Rośnie sprzedaż w placówkach pocztowych. Jednak wciąż 80% punktów generuje straty

Rośnie sprzedaż w&nbspplacówkach pocztowych. Jednak wciąż 80% punktów generuje straty

Poczta Polska dywersyfikuje źródła dochodu. Jednym z jej istotnych obszarów jest handel w placówkach pocztowych. W 2021 roku klienci "sklepów" Poczty Polskiej wydali w nich blisko 350 mln zł. Nadal jednak zdecydowana większość filii generuje straty.

Zmiany w Poczcie Polskiej

Począwszy od 2017 roku działalność handlowa w Poczcie Polskiej została uporządkowana i zcentralizowana. Wycofano wówczas blisko dwa tysiące słabo sprzedających się pozycji. Jak wyjaśnia spółka, zyski ze sprzedaży w placówkach wynikają z wprowadzenia ewaluacji, profesjonalnego projektowania oferty i ograniczenia asortymentu do produktów cieszących się realnym zainteresowaniem wśród klientów.

Nadal jednak blisko 80% urzędów i filii pocztowych generuje straty. Wynika to z tego, że spółka zobligowana jest przepisami prawa do posiadania placówek na terenie całego kraju, niezależnie od ich rentowności. Jak wyjaśnia Poczta Polska, straty wynikają ze spadającego z roku na rok wolumenu przesyłek listowych, które dotychczas były głównym źródłem dochodu dla spółki.

Dynamika sprzedaży w placówkach pocztowych z imponującymi wzrostami

W ubiegłym roku klienci zakupili w placówkach pocztowych produkty za prawie 350 mln zł. Jak infomruje Poczta Polska, dane za pierwsze półrocze br. wskazują, że w roku 2022 osiągnie dodatnią dynamikę w zakresie sprzedaży towarów.

Porównując rok do roku, jedną z największych dynamik sprzedaży – ok. 140% – spółka zanotowała w zakresie sprzedaży towarów okolicznościowych. Do tej grupy asortymentowej zaliczane są np. akcesoria i towary osobiste (m.in. portfele, torebki), artykuły regionalne, pamiątki, dekoracje. 

Ok. 120% dynamikę sprzedaży Poczta Polska odnotowała w kategorii artykuły piśmiennicze i biurowe oraz towary impulsowe. Do drugiej grupy zaliczają się m.in. napoje i słodycze, herbaty, kosmetyki i baterie. Wzrosty sprzedaży spółka ma także w takich kategoriach jak książki, kartki widokowe i gospodarstwo domowe.

Placówka pocztowa to miejsce, gdzie można kupić i wysłać pocztówkę z wakacji. Naszym klientom oferujemy jednak także produkty, które przydadzą się podczas urlopu. Umilą i ułatwią czas spędzony na plaży, na działce, w czasie podróży.  W wielu wariantach i w przystępnych cenach można kupić u nas akcesoria plażowe, popularne i mniej dostępne książki, gazety i magazyny oraz zabawki dla dzieci. Poczta Polska to także miejsce, do którego warto wstąpić po słodką przekąskę czy zimny napój.

Daniel Witowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej

W asortymencie placówek pocztowych prócz stałych kategorii produktowych dostępne są także artykuły sezonowe. W tym roku są to m.in. mapy, przewodniki, widokówki, magnesy regionalne, okulary słoneczne, plażowe zestawy zabawek czy preparaty odstraszające komary. Artykuły te dostępne są m.in. w miejscowościach turystycznych.

Kto robi zakupy na poczcie?

Aktualnie towary w placówkach pocztowych najczęściej kupowane są przez osoby, które mieszkają w mniejszych miejscowościach, nie kupują online lub przed zakupem chcą obejrzeć dany produkt. Do placówek pocztowych przychodzą także ludzie, którzy lubią kupować w małych punktach, blisko domu i wspierają polski biznes.


Foto: Poczta Polska (biuro prasowe)

Reklama