Żabka stawia na nowoczesną logistykę i kontynuuje wdrażanie cichego transportu miejskiego o zerowej emisji. Sieć właśnie rozpoczęła testy elektrycznego pojazdu ciężarowego, za pomocą którego będzie dostarczany towar do sklepów zlokalizowanych na terenie Warszawy i okolic.
Spółka nawiązuje współpracę z kolejnym producentem aut elektrycznych. Właśnie ruszyły testy w pełni elektrycznego ciężarowego samochodu Scania25P. Obejmują one możliwość sprawdzenia kompleksowego rozwiązania transportowego, które oferuje Scania. Wraz z pojazdem elektrycznym Żabka otrzyma od partnera także mobilną ładowarkę.
Zeroemisyjna flota Żabki
Przeciwdziałanie zmianom klimatu to wyzwanie globalne. "Z tej perspektywy szczególnie istotne jest budowanie efektywnych partnerstw na rzecz walki z tym zjawiskiem, czego przykładem jest podjęcie współpracy z kolejnym liderem rozwiązań transportowych" – mówi Adam Manikowski, dyrektor zarządzający Żabka Polska.
Jak zaznacza, to już kolejny krok firmy mający na celu ochronę środowiska i zmniejszenia śladu węglowego. Elektryczny pojazd będzie testowany przez najbliższe dwa tygodnie na terenie Warszawy i jej okolic.
Scania 25P to już kolejny testowany przez Żabkę pojazd elektryczny. Od 2019 r. sieć prowadzi testy zeroemisyjnych pojazdów dostawczych, a od 2021 r. posiada w pełni elektryczny samochód dystrybucyjny z zabudową chłodniczą, który dostarcza towar do sklepów na Śląsku. Żabka zainwestowała także we własne stacje ładowania aut elektrycznych w centrach logistycznych w Nadarzynie oraz Plewiskach oraz w centrali.
Sieć stopniowo modernizuje również swoją flotę samochodów osobowych i prowadzi testy mające na celu zastąpienie aut spalinowych pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.
Elektryczny dostawczach – Scania 25P
Scania 25P B4X2NB to elektryczny pojazd ciężarowy o maksymalnej dopuszczalnej masie całkowitej do 19 ton. Zeroemisyjny napęd elektryczny pozwala na pokonanie jednorazowo do 250 km.
Samochód posiada pakiet 9 baterii o całkowitej pojemności 300 kWh, których naładowanie zajmuje mniej niż 100 minut. Ponadto baterie są ładowane podczas jazdy w wyniku rekuperacji.
Pojazd pracuje zarówno ciszej, jak i w sposób bardziej przyjazny środowisku niż typowe pojazdy ciężarowe. Dzięki temu może być użytkowany m.in. w tzw. zielonych strefach, a także wykonywać więcej operacji transportowych w nocy, co skutkuje odciążeniem infrastruktury drogowej w ciągu dnia.
Dodatkowo kabinę pojazdu zaprojektowano specjalnie z myślą o pracy w mieście – jest ona nisko zawieszona, co zapewnia znakomitą widoczność na zatłoczonych ulicach. Pojazd ma więc bezpośredni wpływ na poprawę warunków życia mieszkańców miast, a dzięki takim rozwiązaniom jak: zaawansowany hamulec awaryjny, elektrohydrauliczny układ kierowniczy, wspomaganie uwagi kierowcy, ostrzeżenie przed opuszczeniem pasa ruchu, czujniki wykrywające pieszych i rowerzystów czy system kamer 360°, podwyższa także komfort pracy kierowców.
Foto: Żabka Polska