Neutralność plastikowa, roślinna marka własna, emisja gazów cieplarnianych, inwestycje w technologie – to część spośród obszarów, na które Grupa Żabka stawiała w 2021 roku. Spółka zaprezentowała coroczny raport dokumentujący zaangażowanie firmy w polską gospodarkę i ekologię. Grupa w 2021 roku odprowadziła do budżetu państwa i samorządów w sumie 281 mln zł podatków.
Żabka inwestuje jednocześnie w nowe technologie i rozwija współpracę ze startupami, podejmuje intensywne działania proekologiczne oraz poszerza ofertę rozwiązań wspierających zrównoważony styl życia, ułatwiając klientom zmianę ich codziennych nawyków na lepsze – dla nich i dla planety.
Rośnie udział w sprzedaży marki własnej
Jednym z priorytetowych działań sieci Żabka jest aktualnie rozwój oferty dla klientów w zakresie dobrego żywienia. "Wzrósł udział w sprzedaży produktów marki własnej bez konserwantów do prawie 74% i wycofaliśmy z nich także olej palmowy" – podkreślała Anna Grabowska, wskazując, że wszystkie do końca 2023 roku produkty marek własnych Żabki gotowe do pogrzania lub gotowe do spożycia będą miały oznakowanie Nutri-Score w skali od A do E. Oznaczenia te pozwalają klientom dokonywać świadomych wyborów żywieniowych.
100% roślinne produkty w Żabce
W gamie produktów sieci Żabka pojawiła się też m.in. pierwsza w 100% roślinna marka własna stworzona przez Żabkę, tj. Plant Hunter. Produkty oferowane w jej ramach nie zawierają konserwantów i oleju palmowego, zostały przygotowane we współpracy z szefami kuchni.
Wszystkie produkty marek własnych Żabka projektuje pod kątem wygody dla klientów, stawiając na wyroby gotowe do spożycia, w tym: kanapki Tomcio Paluch, dania gotowe Szamamm, sałatki Dobra Karma czy napoje smoothie Foodini oraz lemoniady i soki marki Wycisk.
Sieć idzie w kierunku pełnej neutralności plastikowej
Żabka przyjęła ambitne cele dotyczące swojego wpływu na środowisko naturalne. W ramach strategii spółka poświęca uwagę dwóm obszarom: obniżeniu emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz cyrkularności, w ramach której w spółce wdrażana jest m.in. polityka ekoprojektowania opakowań.
Spółka, razem z franczyzobiorcami, realizuje program Naturalnie Razem, który polega na selektywnej zbiórce między innymi tworzyw sztucznych oraz papieru. "W zeszłym roku dzięki temu daliśmy drugie życie 14,5 tysiącom ton odzyskanego surowca" – podkreślił Rafał Rudzki.
W 2021 roku zauważalną innowacją w sieci Żabka było także wycofanie wszystkich toreb plastikowych, co pozwoliło oszczędzić ponad 1000 ton tworzyw sztucznych.
Emisja gazów cieplarnianych niższa o 29%
Ponadto, w ramach dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej, w samym 2021 r. Żabka obniżyła emisję gazów cieplarnianych aż o 29% w operacjach własnych.
Dyrektor Rafał Rudzki wskazywał też na nowe jednostki organizacyjne w spółce: Żabka Future i Venture Studio, których zadaniem jest pozyskiwanie i rozwijanie nowych rozwiązań technologicznych przydatnych w działalności biznesowej.
Venture Studio to specjalna komórka organizacyjna, która nawiązuje relacje z mniejszymi podmiotami: startupami i innowatorami, także tymi szukającymi rozwiązań na rzecz środowiska i społeczeństwa.
Bezobsługowe sklepy Żabki
Jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów technologicznych jest sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych Żabka Nano. Aktualnie Żabka jest największą siecią sklepów autonomicznych w Europie.
Koncept Żabka Nano bazuje na najnowszych technologiach, takich jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu, sztuczna inteligencja i inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu. Wykorzystuje także innowacyjne metody autoryzacji i płatności za zakupy. Dzięki czemu zakupy w sklepie możliwe są bez kas, kolejek i gotówki. "To magia tworząca się z połączenia handlu z technologią" – dodał Rafał Rudzki.
Kolejna innowacja testowana przez Żabkę jest robot Robbie, który przygotowuje najbardziej popularną przekąskę w sieci Żabka, czyli hot doga. Pierwszego takiego robota zainstalowano w sklepie autonomicznym Żabka Nano w Warszawie przy ul. Dobrej.
Grupa Żabka odprowadziła w 2021 r. 281 mln zł podatków
Grupa Żabka to obecnie ponad 8400 sklepów sieci franczyzowej w całej Polsce. Spółka włączyła do swojego portfolio także markę Maczfit, oferującą diety pudełkowe oraz Dietly - platformę e-commerce dającą możliwość porównywania, wyboru i zarządzania zamówieniami diet pudełkowych na terenie całej Polski. Łącznie Żabka Polska obsługuje dziennie 3 mln klientów.
Ekonomiczny wpływ Grupy Żabka na polską gospodarkę to wartość dodana do polskiego PKB w wysokości ponad 5 miliardów zł. W ubiegłym roku, dzięki działalności Grupy i franczyzobiorców, utrzymywane było przeszło 45 tys. miejsc pracy w całej Polsce i podmioty działające w ramach Grupy Żabka odprowadziły 281 mln zł podatków, składek i opłat do budżetu państwa i samorządów.
Źródło: PAP MediaRoom
Foto: PAP/M.Kwiecinski