Czerwcowe obroty w w sklepach handlu tradycyjnego wzrosły o 8,1% przy jednoczesnym spadku liczby kupowanych produktów o 5,9%. Konsumenci nadal kupują mniej, płacąc zdecydowanie więcej niż przed rokiem. Wśród detalistów prowadzących małe i średnie sklepy nastroje są jednak pozytywne.
Zakupy w sklepach droższe o ponad 11%
W czerwcu koszyk zakupowy zawierał średnio 4,7 produktów, a podczas wizyty w sklepie tradycyjnym wydawaliśmy średnio 22,98 zł, czyli o 2,31 zł więcej niż rok temu (+11,2%).
Jak wymienia Magdalena Piwkowska, menedżerka ds. trendów i analiz rynkowych w M/analytics, największy udział we wzroście obrotów sklepów miały takie grupy produktowe jak:
- wyroby tytoniowe +3,8%,
- nabiał +11,5%,
- wyroby piekarskie i cukiernicze +22,1%,
- słodycze +5,6%.
Jednak, jak dodaje ekspertka, żadnej z wymienionych grup nie kupujemy jednak więcej niż przed rokiem. Oznacza to, że wzrosty obrotów wiążą się ze wzrostami cen.
Nie zmieniają się także kategorie, które odnotowują największe wzrosty cen. Wciąż na pierwszym miejscu znajdują się najbardziej podstawowe produkty spożywcze:
- oleje i oliwy +67%,
- cukier +50%,
- masła/margaryny/smarowidła +46%,
- mąki +42%,
- chleb, makarony, jaja, kasze +31%.
Tak dobrego nastroju wśród detalistów nie było od początku roku
Wskaźnik bieżący NHT (Nastroje Handlu Tradycyjnego), określający nastroje panujące wśród prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne, osiągnął tegoroczne maksimum – 52,5 pkt. Wyższe wartości przyjmował tylko w czerwcu i lipcu 2021 roku (odpowiednio 65 i 54 pkt.). Wskaźnik wyprzedzający na lipiec (NHT+1) wyniósł natomiast 50,8 pkt.
"Optymistyczne nastroje wśród detalistów nie są wcale zaskoczeniem i zapewne odnoszą się do lepszych sprzedaży niż w maju. Czerwiec był zdecydowanie cieplejszy niż poprzedni miesiąc, a to wpłynęło na dynamiczne wzrosty sprzedaży piwa, napojów bezalkoholowych czy lodów" – komentuje ekspertka M/analytics.
Jak przyznaje ekspertka, spadek liczby wizyt i kupowanych sztuk kategorii sezonowych w ujęciu rok do roku wynika prawdopodobnie właśnie ze średnich temperatur, które w tym roku są niższe od notowanych w czerwcu 2021 roku.
Wódka, która jest kategorią numer trzy pod względem generowanych obrotów (po wyrobach tytoniowych i piwie), traci sprzedaż w liczbie sztuk na poziomie około 7% zarówno w porównaniu do maja, jak i czerwca rok wcześniej.
Analiza danych sprzedażowych przygotowana na podstawie danych reprezentatywnej próby sklepów N = 3309 wybranych spośród ponad 10 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Badanie przeprowadzone w ostatnich dniach czerwca.
Foto: Fot. G. Lyko x Newspix.pl