Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę New Life ponad 1,2 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd. Firma organizowała pokazy handlowe, na które zapraszała osoby po 40. r.ż., w tym także seniorów. Spółka wprowadzała konsumnetów w błąd co do celu spotkania, a także kłamała w kontekście cen produktów.
Akcja promocyjna "Poznaj Polską Markę", notebook w prezencie, rabaty o wartości nawet kilkudziesięciu tys. – tak spółka New Life przedstawiała spotkania, na które zapraszała konsumentów. W rzeczywistości były to pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach.
Milionowa kara dla spółki New Life
Prezes UOKiK po przeprowadzeniu postępowania i kontroli wydał decyzję, w której zakwestionował trzy praktyki firmy i nałożył na nią karę w wysokości ponad 1,2 mln zł (1 211 189 zł). Konsekwencje finansowe – w sumie 225 tys. zł – poniesie też prezes firmy, który umyślnie doprowadził do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów i utrudniał przeprowadzenie kontroli.
Wśród nieuczciwych działań spółki znalazły się:
- Wprowadzanie w błąd co do rzeczywistego celu spotkania.
Podczas rozmów telefonicznych konsumenci byli zapraszani na: akcję promocyjną "Poznaj Polską Markę", reklamę najnowocześniejszych sprzętów niemieckiego producenta, promocję nowej sieci AGD i RTV albo na kampanię profilaktyki zdrowia.
Co więcej, podczas rozmowy przypominającej o spotkaniu byli zapewniani, że nie będzie na nim prowadzona sprzedaż. "Ja nie będę nagabywał ani namawiał Pana/Pani na jakiekolwiek zakupy czegokolwiek. (…) Nad przebiegiem naszego spotkania czuwa komisja ds. reklamy, niczego Państwo nie podpisujecie, nic Państwo za to nie płacicie, ani jutro, ani w przyszłości, a my nie pobieramy od Państwa żadnych danych" – mieli zgodnie ze skryptem zapewniać telemarketerzy.
Tymczasem w rzeczywistości odbywał się pokaz handlowy, na którym prezentowano i sprzedawano produkty z oferty spółki.
- Wprowadzanie w błąd co do prezentów.
Telemarketerzy wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w spotkaniu dostaną: notebook, wielofunkcyjny robot sprzątający, automatyczny ekspres do kawy lub mop parowy. W rzeczywistości prezenty te nie istniały.
- Przekazywanie nieprawdziwych informacji o cenach produktów.
Przedstawiciele spółki New Life informowali konsumentów o bardzo wysokich cenach katalogowych, po których nigdy jednak nie odbywała się sprzedaż. Następnie proponowali od nich duże rabaty. W ten sposób wykorzystując technikę tzw. "uciekającej promocji", wywoływali wrażenie szczególnej korzyści cenowej.
Przykładowo, gdy przedstawiciel UOKiK w listopadzie 2021 r. wcielił się w rolę "tajemniczego klienta' dostał propozycję zakupu pakietu: mata masująca i odkurzacz bezprzewodowy za 5 tys. zł plus tablet, noże, podkłady wełniane i lanolinę w prezencie. Prezentowana podczas pokazu cena maty to 14,9 tys. zł, a odkurzacza 5,9 tys. zł. Rzekomy rabat wynosił więc co najmniej 15,8 tys. zł, nie wliczając do niego "prezentów".
Jak wynika z ustaleń UOKiK, spółka New Life miała z góry ustalone ceny z "rabatami", a jej marże – w porównaniu do cen, za które sama kupiła oferowane produkty – były bardzo wysokie.
Odpowiedzialność prezesa spółki
Karę finansową za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poniesie nie tylko spółka, ale także jej prezes, który umyślnie dopuścił do stosowania nieuczciwych praktyk. W takiej sytuacji osobie zarządzającej grożą sankcje w wysokości do 2 mln zł.
Zmiany prawne dotyczące sprzedaży na pokazach
Od 26 maja br. został wprowadzony zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. na pokazach.
W trakcie prac legislacyjnych są kolejne rozwiązania, które mają ukrócić nieprawidłowości, do jakich dochodzi np. podczas wycieczek czy prezentacji handlowych albo w domach konsumentów. Projekt przygotowany przez Prezesa UOKiK, który został już przyjęty przez Radę Ministrów, przewiduje:
- wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy dla transakcji zawartych podczas wycieczki lub nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta,
- zakaz zawierania z konsumentami umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Chodzi np. o sprzedaż prezentowanych produktów na raty czy pożyczkę na nie – podpisana w takiej sytuacji umowa będzie nieważna z mocy prawa,
- możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi m.in. o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne,
- zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, który wynosi 14 dni (pokazy) lub 30 dni (wycieczka, nieumówiona wizyta przedsiębiorcy u konsumenta).
Źródło: UOKiK
Fot. StockAdobe(Hero Images/Hero Images)