Blisko 20% e-konsumentów dokonuje zwrotów. Co jest dla nich kluczowe?

Blisko 20% e-konsumentów dokonuje zwrotów. Co jest dla nich kluczowe?

Blisko co piąty e-konsument dokonuje zwrotów – wskazuje badanie Izby Gospodarki Elektronicznej. A według danych serwisu Apaczka.pl, nawet 90% osób, które miało pozytywne skojarzenia z łatwym zwrotem towaru, chętnie skorzysta ponownie z usług sprzedawcy. Ten etap zakupów na stałe wpisał się już w cały proces nabywania rzeczy online.

E-commerce coraz lepiej odpowiada na potrzeby zakupowe Polaków

Bezpieczeństwo, szybkość i wygoda – to najczęściej wymieniane cechy zakupów online, które powodują, że konsumenci korzystają z tej formy. Czasami zdarza się jednak, że zamówiony produkt musi zostać zwrócony i ułatwienie klientom tego procesu jest niezwykle istotne.

Badania Izby Gospodarki Elektronicznej pokazują, że 18% konsumentów dokonuje zwrotów, a kolejne 38% podkreśla, że często chce odesłać produkt. Potwierdzają to badania Gemiusa, według których 41% przedstawicieli generacji "Z" i 39% generacji "X" ceni e-sklepy za możliwość zwrotu i oczekuje, że można tego dokonać za darmo.

Badania mówią jasno – uproszczenie procedur zwrotu jest istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez klienta.

Nieprzejrzysta procedura zwrotu produktów powoduje zniechęcenie konsumenta, który kolejnych zakupów dokona w innym sklepie. Odpływ klientów z powodu niejasnych reguł to zmora w e-commerce i przy coraz silniejszej konkurencji w tej branży przewagę uzyskują tylko ci, którzy przykładają wagę do customer experience.

Kamil Krzos, Dyrektor Działu Enterprise w Wolante Investments (właściciel serwisu Apaczka.pl)

Eliminowanie barier kluczem dla każdego sprzedawcy

Właściwą strategią rozwoju dla każdego merchanta jest skupienie się na potrzebach klientów i likwidowanie kolejnych przeszkód, które mogą utrudniać podejmowanie decyzji zakupowych. Nieprzejrzysta polityka zwrotów jest jednym z tych czynników, który skutecznie odstrasza każdego kupującego.

Zwrot zamówienia bez podania przyczyny nie powinien być traktowany jako problem, lecz naturalny proces, do którego klient ma prawo. Dla mniejszych sprzedawców może być jednak szczególnie uciążliwy, dlatego lepiej skorzystać ze specjalistycznych narzędzi dostępnych na rynku, które pomagają w realizacji tego skomplikowanego procesu.

Magdalena Hajduga, Head of Business Development w Wolante Investments

Opracowanie przejrzystej procedury zwrotów może przyprawić o zawrót głowy każdego przedsiębiorcę, dlatego warto trzymać się podstawowych reguł, takich jak prosta i krótka komunikacja, przygotowanie gotowych formularzy zwrotu, a nawet rozważenie opcji darmowej wysyłki niechcianego towaru. Alternatywą może być wykorzystanie dostępnych na rynku narzędzi, które w szybki i intuicyjny sposób organizują całą procedurę i pozwalają na skuteczną komunikację z klientem.


Źródło: inf. prasowa
Fot. StockAdobe(Christian Horz)