Lipiec tego roku upłynął pod znakiem obawy o dostawy cukru do sklepów oraz panikę wywołaną informacjami o wzroście cen tego towaru. W rezultacie masowego wykupowania cukru przez konsumentów, sieci handlowe zaczęły reglamentować ten towar. Czy ruch ten wpłynął na nawyki Polaków?
Jak się okazuje w ostatnim miesiącu aż 4 na 10 konsumentów nie kupiło białego cukru ze względu na jego brak w sklepie – wskazują wyniki najnowszego sondażu agencji SW Research. Natomiast ponad połowa badanych deklaruje jednak, że ograniczona dostępność towaru nie wpłynie na dotychczasową ilość konsumowanego przez nich białego cukru.
Ile cukru spożywają Polacy? W zestawieniu przodują mężczyźni
Ponad 40% Polaków deklaruje, że średnio w ciągu miesiąca spożywa więcej niż 0,5 kg białego cukru. Wyniki badania pokazują różnicę w ilości konsumowanego cukru ze względu na płeć.
Mężczyźni nie tylko spożywają więcej białego cukru niż kobiety (przynajmniej 0,5 kg białego cukru spożywa w miesiącu 49% mężczyzn i 38% kobiet), ale robią też większe zapasy tego towaru oraz częściej kupują ten produkt do swojego gospodarstwa domowego.
Co Polacy robią z cukrem? Jego miejsce znajduje się przede wszystkim w kuchni
Polacy używają białego cukru przede wszystkim w kuchni – 69% badanych dodaje go do ciast, wypieków, sosów, 56% badanych słodzi nim herbatę, kawę czy inne napoje, a 45% wykorzystuje do przygotowywania przetworów.
Wykorzystanie białego cukru jako dodatku do ciast, wypieków czy sosów częściej deklarują kobiety (77%) niż mężczyźni (61%). Słodzenie cukrem różnego rodzaju napojów to z kolei zwyczaj praktykowany głównie przez mężczyzn (61%) oraz osoby o najniższych dochodach (70%). Stosowanie białego cukru do produkcji przetworów występuje natomiast częściej wśród kobiet (50%), mieszkańców wsi (51%) oraz najstarszych badanych (52%).
Co 4. konsument odczuł braki cukru na sklepowych półkach. Nie zmieniło to konsumpcji
40% Polaków doświadczyło w ostatnim miesiącu deficytu białego cukru w sklepach. Pomimo tego badani nie są wyraźnie skłonni do rezygnacji z jego konsumpcji.
Tylko 16% respondentów deklaruje, że ograniczona dostępność towaru spowoduje, że całkowicie zrezygnują ze słodzenia kawy czy herbaty. 3 na 10 Polaków jest gotowych na zastąpienie białego cukru jego zamiennikami, przy czym postawa ta jest szczególnie widoczna w grupie osób o najwyższych dochodach (47%).
- To może Cię zainteresować: Czy sieci złamały prawo reglamentując cukier? Sprawę komentuje UOKiK
Ponad połowa badanych deklaruje jednak, że ograniczona dostępność towaru nie będzie miała wpływu na spożywaną przez nich ilość białego cukru. Przekonanie to dominuje głównie wśród najstarszych osób (61%), które z racji swego wieku mogą być mniej skłonne do zmiany swoich dotychczasowych przyzwyczajeń.
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski. Próba badawcza została dobrana w sposób warstwowo-losowy, tak aby zapewnić zróżnicowanie respondentów pod względem podstawowych cech demograficznych (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie). Łącznie zebrano 1013 wywiadów. Badanie było realizowane w terminie 2-3 sierpnia 2022 r. przez agencję SW Research. Zastosowano wywiady online (CAWI) na panelu internetowym SW Panel.
Foto: wiadomoscispozywcze.pl