Polacy podejmują działania korzystne dla planety, ale nie z pobudek proekologicznych – wynika z badania zrealizowanego dla KRUK SA. Według niego już 65% Polaków ogranicza ogranicza konsumpcjonizm. Jednak powodem dla zdecydowanej większości jest panująca w sklepach drożyzna.
Świadomość ekologiczna Polaków jest dość wysoka. Natomiast z działaniami ekologicznymi w praktyce bywa już różnie – komentuje Agnieszka Salach, rzeczniczka prasowa KRUK SA, przy okazji wypadającego Dnia Długu Ekologicznego.
Czym jest Dzień Długu Ekologicznego? Kiedy wypada?
Dzień Długu Ekogolocznego jest ruchomą datą, która wyznacza moment, w którym zapotrzebowanie ludzkości na zasoby planety w danym roku przekroczyło możliwości ich regeneracji.
"Jest to dzień, od którego w zasadzie cała ludzkość zaczyna żyć na kredyt naszej planety i na kredyt przyszłych pokoleń" – mówi Agnieszka Salach.
W 2022 roku Dzień Długu Ekologicznego wypada 28 lipca. Jak zauważa rzeczniczka KRUK SA, jeszcze 20 lat temu Dzień Długu Ekologicznego przypadał dużo później, około 21 września. "To pokazuje, że ludzkość z roku na rok coraz szybciej wykorzystuje wygenerowane przez Ziemię zasoby naturalne" – wyjaśnia.
Ekologicznych pobudek brak?
Z majowego badania, przeprowadzonego przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie KRUK SA, wynika, że Polacy są świadomi tego, jakie działania pozytywnie wpływają na środowisko naturalne. Gorzej jest jednak z praktyką.
Aż 81% Polaków uważa, że oszczędzanie wody jest korzystne dla środowiska, ale tylko 75% robi to w swoim domu. Sytuacja wygląda podobnie w kwestii ograniczania kupna produktów w plastikowych opakowaniach – 68% Polaków jest "za", ale w praktyce tylko 25% rezygnuje z produktów zapakowanych w plastik.
Liczą się oszczędności
Są też jednak pozytywy, ponieważ – o ile 69% Polaków uważa, że oszczędzanie energii elektrycznej jest korzystne dla środowiska – o tyle 80% faktycznie robi to w swoim domu.
To prawdopodobnie efekt rosnących cen, bo – jak pokazuje badanie zrealizowane dla KRUK SA – to właśnie wymierne oszczędności finansowe są czynnikiem, który jest w stanie skłonić Polaków do działań proekologicznych.
Źródło: Newseria
Foto: StockAdobe(Prostock-studio)