Liczba ofert dotycząca prac sezonowych w samym pierwszym kwartale br. była większa o ok. 38% w porównaniu do analogicznego okresu w 2021 roku[1]. A w samej branży gastronomicznej w okresie styczeń-maj 2022 r. pojawiło się ponad 50 tysięcy ogłoszeń (wzrost o ponad 92%). W sektorze hotelarskim w tym samym czasie nastąpił wzrost o 95%. "Bitwa o pracowników" zatem trwa. A jak ją wygrać?
- Zaktualizuj opis stanowiska
- Poświęć więcej czasu na onboarding
- Nastawienie przede wszystkim
- Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy
Zaktualizuj opis stanowiska
Poświęć trochę czasu, aby upewnić się, że opisy stanowisk dla pracowników sezonowych są dokładne, kompletne i aktualne. Zdarzają się bowiem firmy, które od kilku lat korzystają z tych samych opisów stanowisk. A przecież rynek i wymagania klientów (jak i pracowników) ulegają zmianom. Twoi klienci nie wybaczą słabej obsługi, tylko dlatego, że świadczy ją pracownik sezonowy.
Poświęć więcej czasu na onboarding
Jeśli zatrudniasz wielu pracowników, warto rozważyć zwrócenie większej uwagi na to, w jaki sposób zostają przeszkoleni. Jednym z najczęstszych błędów jest rzucanie sezonowych pracowników na głęboko wodę przy minimalnym szkoleniu lub wdrażaniu. Postrzeganie ich jako "sposobu na wypełnienie harmonogramu", a nie jako przedstawicieli firmy do obsługi klientów.
To odbije się nie tylko negatywnie na wynikach finansowych pod koniec sezonu, ale także na podejściu obsługi do pracy, komforcie pracy, czy poziomowi stresu. Te czynniki z kolei mogą wpłynąć na opinie, jakie krążą o Twojej marce jako o pracodawcy.
Nastawienie przede wszystkim
Większość prac sezonowych wymaga bycia elastycznym i szybkiej obsługi, a nie na wykorzystywaniu skomplikowanego zestawu umiejętności. Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo obsługi klienta i daj szansę osobom po prostu chętnym do pracy (zaznacz to w ogłoszeniu o pracę).
Przeprowadź audyt wizerunku firmy jako marki pracodawcy
Czy pracownicy na pewno chcą u Ciebie pracować? Sprawdź, jakie opinie można znaleźć na Twój temat w internecie.
- Jakie działania prowadzą Twoi konkurenci?
- Jakie komunikaty wysyłasz poprzez obecność w sieci do kandydata?
- W jaki sposób je wysyłasz?
- Czy przesyłane komunikaty są spójne?
- Czy ich treść faktycznie jest skuteczna?
- Jakie działania należy wprowadzić, a z jakich zrezygnować?
- Co o firmie mówią inni – pracownicy?
Jak pokazują statystyki aż 63% kandydatów szuka informacji o firmie w serwisach internetowych z opiniami o pracodawcach. Dla 51% badanych to znajomi stanowią źródło informacji, a prawie 50% przeszukuje fora dyskusyjne[2].
Przyciągnięcie ich to jednak wyzwanie. Powyższe 4 podpunkty to sprytna podpowiedź, o której możesz zacząć.
Źródło/Foto: Commplace
[1] Źródło: Dane przekazane redakcji Bankier.pl przez grupę OLX
[2] Źródło: Badania przeprowadzone przez portal GoldenLine, 2017 r.