżają ceny produktów. W tym samym czasie odsetek konsumentów, których kuszą inne tego typu akcje maleje.

Na przestrzeni ostatnich 4 lat o 18 p.p. (z 43% w 2018 r. na 25% w 2022 r.) spadł udział osób, które korzystają z promocji, w ramach których rozdawane lub dołączane do innych produktów były próbki. W przypadku degustacji produktów spadek wyniósł 15 p.p. (z 43% w 2018 r. na 28% w 2022 r.), natomiast przy testowaniu produktów lub usług odnotowano 13 p.p. spadku (z 26% w 2017 r. na 13% w 2022 r.).

Jak Polacy radzą sobie z drożyzną?

Poszukiwanie promocji nie jest jedynym sposobem konsumentów na rosnące ceny. W porównaniu z 2021 rokiem, wielu z nich znacząco ograniczyło robienie zakupów na zapas (38% versus 48% w 2021 roku) oraz kupowanie niepotrzebnych produktów (15% versus 21% w 2021 roku). Jak pokazuje badanie ARC Rynek i Opinia, zmniejsza się także liczba konsumentów, którym zdarza się robić niezaplanowane zakupy tylko dlatego, że coś jest w promocji.

"Z naszego badania wynika, że respondenci poświęcają dużo czasu na szukanie produktów i usług atrakcyjnych cenowo, jednocześnie unikają robienia zapasów. Badani podkreślali, że przed inflacją ich zakupy były dużo bardziej spontaniczne i impulsywne" – komentuje Anna Dąbrowska, kierowniczka zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.

Jednocześnie rośnie odsetek osób deklarujących pozytywne doświadczenia związane z udziałem w promocjach lub konkursach promocyjnych i maleje tych, które mają negatywne doświadczenia. Warto podkreślić, że na stosunek Polaków do promocji ma w dużym stopniu inflacja. Aż 25% osób przyznało, że ma teraz większe zaufanie do akcji promocyjnych.


Monitor Promocji 2022 to badanie zrealizowane metodą ilościową i jakościową. Badanie ilościowe przeprowadzono techniką CAWI na panelu internetowym epanel.pl, na reprezentatywnej próbie pełnoletnich mieszkańców miast (próba nie obejmowała wsi), którzy przynajmniej raz w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystali z promocji. Próba N=1014. W ramach badania jakościowego przeprowadzono 2 wywiady FGI online, liczba uczestników w każdej grupie: N=5; długość każdego wywiadu: 90 min. Badania zostały zrealizowane w sierpniu 2022.


Foto: Biedronka (mat. prasowe)


Reklama