Handel mobilny staje się coraz ważniejszym kanałem zakupów. Już blisko co czwarty polski konsument ogranicza się wyłącznie do zakupów na telefonie. Na znaczeniu zyskują także aplikacje zakupowe.
- Bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji mobilnych instalowanych przez Polaków.
- BLIK (53%) i szybki przelew (44%) pozostają najczęściej wykorzystywanymi rodzajami płatności za zakupy online.
- Pokolenie Silver ceni możliwość robienia robienia zakupów bez względu na miejsce. Generacja Y widzi przewagę aplikacji zakupowych.
Handel mobilny staje się preferowanym kanałem zakupów nie tylko na świecie, ale też w Polsce. Już co drugi Polak (51%) robiący zakupy przez Internet korzysta w tym celu zarówno z urządzeń mobilnych, jak i niemobilnych – wskazują wyniki badania dotyczącego m-commerce, zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia przy współpracy z Mokka. Jak czytamy dalej, 27% decyduje się tylko z urządzenia stacjonarne, a 22% ogranicza się tylko do zakupów na telefonie.
Aplikacje zakupowe przyszłością handlu?
Ponad 40% korzystających z telefonów podczas zakupów online częściej korzysta z aplikacji zakupowych sklepów, zaś około co trzeci (32%) – ze stron internetowych. 19% osób deklaruje, że równie często korzysta z aplikacji co ze sklepowych stron www, a 5% trudno jest to określić.
Aplikacje bankowe (74%), społecznościowe (72%) i zakupowe (69%) to trzy najczęściej posiadane rodzaje aplikacji w telefonach wśród Polaków korzystających z zakupów online. W dalszej kolejności są to aplikacje nawigacyjne (54%), aplikacje filmowe i muzyczne (43%), a także gry (33%) oraz aplikacje serwisów informacyjnych (30%). Rzadziej instalujemy aplikacje sportowe czy służące do czytania lub audiobooków.
Jak Polacy płacą za zakupy online?
BLIK (53%) i szybki przelew (44%) to dwa najczęściej wykorzystywane rodzaje płatności za zakupy online. Około co trzeci badany wskazuje płatność karta płatniczą (32%), około co czwarty (23%) – tradycyjny przelew bankowy, a prawie co piąty – płatność mobilną (19%).
Preferencje dotyczące sposobów płatności różnią się w grupach wyodrębnionych ze względu na wiek. Młodsi – osoby z pokolenia Z i Y – częściej wykorzystują płatności BLIKiem, a także płatności mobilne (pokolenia Z) i odroczone płatności (pokolenie Y). Wśród osób z pokolenia Silver relatywnie często wykorzystywany jest tradycyjny przelew bankowy. Na uwagę zasługują też zdobywające coraz więcej użytkowników (10%) płatności odroczone, czy zakupy na raty (8%).
Polacy polubili płatności odroczone
Płatności odroczone zdobywają popularność na całym świecie wśród wiodących sprzedawców i młodszych, aktywnych konsumentów. Bardzo optymistyczny dla branży BNPL jest raport firmy doradczej Kearney, pt. "European Retail Banking Radar", z którego wynika, że już niemal połowa Europejczyków skorzystała z opcji BNPL, a w Polsce nawet 62%.
Dlaczego w telefonie?
Najczęściej wskazywaną przewagą korzystania z urządzeń mobilnych jest możliwość robienia zakupów bez względu na miejsce. Odpowiedź tę wskazała ponad połowa badanych korzystających z telefonu lub tabletu podczas zakupów online (54%).
Kwestia uniezależnienia się od miejsca jest dominującą przewagą wśród przedstawicieli pokolenia Silver. Osoby z pokolenia Y, a więc najbardziej aktywni użytkownicy m-commerce, częściej jako przewagę wskazują korzystanie z aplikacji do zakupów.
Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI w czerwcu 2022 r. na grupie reprezentatywnej N=600 dla robiących zakupy online ze względu na płeć, wiek, wielkość miejscowości zamieszkania oraz województwo.
Foto: StockAdobe(Rawpixel.com)