Miniony kwartał był dla InPostu rekordowym na wszystkich kluczowych rynkach, na których obecna jest firma. Przychody Grupy w II kwartale wzrosły o 97,8%. InPost zanotował też najwyższy w historii firmy wzrost wolumenów przesyłek.
II kwartał w InPost: Przychody wyższe o 97,8%, EBITDA wzrosła o 41%
InPost zakończył II kwartał z przychodami na poziomie 1 696,5 mln zł. Oznacza to wzrost rok do roku o 97,8%. Pomimo presji inflacyjnej skorygowany zysk EBITDA wzrósł o 41% do 511 mln zł.
W omawianym okresie firma odnotowała również rekordowy wzrost wolumenów – znacznie powyżej rynku we wszystkich kluczowych krajach. W II kwartale InPost dostarczył w sumie 179,9 mln przesyłek, co z kolei oznacza wzrost na poziomie 73%.
Wzrosty na każdym rynku
W Polsce Grupa zanotowała wysoki, aż 36% r/r wzrost wolumenów w kanale poza platformą Allegro oraz 6% na samej platformie.
W II kwartale w Polsce Grupa osiągnęła całkowity wzrost wolumenów o 20% – przy wzroście rynku o 7%, we Francji wzrost wyniósł 7% – przy spadku rynku aż o 24%, natomiast w Wielkiej Brytanii wzrost wolumenów wyniósł aż 225% – przy szacowanym spadku rynku na poziomie 7%.
Niemal 2 tys. nowych Paczkomatów w trzy miesiące
InPost we wszystkich krajach intensywnie rozwijał swoją sieć maszyn. W II kwartale zainstalowanych zostało prawie 2 000 nowych urządzeń. Na koniec kwartału sieć Paczkomatów liczyła już ponad 24 tys. urządzeń, w tym:
- 18 418 w Polsce (+12% w porównaniu do końca 2021 roku),
- 1 012 we Francji (+223% w porównaniu do końca 2021 roku),
- 3 935 w Wielkiej Brytanii (+25% w porównaniu do końca 2021 roku).
II kwartał był bardzo pracowitym czasem dla firmy. W Polsce uruchomiono pierwszy Paczkomat bezekranowy, a we Francji postawiono pierwszy Paczkomat InDoor.
Mogę z dumą powiedzieć, że są to jedne z najlepszych wyników kwartalnych w naszej historii. Odnotowaliśmy wzrost udziału na wszystkich naszych głównych rynkach, co jest szczególnie istotne w przypadku Wielkiej Brytanii i Francji, gdzie InPost obsłużył znacznie więcej przesyłek, pomimo że rynki te odnotowały spadki wolumenów.
We Francji przeprowadzono także relaunch marki Mondial Relay odświeżając całościowo jej wizerunek, zapowiedziano wprowadzenie aplikacji mobilnej wzorowanej na InPost Mobile oraz zakomunikowano plan wdrożenia dostaw D+1 pod nazwą Mondial Relay Express (dostawa D+1), a także utworzono i odnowiono 5 oddziałów regionalnych.
W Wielkiej Brytanii wprowadzono zwroty bez etykiet, które zaowocowały skokowym wzrostem wyników sprzedaży na tym rynku – wolumeny łącznie wzrosły o +225% r/r.
Już ponad połowa Polaków korzysta z Paczkomatów
Na koniec II kwartału poprzez Paczkomat® InPost przesyłki w Polsce odbiera już prawie połowa (48%) dorosłej populacji kraju, czyli 15,8 mln osób. Oznacza to wzrost liczby użytkowników o 14% w porównaniu do tego samego okresu roku ubiegłego.
Na rodzimym rynku już 58% populacji ma swój Paczkomat® InPost w odległości zaledwie siedmiominutowego spaceru, a 47% w odległości zaledwie 5 minut.
Co dalej?
InPost poprawia wyniki już kolejny kwartał z rzędu. Sieć Paczkomatów rozrasta się na każdym rynku, a firma notuje imponujące wzrosty liczby obsługiwanych przesyłek. Według Rafała Brzoska, prezesa InPost, dalsze perspektywy również zapowiadają się obiecująco.
(...) jeśli chodzi o krótkoterminowe perspektywy dla polskiego rynku w obecnych warunkach makroekonomicznych, jesteśmy ostrożnymi optymistami. Według naszych prognoz możemy dalej zwiększać udział w rynku oraz łagodzić wpływ inflacji przez dostosowywanie cen, co powinno być widoczne w wynikach w drugim półroczu tego roku.
Pozytywna jest także perspektywa długoterminowa – przyznaje prezes InPost. Jak wyjaśnia, coraz więcej konsumentów i partnerów e-commerce wybiera Paczkomat® InPost jako najszybszą, konkurencyjną cenowo oraz najbardziej ekologiczną formę dostawy. "Wierzymy też mocno w adaptację polskiego modelu dostaw ostatniej mili na innych wiodących, europejskich rynkach i uzyskanie efektu skali" – komentuje.
Foto: InPost (mat. prasowe)