Potencjał musów owocowych. Sprzedaż wzrosła o kilkadziesiąt procent

Potencjał musów owocowych. Sprzedaż wzrosła o&nbspkilkadziesiąt procent

Musy owocowe możemy podzielić na produkty typowo dla niemowląt i małych dzieci, sprzedawane głównie w słoikach – które zgodnie z przepisami prawa żywności nie zawierają dodanych przy produkcji substancji konserwujących, barwników i wzmacniaczy smaku oraz musy owocowe traktowane jako przekąskę, sprzedawane głównie w saszetkach, które odnajdują coraz większe zainteresowanie wśród młodzieży i dorosłych. Dziś skupimy się na tych drugich. 

Musy owocowe to małe i pożywne przekąski, które można zabrać ze sobą dosłownie wszędzie. Wielkim plusem tych przysmaków jest ich poręczność oraz relatywnie niska cena – w marcu br. średnia cena za opakowanie w sklepach małoformatowych do 300 mkw. wyniosła około 2,60 zł za opakowanie.

Sprzedaż musów owocowych charakteryzuje się sezonowością, obserwując podstawowe wskaźniki takie jak sprzedaż wartościowa, czy liczba transakcji widać zdecydowane wzrosty sprzedaży co roku w okolicach września i października – wskazujące na zwiększone zainteresowanie produktami w czasie rozpoczęcia roku szkolnego.

Wpływ wojny

Sprzedaż wartościowa musów owocowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w pierwszym kwartale 2022 roku wzrosła o ponad 41% w stosunku do pierwszego kwartału roku 2021, na co bez wątpienia – z uwagi na łatwą „pakowność” produktu – miała inwazja Rosji na Ukrainę.

Dodatkowym czynnikiem tak dużego wzrostu było zamknięcie szkół i wprowadzenie trybu nauki zdalnej na początku 2021 roku. Podobny wynik widać przy porównaniu wolumenu sprzedaży w tych okresach: +36,5%. Producenci dostrzegają potencjał musów owocowych i zwiększające się zainteresowanie klientów, na co wskazuje zwiększenie średniej liczby wariantów musów na sklep.

Obserwując sprzedaż producentów musów owocowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. widać zdecydowaną dominację producenta Maspex, który w pierwszym kwartale 2022 roku posiadał około ¾ udziałów wartościowych w badanym formacie sklepów.

Musy owocowe klienci mogą znaleźć w prawie 8 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw. i w 97% tych sklepów, w pierwszym kwartale 2022 roku na półce z musami występowały musy od producenta Maspex. 

Który produkt wygrywa?

Największe udziały wartościowe w sprzedaży musów owocowych w sklepach małoformatowych do 300 mkw. w pierwszym kwartale 2022 roku posiadały marki Kubuś oraz Tymbark od wyżej wspomnianego producenta Maspex. Na trzeciej pozycji uplasowała się marka Owolovo, która w tym kanale dystrybucji rozpoczęła sprzedaż musów w 2 kwartale 2020 roku.

Największą popularnością w sklepach małoformatowych do 300 mkw. niezmiennie cieszą się saszetki 100 g posiadające lekko ponad 60% udziałów w liczbie transakcji na koniec pierwszego kwartału 2022 r. Należy zwrócić uwagę na coraz większe znaczenie opakowań 200 g, które znacznie powiększyło się w ostatnim kwartale 2021 roku za sprawą pojawienia się nowych produktów marki Tymbark.

Najpopularniejsze produkty na koniec pierwszego kwartału 2022 roku w sklepach małoformatowych do 300m2 to dwie stugramowe saszetki marki Kubuś, jeden z marchwi, jabłka, banana oraz truskawki, a drugi o smaku banana i jabłka. Na podium znalazł się jeszcze 120 gramowy mus marki Tymbark: mus 100% owoców o smaku mango, jabłka i banana.


Źródło danych: CMR, sklepy małoformatowe do 300 mkw.

Foto: StockAdobe(Odua Images)

Reklama