Prezes spółki New Life odpowie za oszustwa podczas pokazów handlowych

Prezes spółki New Life odpowie za oszustwa podczas pokazów handlowych

​Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę New Life ponad 1,2 mln zł kary za wprowadzanie konsumentów w błąd. Firma organizowała pokazy handlowe, na które zapraszała osoby po 40. r.ż., w tym także seniorów. Spółka wprowadzała konsumnetów w błąd co do celu spotkania, a także kłamała w kontekście cen produktów.

Akcja promocyjna "Poznaj Polską Markę", notebook w prezencie, rabaty o wartości nawet kilkudziesięciu tys. – tak spółka New Life przedstawiała spotkania, na które zapraszała konsumentów. W rzeczywistości były to pokazy handlowe ze sprzedażą produktów w bardzo wysokich cenach.

Milionowa kara dla spółki New Life

Prezes UOKiK po przeprowadzeniu postępowania i kontroli wydał decyzję, w której zakwestionował trzy praktyki firmy i nałożył na nią karę w wysokości ponad 1,2 mln zł (1 211 189 zł). Konsekwencje finansowe – w sumie 225 tys. zł – poniesie też prezes firmy, który umyślnie doprowadził do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów i utrudniał przeprowadzenie kontroli.

Wśród nieuczciwych działań spółki znalazły się:

  • Wprowadzanie w błąd co do rzeczywistego celu spotkania.

 

Podczas rozmów telefonicznych konsumenci byli zapraszani na: akcję promocyjną "Poznaj Polską Markę", reklamę najnowocześniejszych sprzętów niemieckiego producenta, promocję nowej sieci AGD i RTV albo na kampanię profilaktyki zdrowia.

Co więcej, podczas rozmowy przypominającej o spotkaniu byli zapewniani, że nie będzie na nim prowadzona sprzedaż. "Ja nie będę nagabywał ani namawiał Pana/Pani na jakiekolwiek zakupy czegokolwiek. (…) Nad przebiegiem naszego spotkania czuwa komisja ds. reklamy, niczego Państwo nie podpisujecie, nic Państwo za to nie płacicie, ani jutro, ani w przyszłości, a my nie pobieramy od Państwa żadnych danych" – mieli zgodnie ze skryptem zapewniać telemarketerzy.

Tymczasem w rzeczywistości odbywał się pokaz handlowy, na którym prezentowano i sprzedawano produkty z oferty spółki.

  • Wprowadzanie w błąd co do prezentów. 

Telemarketerzy wywoływali u konsumentów wrażenie, że już za sam udział w spotkaniu dostaną: notebook, wielofunkcyjny robot sprzątający, automatyczny ekspres do kawy lub mop parowy. W rzeczywistości prezenty te nie istniały.

  • Przekazywanie nieprawdziwych informacji o cenach produktów. 

Przedstawiciele spółki New Life informowali konsumentów o bardzo wysokich cenach katalogowych, po których nigdy jednak nie odbywała się sprzedaż. Następnie proponowali od nich duże rabaty. W ten sposób wykorzystując technikę tzw. "uciekającej promocji", wywoływali wrażenie szczególnej korzyści cenowej.

Przykładowo, gdy przedstawiciel UOKiK w listopadzie 2021 r. wcielił się w rolę "tajemniczego klienta' dostał propozycję zakupu pakietu: mata masująca i odkurzacz bezprzewodowy za 5 tys. zł plus tablet, noże, podkłady wełniane i lanolinę w prezencie. Prezentowana podczas pokazu cena maty to 14,9 tys. zł, a odkurzacza 5,9 tys. zł. Rzekomy rabat wynosił więc co najmniej 15,8 tys. zł, nie wliczając do niego "prezentów".

Jak wynika z ustaleń UOKiK, spółka New Life miała z góry ustalone ceny z "rabatami", a jej marże – w porównaniu do cen, za które sama kupiła oferowane produkty – były bardzo wysokie.

Odpowiedzialność prezesa spółki

Karę finansową za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poniesie nie tylko spółka, ale także jej prezes, który umyślnie dopuścił do stosowania nieuczciwych praktyk. W takiej sytuacji osobie zarządzającej grożą sankcje w wysokości do 2 mln zł.

Prezes New Life musi ponieść konsekwencje zarówno za doprowadzenie do naruszeń wobec konsumentów, jak i za brak współpracy podczas kontroli w jego firmie. Z naszych ustaleń wynika, że były to działania umyślne. Prezes osobiście akceptował scenariusze rozmów marketingowych, reprezentował spółkę przy zawarciu umowy z firmą, która zapraszała na pokazy i nadzorował ich przebieg. Osoby zarządzające nie mogą czuć się bezkarne, gdy dopuszczają do łamania praw konsumentów.

Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK

Zmiany prawne dotyczące sprzedaży na pokazach

Od 26 maja br. został wprowadzony zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. na pokazach.

W trakcie prac legislacyjnych są kolejne rozwiązania, które mają ukrócić nieprawidłowości, do jakich dochodzi np. podczas wycieczek czy prezentacji handlowych albo w domach konsumentów. Projekt przygotowany przez Prezesa UOKiK, który został już przyjęty przez Radę Ministrów, przewiduje:

  • wydłużenie do 30 dni terminu na odstąpienie od umowy dla transakcji zawartych podczas wycieczki lub nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w domu konsumenta, 
  • zakaz zawierania z konsumentami umów dotyczących usług finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Chodzi np. o sprzedaż prezentowanych produktów na raty czy pożyczkę na nie – podpisana w takiej sytuacji umowa będzie nieważna z mocy prawa,
  • możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi m.in. o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne,
  • zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, który wynosi 14 dni (pokazy) lub 30 dni (wycieczka, nieumówiona wizyta przedsiębiorcy u konsumenta).

Źródło: UOKiK
Fot. StockAdobe(Hero Images/Hero Images)