Nowości roślinne stanowią już 12% wszystkich premier. Rynek jest rozdrobniony [RAPORT MINTEL]

Nowości roślinne stanowią już 12% wszystkich premier. Rynek jest rozdrobniony [RAPORT MINTEL]

Popyt na produkty pochodzenia roślinnego notuje wzrosty na przestrzeni ostatnich kilku lat. Jednak rynek jest stosunkowo mocno rozdrobiony. Jak wskazuje Mintel, 10 największych graczy odpowiada za około 1 na 10 wprowadzanych nowości roślinnych na całym świecie. Znaczącą rolę odgrywają na tym rynku marki typu start-up.

  • W latach 2015-2021 liczba nowych produktów na bazie roślin wprowadzonych na rynek wzrosła o prawie 700%.
  • Podczas ostatnich 5 lat, dziesięciu największych innowatorów nie zwiększyło swojego udziału w premierach.
  • Przyszły sukces rynku roślinnych substytutów mięsa zależy od lepszego smaku, wartości odżywczych, wpływu na środowisko i wartości.

Mintel w najnowszym raporcie "Global New Product Database" analizuje obecną sytuację na rynku roślinnych zamienników mięsa oraz kreśli kluczowe kierunki rozwoju kategorii. Którzy gracze są kluczowi na tym rynku? Od czego zależy sukces całej kategorii?

Nowości roślinne stanowią już 12% wszystkich premier 

Produkty pochodzenia roślinnego, jako sformułowanie, na światową scenę wkroczyło w 2015 roku, choć po raz pierwszy użyto go jeszcze w latach 80. minionego wieku. Wraz z rosnącą troską o zdrowie i klimat, powiększa się zainteresowanie konsumentów dietą roślinną. To z kolei napędza falę innowacji produktych w przemyśle roślinnym na całym świecie. A wzrost jest rzeczywiście imponujący.

Według raportu Mintel "Global New Product Database", w latach 2015-2021 liczba nowych, pakowanych produktów konsumpcyjnych na bazie roślin wprowadzonych na rynek wzrosła o prawie 700% i stanowiła 12% wszystkich nowo wprowadzonych produktów w 2021 roku na rynek. Można śmiało powiedzieć, że produkty na bazie roślin są częścią stylu życia, który z pewnością pozostanie z nami na długo.

Kto rozdaje karty na rynku wege?

Największymi firmami, które na przestrzeni ostatnich pięciu lat wprowadziły na rynek innowacje wegańskie, według danych Mintel są: Danone, Aldi, dm-drogerie, Lidl, Tesco, Sainsbury's, Unilever, Marks & Spencer, Woolworths i Kellogg. Firmy te odpowiadają za około jeden na dziesięć nowo wprowadzonych produktów roślinnych/wegańskich na całym świecie. Pokazuje to, jak bardzo nadal rozdrobniony jest ten rynek.

Jak wskazuje Mintel, dziesięciu największych innowatorów nie zwiększyło swojego udziału w premierach w ciągu ostatnich pięciu lat, dowodząc, że mniejsze marki typu start-up nadal odgrywają znaczącą rolę w napędzaniu wzrostu na rynku żywności wegańskiej.

Na bazie roślin, czyli jakie? Co napędza trend?

Mówiąc najprościej, pojęcie "na bazie roślin" odnosi się do diety lub towarów konsumpcyjnych, które pochodzą z roślin. W głównej mierze oznacza to owoce, warzywa, ziarna, rośliny strączkowe, orzechy, oleje, nasiona, przyprawy i ekstrakty roślinne.

Troska konsumentów o środowisko oraz własne zdrowie są kluczowymi czynnikami napędzającymi trend żywności pochodzenia roślinnego. Furorę w codziennej dzieci konsumentów robią innowacje roślinne. Są to roślinne substytuty mięsa, roślinne zamienniki produktów nabiałowych, roślinne alternatywy dla ryb/owoców morza i roślinne substytuty jaj. Jak wskazuje Mintel, zauważalne są także deklaracje o roślinnym pochodzeniu w kategoriach produktów kosmetycznych i higieny osobistej, gospodarstw domowych, mody i odzieży.

Produkty roślinne szukają wejścia do mainstreamu

Czy produkty pochodzenia roślinnego i wegańskie to to samo? Chociaż są podobne, mają pewne kluczowe różnice. Diety wegańskie eliminują wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, podczas gdy konsumpcja bazująca na roślinach niekoniecznie wyklucza produkty zwierzęce i białka. Zamiast tego zmniejsza spożycie składników pochodzenia zwierzęcego i koncentruje się na jedzeniu większej ilości towarów roślinnych, takich jak warzywa, owoce, orzechy itp.

Marki bazujące na produktach roślinnych już wcześniej trafiały na rynek wegański, ale teraz chcą mieć bardziej mainstreamowy wydźwięk, skupiając się na fleksitarianach i "wszystkożercach", a nie na małym segmencie wegańskich konsumentów. Na przykład, jak podaje Mintel, tylko 3% dorosłych w Wielkiej Brytanii twierdzi, że przestrzega diety wegańskiej.

Od czego zależy sukces trendu roślinnego?

Roślinne substytuty mięsa nieustannie przebijają się do głównego nurtu na wielu rynkach. Według danych Mintel, już połowa konsumentów w Wielkiej Brytanii i Kanadzie stosuje substytuty mięsa. Za tym trendem podążają też Stany Zjednoczone, choć dane nadal wykazują, że kategorią opartą na roślinach interesuje się 39% tamtejszych konsumentów.

