Małe i średnie marki mogą zyskać najwięcej na zmianach preferencji klientów

Małe i średnie marki mogą zyskać najwięcej na zmianach preferencji klientów

34% polskich konsumentów twierdzi, iż obecnie kupuje więcej produktów brandowych niż przed pandemią COVID, podczas gdy 47% uważa mniejsze marki za bardziej autentyczne. To wnioski z najnowszego badania NielsenIQ, które ujawnia zaktualizowane preferencje konsumentów względem marek.

Czas dla mniejszych marek

Wygląda na to, że najbliższy czas będzie dobrym okresem dla małych i średnich marek. Według badania NielsenIQ "Brands Balancing Act", blisko połowa polskich konsumentów (47%) sądzi, że mniejsze marki są bardziej autentyczne i wiarygodne niż marki dużych koncernów. Tyle samo osób stara się wspierać mniejsze marki jeśli to możliwe – problemem jest natomiast odnalezienie tych marek na półce sklepowej.

Wśród polskich konsumentów, aż 46% uważa, że mniejsze marki są zazwyczaj droższe, lecz konsumenci są gotowi by zapłacić za nie nieco więcej. Z kolei na grupie globalnej, już 48% twierdzi, że w przyszłości planują więcej wydawać na mniejsze marki. Jak komentuje Karolina Zajdel-Pawlak, dyrektor zarządzająca w NielsenIQ Polska, "jest jasnym, że małe i średnie firmy, które zrozumieją czynniki zakupowe w tym nowym otoczeniu, będą głównymi beneficjentami zmieniających się preferencji konsumenckich".

Co decyduje o wyborze danej marki?

Pośród wielu powodów, dla których kupujemy dane marki – dobra relacja ceny do jakości (86%), dostępność (82%) oraz jakość produktu (82%) są najważniejszymi czynnikami decyzji zakupowych. W miarę jak ceny kontynuują wzrosty pośród kategorii produktowych, przystępność cenowa staje się głównym czynnikiem w zakupach funkcjonalnych.

"Pomimo, że małe i średnie marki mogą być mniej rozpoznawalne przez respondentów, mają duży potencjał w obecnie zmieniającym się otoczeniu konsumenckim. Nasze dane pokazują, że pandemia zmieniła potrzeby konsumentów, ich wartości oraz priorytety, co przełożyło się na znaczne zmiany ich zachowań zakupowych" – zaznacza Karolina Zajdel-Pawlak.

Jak dodaje, "dzisiejsze otoczenie makroekonomiczne stworzyło idealne zawirowania, dzięki którym małe i średnie firmy łatwiej dotrą do konsumentów. Kluczowe będzie znalezienie właściwych przewag, bazując na wlaściwych danych konsumenckich co pozwoli rozwijać się w tym otoczeniu".


Foto: StockAdobe(lado2016)

Reklama