Polacy zaciskają pasa – według NielsenIQ 60% z nas oszczędza na żywności

Polacy zaciskają pasa – według NielsenIQ 60% z nas oszczędza na żywności

Inflacja mocno uderza w polskich konsumentów. Oszczędności dotykają już nawet żywności. Polacy nie tylko kupują taniej, ale też znacznie mniej. NielsenIQ podał najnowsze wyniki badania Consumer Outlook, które pokazuje w jaki sposób zmieniły nawyki zakupowe w dobie szalejącej inflacji. 

Dane z badania NielsenIQ pokazują, że aż 41% Polaków dokonało przewartościowania wielu aspektów życia. To z kolei nie pozostało bez wpływu na zachowania zakupowe. Aż ¼ Polaków całkowicie zmieniła swoje życiowe priorytety. A powodem zmian jest inflacja i niestabilna sytuacja geopolityczna.

Strach przed przyszłością i zaciskanie pasa

Inflacja według najnowszych danych osiągnęła w sierpniu poziom 16,1%. Za tym idą podwyżki cen produktów i usług. Rosnące koszty energii i paliw dodatkowo pogłębiają kryzys. Dokładając do tego trwającą wojnę na terenie Ukrainy – wobec której niemal połowa naszych rodaków odczuwała strach w pierwszej połowie 2022 roku – obawy co do przyszłości są uzasadnione.

Jak wynika z najnowszej edycji badania Consumer Outlook wynika, że aż 60% Polaków planuje oszczędności na zakupach spożywczych. 49% czuje się niepewnie, jeśli chodzi o pokrycie codziennych potrzeb, z co za tym idzie – decyduje się na zakup tańszych przedmiotów, by ich finanse nie były zagrożone.

Oszczędności zakupowe

NielsenIQ skoncentrował się na konsekwencjach coraz szybciej rosnących cen. Polacy oszczędzają bowiem na różne sposoby. Aż 40% konsumentów wybiera niedrogie lub tańsze produkty. Z kolei 38% stawia na promocje – wybierając dowolną markę, ale w obniżonej czasowo cenie. Kupowanie marek własnych też jest sposobem na oszczędności – 23% kupuje ich znacznie więcej niż wcześniej. 

Wielu konsumentów całkowicie zmieniło swoje priorytety w porównaniu z tym, co uważano za ważne w 2019 roku, 37% przewartościowało ważne życiowo sprawy, a to wszystko wpływa na decyzje zakupowe obecnie i w przyszłości. 25% polskich konsumentów całkowicie zmieniło swoje priorytety życiowe i inaczej teraz patrzą na to co w życiu naprawdę ważne.

Karolina Zajdel, Dyrektor Zarządzający NielsenIQ w Polsce

Jakie zmiany zaszły w Polakach?

Obecne zmiany w nawykach konsumenckich to ewidentnie wynik trudnej sytuacji rynkowej. W poprzednim badaniu – przed kryzysem inflacyjnym – Polacy wskazywali, że kierują się zdecydowanie innymi przesłankami dokonując wyborów zakupowych. 

Poprzednie analizy wykazywały, że konsumenci stawiali na produkty firm zaangażowanych społecznie – dla których ważna jest ekologia i zrównoważony rozwój. Do tego stawiali na żywność, która ma pozytywny wpływ na ich zdrowie. 


Foto: StockAdobe

Reklama