Najnowsze dane KRS: Każdego miesiąca otwiera się 350 nowych sklepów online

Najnowsze dane KRS: Każdego miesiąca otwiera się 350 nowych sklepów online

Kanał e-commerce rośnie – potwierdzają to kolejne zagraniczne oraz krajowe dane. Według tych prezentowanych przez KRS, obecnie w Polsce zarejestrowanych jest blisko 55 tys. sklepów internetowych. Liczba ta powiększa się z każdym miesiącem o niemal 350 nowych e-sklepów. Jak pokazują jednak dane – ilość nie przekłada się na jakość. Połowa sklepów online znajduje się w trudnej sytuacji finansowej.

W sumie ponad 250 tys. zarejestrowanych w Polsce firm prowadzi sprzedaż przez Internet. Grupą, która najbardziej dynamicznie rozwija działalność online, okazują się sklepy spożywcze. Tylko w ubiegłym roku aż 4 tys. takich placówek dodało do swojej podstawowej działalności sprzedaż przez Internet.

W Internecie handluje już 250 tys. firm

Miesięcznie w Polsce rejestrowanych jest średnio 865 sklepów, a wykreślanych 525, co oznacza, że z każdym miesiącem polski rynek e-commerce rośnie o blisko 350 nowych podmiotów.

Oprócz tego wielu przedsiębiorców decyduje się na poszerzenie dotychczasowej działalności o sprzedaż online – od stycznia do czerwca tego roku blisko 20 tys. zarejestrowanych w Polsce firm dodało do swojego wpisu w KRS kod PKD oznaczający handel w Internecie. Całkowita liczba zarejestrowanych w Polsce firm prowadzących sprzedaż przez Internet wynosi więc obecnie ponad 250 tys.

Zatrzęsienie nowych sklepów online

Gdy przyjrzymy się natomiast danym wyłącznie z 2022 roku okaże się, że w pierwszym półroczu w Polsce liczba nowych zarejestrowanych sklepów online wzrosła o ponad 5 tys. Jak wynika z analizy KRS przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, w tym samym czasie z rejestru wykreślono nieco ponad 3 tys. sklepów. 

Łączna liczba polskich sklepów internetowych, których główną działalność jest sprzedaż online, wynosi więc obecnie 54,3 tys. i jest o nieco ponad 2 tys. wyższa niż na koniec ubiegłego roku. Wedle przewidywań ekspertów z Dun & Bradstreet w 2022 roku liczba sklepów internetowych na polskim rynku może przekroczyć 55 tys.

Połowa polskich sklepów internetowych jest w złej lub bardzo złej sytuacji finansowej

Jednak pod względem kondycji finansowej sytuacja polskiego e-commerce nie wygląda idealnie – spośród działających obecnie ponad 54 tys. firm, których główną zarejestrowaną działalnością jest sprzedaż online, w bardzo dobrej sytuacji finansowej znajduje się tylko 8% firm, a w dobrej 41%. Sytuację 30% można określić jako złą, a aż 21% jako bardzo złą. 

Niewątpliwie całkowite zniesienie obostrzeń pandemicznych wpłynęło na ograniczenie przez część konsumentów zakupów internetowych i powrót do częstszych zakupów stacjonarnych. Dodatkowo inflacja i wzrosty cen powodują, że coraz więcej osób robi zakupy w bardziej przemyślany sposób i ogranicza się do produktów zaspokajających ich podstawowe potrzeby.

Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

Jednak poziom sprzedaży detalicznej przez Internet niezmiennie rośnie. Niższe koszty obsługi sprawiają, że sklepy internetowe mogą pozwolić sobie na niższe marże oraz bardziej atrakcyjne zniżki czy promocje niż sklepy stacjonarne. Sklepom internetowym w obecnej sytuacji sprzyjają też coraz szerzej dostępne odroczone płatności. W pewnym stopniu obecna trudna sytuacja gospodarcza może więc stanowić również szansę dla e-commerce. 

Rynek e-grocery nieustannie się rozwija

Najbardziej swoją obecność w Internecie na przestrzeni ostatnich dwóch lat rozwijała branża spożywcza. Jak wskazują dane, sklepy spożywcze najczęściej dodawały do swojej podstawowej działalności kod PKD oznaczający sprzedaż przez Internet – aż 4 tys. tylko w ubiegłym roku. Z kolei według raportu Gemius, zakupy spożywcze przez Internet robi 35% internautów, a ponad połowa z nich zaczęła w ciągu ostatnich dwóch lat. 

Po wielkim boomie w 2020 r. nastąpiło pewne spowolnienie, ale nie zatrzymanie rozwoju rynku e-grocery. Firmy szukają nowych możliwości trafienia do klientów, budowania jego lojalności i zwiększania wygody. Walczą również ze swoimi ograniczeniami: dbaniem o świeżość niektórych produktów czy brakiem odpowiedniej powierzchni magazynowej. Coraz więcej konsumentów ceni sobie wygodę i szybkość zamawiania online artykułów FMCG, poza tym na rynek wchodzi pokolenie młodych ludzi, którzy z Internetem mają kontakt od dziecka.

 Rafał Gadomski, CEO Advox Studio

Dane cytowane w tekście pochodzą z badań Dun & Bradstreet przeprowadzonych w czerwcu 2022 r.  Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.


Foto: StockAdobe(Alessandro Biascioli)

Reklama