Jakie wyzwania stoją przed zachodnimi graczami? Mintel wskazuje m.in. na generowanie powtarzających się zakupów, zwiększanie częstotliwości konsumpcji i różnicowanie marek na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Przyszły sukces rynku roślinnych substytutów mięsa zależy od lepszego smaku, wartości odżywczych, wpływu na środowisko i zwiększonej wartości.

Czy produktom na bazie roślin grozi utrata zdrowego wizerunku?

Konsumenci postrzegają produkty spożywcze i napoje na bazie roślin jako zdrowe i naturalne – marki, które są w stanie zapewnić te postrzegane korzyści, będą miały większą wiarygodność w przyszłości.

Niestety, podobnie jak w przypadku wcześniejszych, w pełni naturalnych produktów, twierdzenia o roślinnym pochodzeniu rozprzestrzeniły się na szerszy zakres podkategorii, a taka dywersyfikacja może z kolei zagrozić ich wiarygodności.

Ponadto doniesienia w mediach zakwestionowały zdrowotność roślinnych alternatyw mięsnych, takich jak Impossible Burger w porównaniu z mieloną wołowiną. Ta reakcja może negatywnie wpłynąć na postrzeganie przez konsumentów twierdzeń o pochodzeniu roślinnym produktów, prowadząc do kwestionowania ich wartości.

Jak wygrać na rynku roślinnych produktów?

Rynek roślinny staje się także coraz bardziej zatłoczony. Mintel wskazuje, że wyróżnienie się na nim może zapewnić koncentracja na zapewnieniu najwyższych korzyści dla konsumentów. Mowa o promowaniu pożądanych cech, takich jak zawartość owoców lub warzyw i wysoka zawartość białka.

Jak wskazuje Mintel, białko jest kluczową szansą, ponieważ większość konsumentów roślinnych chciałaby kupować więcej wysokobiałkowych roślinnych alternatyw dla nabiału.

Producenci żywności i napojów mają okazję przyciągnąć duży odsetek konsumentów, którzy chcą odkrywać wegańskie alternatywy i dodawać owoce, warzywa i zboża do swojej diety – wspierać konsumentów, którzy szukają diet pro-roślinnych, niekoniecznie tych wegańskich.

Dywersyfikacja roślinnych źródeł białka

Zwiększona różnorodność białek roślinnych jest kluczem do trwałego wzrostu rynku – podaje Mintel. Rodzaje, formy i źródła innowacji w zakresie białek roślinnych będą również nadal się różnicować, aby sprostać wymaganiom konsumentów w zakresie realistycznych alternatyw zarówno dla mięsa, jak i nabiału.

Jak wyjaśnia Mintel, marki mogą wyprzedzić konkurencję, wprowadzając nowe formy produktów roślinnych, które stanowią zamienniki propozycji mięsnych. Jednym z najpopularniejszych tego typu produktów są substytuty burgerów, co wiąże się nierozłącznie z innowacjami w smaku i konstystencji oraz samą dostępnością tych produktów.

Roślinna żywność to nie tylko wege burger. Kluczowe kierunku rozwoju rynku według Mintel

Innowacje w zakresie owoców morza na bazie roślin przyspieszyły w ostatnim czasie, a substytuty ryb mają zwiększyć swój udział w rynku roślin już w niedalekiej przyszłości. Różnorodne gatunki owoców morza nadają się do innowacji zastępujących ryby, oferując większą różnorodność konsumentom, którzy chcą zdywersyfikować swój wybór białek roślinnych.

W następnej dekadzie, nabiał wytwarzany w laboratorium może osiągnąć 35% do 50% udziału w rynku, co stanowi wyzwanie dla alternatyw roślinnych. W dłuższej perspektywie wyzwania związane z mlekiem produkowanym w laboratorium popchną przemysł nabiałowy i nienabiałowy do zjednoczenia sił i wykorzystania okazji do pozycjonowania swoich produktów hybrydowych jako "najlepszych z obu światów".

Około jedna piąta europejskich konsumentów kupuje alternatywy mleczne, ponieważ można je wykorzystać do pieczenia. W przyszłości marki napojów roślinnych będą starały się zwiększyć swój udział w rynku, ponieważ nadal konkurują o nowe okazje poza kawą i wykorzystają entuzjazm wobec produktów "pieniących się", aby rozszerzyć zastosowanie, szczególnie na rynku kuchni domowej.

Zdrowie osobiste i dobrostan planety

70% amerykańskich konsumentów zgadza się, że firmy produkujące żywność i napoje mogą być liderami w ochronie środowiska. Idąc dalej, substytuty pochodzenia roślinnego będą wymagały większych wysiłków w zakresie zrównoważonego rozwoju opakowań, aby utrzymać przewagę konkurencyjną nad produktami białkowymi pochodzenia zwierzęcego, aby zapewnić redukcję odpadów.

W Chinach, 68% dorosłych zgadza się, że żywność pochodzenia roślinnego może pomóc zmniejszyć ryzyko wysokiego ciśnienia krwi, wysokiego poziomu cholesterolu i wysokiego poziomu cukru we krwi. Istnieje ciągłe zapotrzebowanie na innowacje produktowe, które mają na celu zwiększenie widoczności roślinnych produktów mięsnych i pomoc produktom białkowym na bazie soi w wyeliminowaniu przestarzałego wizerunku żywności sojowej.


Źródło: Mintel
Foto: StockAdobe(gkrphoto)

Reklama