Konsumenci zwracają coraz większą uwagę na ceny. Według raportu "Skromniej i mniej, czyli życie polskiego konsumenta" opracowanego przez Strategy& Polska, 57% Polaków wskazuje, że obecna sytuacja gospodarcza już wpłynęła negatywnie na ich oszczędności. Z kolei 67% respondentów spodziewa się wzrostu wydatków swoich gospodarstw domowych w najbliższych miesiącach.
Obecna sytuacja geopolityczna, rosnąca inflacja i coraz wyższe kwoty na paragonach sprawiają, że Polacy szukają oszczędności. Prowadzi ich ku temu obawa – o pracę swoją i swoich bliskich oraz przyszłość.
Polacy będą kupować coraz mniej?
67% Polaków spodziewa się wzrostu wydatków w najbliższych miesiącach. W porównaniu do wskazań z 2020 roku (pierwszy rok COVID-19) widzimy znaczącą zmianę w przewidywaniach konsumentów, przy czym w 2022 r. nastroje w tym zakresie nie różnią się ze względu na miejsce zamieszkania (wieś/miasto). Istotnie częściej większe wydatki przewiduje grupa wiekowa 65+ – aż 80% wskazań. Aktualna sytuacja gospodarcza ma bardzo duży wpływ na strukturę wydatków gospodarstw domowych.
Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& Polska, przyznaje, że metody, którymi bank centralny stara się walczyć z wysokimi cenami, mogą zniechęcić konsumentów do zwiększania skali zakupów i skłonić do oszczędzania. Przede wszystkim mowa o stopach procentowych, które już od kilku miesięcy cyklicznie rosną.
Jakie rodzi to perspektywy? Zdaniem Krzysztofa Badowskiego popyt zostanie ograniczony, kredytobiorcy boleśnie odczują wysokość stóp procentowych w swoich ratach, a firmy wyhamują procesy inwestycyjne. Jak dodaje, już teraz konsumenci szukają tańszych zamienników kupowanych przez siebie produktów.
Na co Polacy wydają najwięcej? Przodują produkty pierwszej potrzeby
Według badania, przede wszystkim wzrosły wydatki na artykuły spożywcze (78%), produkty i usługi zdrowotne i pielęgnacyjne (59%) oraz odzież i obuwie (50%), czyli na dobra tzw. pierwszej potrzeby, na których wprowadzenie oszczędności jest trudne.
Natomiast spadki wydatków, wynikające z ograniczenia konsumpcji, widać w przede wszystkim w kategoriach związanych ze stylem życia – restauracje (25%), produkty i usługi sportowe (20%) oraz rozrywka i media (17%).
Drożyzna najmocniej doskwiera mieszkańcom dużych miast i osobom starszym
Najwyższy wzrost wydatków na żywność deklarują mieszkańcy miast do 500 tys. mieszkańców (85%) oraz osoby starsze 65+ (84%). Sytuacja i niepewność związana z epidemią COVID-19 wpłynęła negatywnie na oszczędności 42% Polaków, natomiast w 2022 sytuacja gospodarcza sprawiła, że oszczędności aż 57% polskiego społeczeństwa mają się gorzej niż w latach poprzednich.
Zwiększenie oszczędności (24%) oraz utrzymanie ich na tym samym poziomie (31%) widać przede wszystkim w grupie wiekowej 25-34 lata. Zmniejszenie wielkości oszczędności najmniej dotyka mieszkańców miast powyżej 500 tys. mieszkańców (16%).
Cena jeszcze nigdy nie była tak istotna dla konsumentów
Polacy także wybierając konkretne produkty przede wszystkim zwracają uwagę na cenę – jest to kluczowy czynnik dla 73% społeczeństwa. Wzrosło znaczenie promocji jako czynnika na podstawie, którego dokonuje się wyborów, a spadło znaczenie jakości produktu – z 80% w 2020 roku do 62% w 2022 roku.
Fot. mat. własne redakcji