Wysokie ceny nie wystraszyły Polaków. Rośnie spożycie owoców sezonowych

Wysokie ceny nie wystraszyły Polaków. Rośnie spożycie owoców sezonowych

Comiesięczne badanie Kantar pokazuje, że Polacy jedzą coraz więcej sezonowych owoców. W czerwcu królowała truskawka, lipiec ma z kolei należeć do borówki. Dużą popularnością wśród konsumentów cieszą się także czarna porzeczka, maliny czy jagoda kamczacka.

Owoce sezonowe coraz popularniejsze. Nadal to jednak za mało

Według badań Kantar dla ponad połowy Polaków truskawki to najbardziej oczekiwane owoce sezonu. W czerwcu jadło je 85% Polaków. Te owoce były pierwszym wyborem zakupowym dla 60% konsumentów, przed pomidorami (42%) i malinami (39%).

Jednak mimo wszystko, spożywcze warzyw i owoców jest wciąż zbyt niskie – zaznacza Agata Zadrożna, ekspertka Kantar Public. Średnie spożycie warzyw i owoców jest w Polsce wciąż zbyt małe. Nie stanowią one zalecanej połowy posiłków, wciąż są jednak tylko dodatkiem.

Nasze narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców pokazały, że ulubionym warzywem, jak w zasadzie co miesiąc, są pomidory. Wysoko mamy też cebulę, ogórki, paprykę. To są warzywa, które Polacy zawsze chętnie jedzą. Wśród owoców truskawki deklasują resztę konkurencji. Dalej mamy jabłka i gruszki – to są owoce popularne przez cały rok.

Agata Zadrożna, ekspertka Kantar Publi

Jak ocenia ekspertka, dane na temat konsumpcji wskazują, że Polacy chętnie spożywają produkty sezonowe. "Badania pokazują, że dla Polaków liczy się to, żeby dany owoc czy warzywo były produkowane lokalnie. Najchętniej wybieramy te polskie, jeśli to tylko jest możliwe" – zaznacza Agata Zadrożna.

(...) czasami robimy zakupy w supermarkecie i kupujemy to, co tam jest dostępne, ale na pewno aspirujemy do takiej postawy i bardzo byśmy chcieli, żeby warzywa i owoce, które jemy, były sezonowe i wyprodukowane lokalnie, jak najbliżej naszego miejsca zamieszkania.

Agata Zadrożna

Borówka królową owoców?

Porównując wyniki czerwcowego badania do wyników sprzed roku, najbardziej wzrosło spożycie jagody kamczackiej (aż o 70%), produktów z czarnej porzeczki (o 31%) i borówki (o 23%). Ten ostatni superowoc zyskał w ciągu ostatnich dwóch lat prawie 70% więcej konsumentów. W czerwcu 2020 roku 7,1 mln deklarowało, że je borówkę, w ubiegłym miesiącu – już 12 mln. Lipcowe dane powinny być jeszcze lepsze, bo to początek sezonu na borówkę hodowaną w Polsce.

Na pewno widzimy w naszych badaniach coraz większe dowartościowanie nowych gatunków, które się pojawiają. Przykładowo jagoda kamczacka to bardzo popularny teraz w Polsce gatunek, który jest coraz częściej uprawiany, ale wciąż jest nowością. W zeszłym roku nieco ponad 10% badanych deklarowało, że je jagodę kamczacką, teraz już 17%, więc widać coraz większą popularność.

Agata Zadrożna

Wysokie ceny nie odstraszyły Polaków

Mimo obaw, że z powodu rosnących cen Polacy zrezygnują z zakupu owoców i warzyw, nie jest obserwowany wyraźny spadek konsumpcji. Możliwe, że konsumenci będą kupować mniejsze ilości, żeby uniknąć marnowania żywności.

Badania Kantara wskazują, że konsumenci chcą wiedzieć, skąd się bierze jedzenie, jak jest uprawiane czy hodowane. Wiedza Polaków na temat uprawy warzyw i owoców się poprawia. Tylko 10% nie widziało uprawy żadnego z popularnych gatunków owoców i warzyw.


Źródło: Newseria
Foto: StockAdobe(Ilja)

Reklama