Pokolenie Z i Y napędza m-commerce. Czy aplikacje zakupowe są przyszłością handlu?

Pokolenie Z i Y napędza m-commerce. Czy aplikacje zakupowe są przyszłością handlu?

Handel mobilny staje się coraz ważniejszym kanałem zakupów. Już blisko co czwarty polski konsument ogranicza się wyłącznie do zakupów na telefonie. Na znaczeniu zyskują także aplikacje zakupowe.

  • Bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji mobilnych instalowanych przez Polaków.
  • BLIK (53%) i szybki przelew (44%) pozostają najczęściej wykorzystywanymi rodzajami płatności za zakupy online.
  • Pokolenie Silver ceni możliwość robienia robienia zakupów bez względu na miejsce. Generacja Y widzi przewagę aplikacji zakupowych.

Handel mobilny staje się preferowanym kanałem zakupów nie tylko na świecie, ale też w Polsce. Już co drugi Polak (51%) robiący zakupy przez Internet korzysta w tym celu zarówno z urządzeń mobilnych, jak i niemobilnych – wskazują wyniki badania dotyczącego m-commerce, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z Mokka. Jak czytamy dalej, 27% decyduje się tylko z urządzenia stacjonarne, a 22% ogranicza się tylko do zakupów na telefonie.

Aplikacje zakupowe przyszłością handlu?

Ponad 40% korzystających z telefonów podczas zakupów online częściej korzysta z aplikacji zakupowych sklepów, zaś około co trzeci (32%) – ze stron internetowych. 19% osób deklaruje, że równie często korzysta z aplikacji co ze sklepowych stron www, a 5% trudno jest to określić.

Trend pokazujący przechodzenie na zakupy z wykorzystaniem telefonu w coraz młodszych pokoleniach jest coraz bardziej wyraźny. To właśnie doświadczenia użytkowników związane z użytkowaniem aplikacji mobilnych będą decydować o przyszłości handlu w internecie.

Marek Biernacki, CEO fintechu Mokka

Aplikacje bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji w telefonach wśród Polaków korzystających z zakupów online. W dalszej kolejności są to aplikacje nawigacyjne (54%), aplikacje filmowe i muzyczne (43%), a także gry (33%) oraz aplikacje serwisów informacyjnych (30%). Rzadziej instalujemy aplikacje sportowe czy służące do czytania lub audiobooków.

Jak Polacy płacą za zakupy online?

BLIK (53%) i szybki przelew (44%) to dwa najczęściej wykorzystywane rodzaje płatności za zakupy online. Około co trzeci badany wskazuje płatność karta płatniczą (32%), około co czwarty (23%) – tradycyjny przelew bankowy, a prawie co piąty – płatność mobilną (19%).

Preferencje dotyczące sposobów płatności różnią się w grupach wyodrębnionych ze względu na wiek. Młodsi – osoby z pokolenia Z i Y – częściej wykorzystują płatności BLIKiem, a także płatności mobilne (pokolenia Z) i odroczone płatności (pokolenie Y). Wśród osób z pokolenia Silver relatywnie często wykorzystywany jest tradycyjny przelew bankowy. Na uwagę zasługują też zdobywające coraz więcej użytkowników (10%) płatności odroczone, czy zakupy na raty (8%).

Polacy polubili płatności odroczone

Płatności odroczone zdobywają popularność na całym świecie wśród wiodących sprzedawców i młodszych, aktywnych konsumentów. Bardzo optymistyczny dla branży BNPL jest raport firmy doradczej Kearney, pt. "European Retail Banking Radar", z którego wynika, że już niemal połowa Europejczyków skorzystała z opcji BNPL, a w Polsce nawet 62%.

Szacuje się, że w przeciągu najbliższych 5 lat, odsetek płatności z wykorzystaniem produktów BNPL będzie rosnąć o 30% rocznie. Poza bardzo popularnymi odroczeniami płatności o 30 dni widzimy również duże zainteresowanie klientów uproszczonymi systemami ratalnymi, gdzie klient może wydłużyć okres spłaty nawet do 3, 6 czy 12 m-cy.

Marek Biernacki, CEO Mokka w Polsce

Dlaczego w telefonie?

Najczęściej wskazywaną przewagą korzystania z urządzeń mobilnych jest możliwość robienia zakupów bez względu na miejsce. Odpowiedź tę wskazała ponad połowa badanych korzystających z telefonu lub tabletu podczas zakupów online (54%).

Kwestia uniezależnienia się od miejsca jest dominującą przewagą wśród przedstawicieli pokolenia Silver. Osoby z pokolenia Y, a więc najbardziej aktywni użytkownicy m-commerce, częściej jako przewagę wskazują korzystanie z aplikacji do zakupów.


Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2022 r. na grupie reprezentatywnej N=600 dla robiących zakupy online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo. 


Foto: StockAdobe(​Rawpixel.com)

Reklama