W 11 na 13 analizowanych sieci handlowych ceny w czerwcu były wyższe niż w maju. Najtańsze były już kolejny raz dyskonty, najdroższe zakupy oferowały sklepy internetowe.
Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, podstawowe produkty spożywcze były w czerwcu br. droższe o blisko 10% niż rok temu. Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour.
Czerwiec to kolejny miesiąc rekordowo wysokiej inflacji w Polsce. Jak wynika z danych GUS, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły rok do roku o 15,5% a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 1,5%. Jest to najwyższy wynik od marca 1997 r. Eksperci prognozują, że dwucyfrowy poziom inflacji utrzyma się do połowy 2023 r.
Ceny w sieciach handlowych znów w górę
Zawrotne tempo inflacji winduje ceny w sieciach handlowych. Badanie i Raport Koszyk Zakupowy przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w czerwcu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 246,75 zł. To wzrost o 5,69 zł, czyli 2,36% w porównaniu do maja br.
Ponadto z zebranych danych wynika, że w 11 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w czerwcu br. były wyższe niż w maju. Największe podwyżki odnotowano w kanale e-grocery (17,41%) a spośród sklepów tradycyjnych w sieci Carrefour (5,26%).
Natomiast w ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: kanał e-grocery (wzrost cen o 13,48%), Intermarché (11,30%) czy E.Leclerc (10,29%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w czerwcu 2022 r. była wyższa o 32,21 zł niż przed rokiem, tj. o blisko 15%.
Ranking cen w sieciach handlowych: Najtańszy nadal Auchan, choć ceny rosną
Spośród 13 analizowanych sieci handlowych, liderem czerwcowego rankingu wciąż pozostaje Auchan. W sklepach tej sieci średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 216,20 zł. To o 1,92 zł więcej niż najtańszy koszyk w maju br., należący przed miesiącem również do Auchan.
Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły sieci Lidl oraz Selgros Cash&Carry. W przypadku Lidla cena koszyka zakupowego różniła się od lidera rankingu o 11,27 zł wynosząc 227,47 zł. Z kolei w sieci Selgros Cash&Carry w czerwcu średni koszyk kosztował 237,16 zł. Jednocześnie jest to także sieć, w której można było zaobserwować największy spadek cen (-13,41%).
Pierwsza trójka zestawiania kształtuje się następująco:
- Auchan (216,20 zł),
- Lidl (227,47 zł),
- Selgros Cash&Carry (237,16 zł).
W czerwcu 2022 roku najdroższy okazał się kanał e-grocery, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 286,08 zł, czyli o blisko 32% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w czerwcu 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w dyskontach (238,31 zł).
Dyskonty i duże sieci przyciągną rzeszę klientów. Większy ruch odczujemy jeszcze latem
"Naszym zdaniem tak wysokie ceny żywności sprawiają, że klienci jeszcze bardziej aktywnie niż w poprzednich miesiącach będą poszukiwać sklepów, w których wybrane produkty będą najtańsze" – zapowiada Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. Według eksperta duże sieci handlowe i dyskonty będą notować coraz większy ruch.
Jak wyjaśnia Patryk Górczyński, wynika to z tego, że to właśnie te formaty mogą aktywnie wpływać na ceny produktów za sprawą wieloletnich kontraktów zawartych bezpośrednio z producentami żywności. "W naszej ocenie to zwiększone zainteresowanie zakupami w sieciach handlowych będzie odczuwalne już tego lata" – prognozuje.
Ponad 100 zł różnicy między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym
W ramach Badania i Raportu Koszyk Zakupowy analitycy sprawdzili także różnice pomiędzy koszykiem złożonym z najtańszych oraz najdroższych produktów.
Jak wykazała analiza, za koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić w czerwcu 192,19 zł (więcej o 4,09 zł niż w maju), natomiast za koszyk produktów najdroższych – 295,77 zł (mniej o 25,08 zł niż w maju). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w czerwcu 2022 r. wyniosła 103,58 zł i jest ona o 29,17 zł niższa niż w maju.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 9,7% z 224,93 zł w czerwcu 2021 r. do 246,75 zł w czerwcu 2022 r. Suma koszyka minimalnego w czerwcu 2022 r. była wyższa o 8,52% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w czerwcu 2022 r. droższy o 1,94 % niż w 2021 r.
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Foto: StockAdobe(Nejron Photo)