Dyskonty będą rosły w 4% tempie. Biedronka zagarnia największą część rynku

Dyskonty będą rosły w 4% tempie. Biedronka zagarnia największą część rynku

Dyskonty w Polsce mają najwyższą penetrację w całkowitym handlu detalicznym artykułami spożywczymi w Europie – przyznaje Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International. Rynek ten cały czas rośnie i nie zapowiada się, aby miało to ulec zmianie. Pozycję niekwestionowanego lidera rynku utrzymuje Biedronka, na drugim miejscu znajduje się Lidl. Jak rozkładają się ich udziały?

Inflacja zmienia nawyki zakupowe – na korzyść dyskontów

W obliczu rosnących cen podstawowych produktów, konsumenci zwracają coraz większą uwagę na stosunek jakości oferowanego produktu do ceny. Jak zaznacza Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International, konsumenci w Polsce zaczęli jeszcze uważniej zarządzać swoimi wydatkami. Niekoniecznie oznacza to, że kupują taniej, ale raczej kupują to, na co ich stać. W potrzeby te wpisują się dyskonty, których postrzeganie wśród konsumentów znacznie zmieniło się na przestrzeni ostatniej dekady.

Początkowo dyskonty mogły przywodzić skojarzenie sklepów oferujących głównie tanie produkty o niskiej jakości. Jak przyznaje Marija Milasevic na przestrzeni dekady znacznie się to zmieniło. Obecnie postrzeganie dyskontów przesunęło się w kierunku sklepów, które dysponują produktami o najlepszym stosunku jakości do ceny oraz są zlokalizowane w dogodnych miejscach. Zdaniem ekspertki, skorzystały one na globalnym trendzie optymalizacji.

Globalny trend optymalizacji, który wynika z szybkiego rozwoju technologii – robotyzacji i automatyzacji – znacznie obniżył koszty wielu procesów. Korzystają na tym przede wszystkim sklepy z ograniczonym i ustandaryzowanym asortymentem, czyli dokładnie takim, jakie oferują dyskonty.

Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International

Dyskonty będą rosły najszybciej spośród kanałów spożywczych

Za sprawą obniżenia kosztów wielu procesów w rezultacie trendu optymalizacji, dyskonty mogą sprzedawać swoje produkty po wyjątkowo niskich cenach. Jak wyjaśnia ekspertka, wynika to z wysokiej efektywności tego formatu w porównaniu z detalistami głównego nurtu.

Euromonitor International prognozuje, że format dyskontowy w najbliższych latach nadal będzie rósł. Jak przyznaje Marija Milasevic, możemy spodziewać się 4% wzrostu rocznie.

(...)  prognozuje się, że sklepy dyskontowe odnotują największy wzrost w kanałach spożywczych w Polsce – 4% wzrostu rocznie w ujęciu ciągłym w ciągu najbliższych 5 lat.

Marija Milasevic

Biedronka liderem rynku. Zdecydowanie wyprzedza konkurentów

Na koniec 2021 roku Biedronka liczyła 3250 placówek zlokalizowanych w całym kraju. W tym czasie odpowiadała za około 75% przychodów Grupy Jeronimo Martins, które wyniosły blisko 21 mld euro. Według Euromonitor International, Biedronka pozostaje niekwestionowanym liderem polskiego rynku spożywczego.

"Firma konsekwentnie realizuje swój plan rozwoju oraz skutecznie odpowiada na trendy konsumenckie" – zaznacza Marija Milasevic. Jak dodaje, w 2021 roku Biedronka generowała 24% udziałów wartościowych, podczas gdy drugi gracz, Lidl, odpowiadał jedynie za 10% sprzedaży wartościowej.

Zdecydowaną przewagę sieci wśród konkurentów potwierdzają także badania firmy Proxi.cloud. Według nich, podczas pierwszych osiemnastu tygodni 2022 roku, Biedronka przyciągnęła do siebie 91,5% klientów. W tym samym czasie penetracja rynku przez Lidl wyniosła 59,7%.

"Dyskonty w Polsce mają najwyższą penetrację w całkowitym handlu detalicznym artykułami spożywczymi w Europie" – przyznaje Marija Milasevic z Euromonitor International. Jak dodaje, oczekuje się, że kanał ten nadal będzie umacniał swoją pozycję, a Biedronka – jako wiodący gracz – ma duży potencjał do stabilnego rozwoju nawet w burzliwym czasie w Europie.


Foto: biuro prasowe Biedronka

Reklama