Grupa Pepco, właściciel marek Pepco i Dealz w Europie oraz Poundland w Wielkiej Brytanii, zakończyła trzeci kwartał roku obrotowego (zakończony 30 czerwca 2021 r.) wzrostem przychodów przekraczającym 17%. Jego głównym motorem napędowym była sieć dyskontów Pepco, której przychody wzrosły o ponad 28% r/r.
Przychody Grupy Pepco w trzecim kwartale wyniosły 1 210 mln euro, osiągając narastająco od początku roku 3 582 mln EUR, co oznacza wzrost od początku roku o 17,4% przy założeniu stałego kursu walutowego. W tym czasie szczególnie dobre wyniki osiągnęła sieć Pepco na Węgrzech, Czechach i Serbii.
Kontynuacja dobrych wyników handlowych
W III kwartale obroty utrzymywały się na wysokim poziomie, głównie za sprawą sieci Pepco, przy wsparciu solidnych wyników sieci Poundland/Dealz.
Przychody Pepco w III kwartale roku obrotowego 2022 wzrosły o +28,5% r/r przy założeniu stałego kursu walutowego i o +7,3% w ujęciu LFL. W Grupie Poundland wzrost przychodów w III kwartale roku obrotowego 2022 wyniósł +3,8% r/r przy założeniu stałego kursu walutowego i o +2,0% w ujęciu LFL.
W porównaniu z okresem przed pandemią COVID-19, tj. z III kwartałem roku obrotowego 2019, średnia sprzedaż w sklepach Pepco w ciągu kwartału wzrosła o +9,2% w ujęciu LFL. W Grupie Poundland średnia sprzedaż za III kwartał roku obrotowego 2022 wzrosła o +5,6% w ujęciu LFL w porównaniu z okresem sprzed pandemii , czyli III kwartałem roku obrotowego 2019.
W obliczu utrzymującej się na całym rynku presji inflacyjnej, Grupa inwestuje w swoją ofertę cenową i utrzymanie wiodącej na rynku zróżnicowanej oferty dyskontowej. Ciągła koncentracja Grupy na obniżaniu kosztów działalności pozwala jej utrzymać pozycję lidera cenowego.
Ponadto, w tym kontekście budujący jest fakt, że rynek dyskontowy w całej Europie jest obecnie znacznie większy niż w latach 2007-08, w czasie poprzedniego kryzysu finansowego, co oznacza, że znacznie więcej klientów zna ten format sklepów i częściej robi w nich zakupy.
Grupa Pepco zbliża się do celu otwarć sklepów
Grupa kontynuowała program przyspieszonej ekspansji sklepów, stanowiący największy czynnik tworzenia wartości w Grupie, i pozostaje na dobrej drodze do zrealizowania zaktualizowanego celu, jakim jest otwarcie 450 nowych sklepów netto w roku obrotowym 2022. Na ten moment przybyło ich już 350.
W trzecim kwartale Grupa otworzyła 115 nowych sklepów (nie licząc zamknięcia 16 sklepów Fultons). 109 spośród nich powstało pod szyldem Pepco, w tym 40 sklepów pojawiło się na rynkach Europy Zachodniej, tj. w Austrii, Włoszech, Hiszpanii i Niemczech.
W III kwartale zakończono modernizację 82 sklepów – łącznie przeprowadzono 668 modernizacji od początku roku – dzięki którym zyskały one nowy rozkład i otoczenie, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży LFL i poprawy postrzegania sklepów przez klientów.
Zmiany w Hiszpanii. Sklepy Dealz zmienią szyldy na inną markę
W marcu 2022 r. rozpoczęto pilotaż w Hiszpanii, oferując w wybranych sklepach pełną gamę odzieży marki Pepco, towarów ogólnego przeznaczenia i szybko zbywalnych. Pilotaż przebiegł wyjątkowo pomyślnie, a pierwsze reakcje klientów, biorąc pod uwagę znaczny wzrost ich zadowolenia, były bardzo zachęcające.
W związku z powyższym zadecydowano, że ten nowy format jest najlepszym rozwiązaniem dla klientów Grupy na rynku hiszpańskim. Istniejące sklepy Dealz w Hiszpanii zostaną zatem przekształcone w sklepy Pepco, a tam gdzie pozwoli na to dostępna przestrzeń oferta zostanie uzupełniona o towary FMCG.
Ambitne perspektywy w trudnych czasach
Chociaż warunki handlowe są nadal trudne, Grupa jest przekonana, że stały rozwój jest możliwy. O ile nie dojdzie do znaczącego pogorszenia otoczenia makroekonomicznego, Grupa pozostaje na dobrej drodze do tego, by zaliczyć kolejny dobry rok, zgodnie z wcześniejszymi oczekiwaniami.
Fot. mat. własne redakcji