Polacy pozytywnie o systemie kaucyjnym. Chcą płacić więcej za opakowania?

Polacy pozytywnie o systemie kaucyjnym. Chcą płacić więcej za opakowania?

Pomysł wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce podoba się zdecydowanej większości Polaków – wskazuje badanie ARC Rynek i Opinia. Jednak mimo tego, że średnio co trzecia osoba obawia się wzrostu cen produktów w opakowaniach zwrotnych, to zainteresowanie rozwiązaniem rośnie wraz z rosnącą ceną kaucji.

88% Polaków przyznaje, że podoba im się pomysł wprowadzenia systemu kaucyjnego w Polsce. Przeciwników tego rozwiązania jest zaledwie 6%, taki sam odsetek badanych nie ma na ten temat zdania. Ważnymi czynnikami są w tym kontekście miejsce oddawania opakowań oraz opłacalność. Jaki zwrot konsumenci chcieliby otrzymywać za opakowania zwrotne?

Kwota zwrotu za butelkę zachęca Polaków do systemu kaucyjnego

Korzystanie z systemu kaucyjnego część Polaków uzależnia od tego, czy będą mogli dokonywać zwrotów opakowań w najbliższym sklepie (50%) i czy będzie im się to finansowo opłacało (36%).

Nasze badanie jasno pokazuje, że uruchomienie systemu kaucyjnego w Polsce będzie dla konsumentów bardzo zachęcające. I motywacje do korzystania z niego mogą być różne w różnych kategoriach wiekowych – dla starszego pokolenia nie jest to nowość, gdyż pamięta starsze pokolenie pamięta system kaucyjny z czasów PRL, dla młodszego – motywacją mogą być kwestie ekologiczne.

Dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia

W kwestii opłacalności – już kwota 0,40 zł w przypadku 1,5 l butelki plastikowej po wodzie byłaby dla 69% Polaków zachęcająca do korzystania z systemu kaucyjnego. Wraz z rosnącą kwotą rośnie odsetek Polaków zainteresowanych systemem:

  • 0,50 zł – 79% Polaków zwracałoby opakowanie,
  • 0,60 zł – 81% Polaków zwracałoby opakowanie,
  • 0,70 zł – 83% Polaków zwracałoby opakowanie.

Warto jednak pamiętać, że zwiększanie kwoty kaucji jednocześnie powiększa cenę za sam produkt. Oznacza to, że Polacy chcą płacić więcej, by więcej zyskać także przy zwrocie.

Bezobsługowy zwrot butelek

Preferowaną formą zwrotów opakowań jest zwrot do automatów na opakowania – 48% badanych wybrałoby taką opcję. Niemal co czwarty badany (23%) chętnie oddawałby opakowania do sklepu, a dla co piątego (18%) nie ma to znaczenia, gdzie będzie oddawał opakowania.

System taki musi być prosty, ważne też, żeby opakowania można było wszędzie zwracać. Co do kwot za zwracane opakowania – już sama odpłatność jest pozytywnym bodźcem. Już przy cenie 40 groszy wiele osób deklaruje zainteresowanie systemem. Wzrost tej kwoty nie ma dużego znaczenia. Trzeba też pamiętać o tym, że zwiększanie kwoty kaucji podraża sam produkt, więc maksymalizowanie tej kwoty nie do końca jest korzystne.

Dr Adam Czarnecki

Polacy sceptycznie nastawieni do systemu kaucyjnego stanowią zdecydowaną mniejszość. Jak pokazuje badanie, średnio 3% badanych uważa, że nic i nikt nie zmusi ich do oddawania opakowań zwrotnych do sklepu – w przypadku młodych ludzi (od 18 do 24 lat) ten odsetek jest ponad dwukrotnie wyższy i wynosi 7%, a 6% obawia się, że nie będzie miał na to czasu.


Foto: StockAdobe(tutye)

Reklama