Branża piwowarska zmienia się – bo musi. Ostatnie lata pandemii nie były dla niej dobrym czasiem, a spożycie trunku z pianą systematycznie spada. W tym czasie istotnie rośnie natomiast segment piw bezalkoholowych – widać to nie tylko po danych rynkowych, ale także działaniach producentów.
Kompania Piwowarska w 2021 roku miała największy, przekraczający 41%, udział w całości sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce. Do 2030 roku co piąte piwo w ofercie firmy nie będzie zawierało alkoholu. "Nie dążymy do zwiększenia poziomu spożycia piwa na osobę, tylko sugerujemy konsumentom wybór napojów dobrej jakości oraz piw bezalkoholowych" – przyznaje Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej.
Do 2050 roku Kompania Piwowarska chce osiągną neutralność węglową
Jak podkreśla, dla branży piwnej poprzedni rok był kolejnym trudnym okresem, chociażby ze względu na ograniczenia covidowe, wprowadzenie podatku cukrowego, wzrost cen surowców i energii. W niesprzyjających okolicznościach realizacja strategii ESG, czyli zadań z zakresu ochrony środowiska, inicjatyw społecznych i ładu korporacyjnego, jest dużym wyzwaniem dla spółek, ale jednocześnie koniecznym do wdrażania.
W ubiegłym roku 100% energii elektrycznej wykorzystywanej w browarach spółki pochodziło z wiatru, a emisję CO₂ z zakładów firma ograniczyła o 55%. Zapowiada też szereg dalszych inwestycji w technologie, np. pompy ciepła, które umożliwią dochodzenie do neutralności węglowej.
Oszczędność wody, opakowania zwrotne
Szczególnie istotne w tym kontekście jest gospodarowanie wodą, niezbędną do wytwarzania złotego trunku. W ubiegłym roku do produkcji 1 l piwa Kompania Piwowarska zużywała średnio 2,65 l wody i jest to jeden z najlepszych światowych wyników w oszczędnym wykorzystywaniu tego surowca.
Spółka zapowiada, że w 2030 roku będzie korzystać wyłącznie z opakowań zwrotnych lub nadających się do ponownego przetworzenia.
Producent piwa zachęca do... picia piw bezalkoholowych
W aspekcie społecznym piwny koncern stawia na promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Szczególny nacisk kładzie na prewencję spożywania procentów przez osoby niepełnoletnie, kobiety w ciąży i kierowców. W 2021 roku komunikaty kampanii społecznej "Nigdy nie jeżdżę po alkoholu" dotarły do ponad 3,6 mln odbiorców.
Oferta piw bezalkoholowych stale rośnie i do 2030 roku mają one stanowić 20% portfolio Kompanii Piwowarskiej. Spółka w ubiegłym roku miała ponad 41% udział w segmencie piw bezalkoholowych, a dla porównania w całym rynku nieco ponad 33%.
Elementem przyjętej w 2020 roku strategii "Lepsza Przyszłość 2030" są też przychody (Profit). Kompania Piwowarska zapowiada, że w tym obszarze zamierza w nadchodzących latach obniżać wydatki i koszty związane z produkcją i bieżącym funkcjonowaniem.
Źródło: Newseria
Fot. StockAdobe(Parilov)