W sklepach małoformatowych napoje to trzecia pod względem wartości i druga pod względem liczby transakcji najważniejsza kategoria w sezonie letnim.
Według danych CMR, mały format sklepów jest najważniejszym kanałem sprzedaży kategorii napojów. Odpowiada on za ponad 60% wartości sprzedaży w całym panelu sklepów detalicznych z dyskontami i hipermarketami w okresie letnim.
Większą wartość od wody generują napoje gazowane
Według danych CMR z okresu od czerwca do sierpnia 2021 roku, najważniejszym segmentem napojów są napoje gazowane odpowiadające za 30% wartości sprzedaży i pojawiające się na co trzecim paragonie. Tuż za nimi plasuje się woda czysta z wagą wartościową 20%. W sezonie zyskują na znaczeniu przede wszystkim wody czyste i smakowe, a także herbaty mrożone i napoje izotoniczne.
Sprzedaż wartościowa napojów w sklepach małoformatowych w okresie od czerwca do sierpnia 2021 wzrosła o 11,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2020. Jak wyjaśnia Julia Kijo z CMR, głównie z powodu rosnących cen.
Rosną ceny napojów. Winowajcą opłata cukrowa
Za wzrost cen w kategorii napojów odpowiedzialna była opłata cukrowa wprowadzona na początku 2021 roku. Podatek cukrowy obejmuje napoje bezalkoholowe z dodatkiem cukrów, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny.
Oczywiście wielu producentów stara się koszt ten minimalizować. W tym celu m.in. zmianiają składy produktów, by wyeliminować z nich cukier.
Pomimo licznych zabiegów mających na celu zniwelowanie wzrostu cen, według CMR średnia cena napojów w sklepach małoformatowych wzrosła o ponad 16%. Podwyżka cenowa najbardziej dotknęła napojów gazowanych (+37% lato 2021 vs lato 2020) oraz wód smakowych (+34%).
Letnie wybory w osiedlowych sklepach
W miesiącach letnich obserwowane są zmiany trendów zakupowych przy wyborze wielkości opakowań. Sprzedaż napojów w mniejszych pojemnościach, czyli tych bardziej poręcznych, kupowanych do szybkiego spożycia rosła zdecydowanie szybciej niż sprzedaż napojów w dużych, rodzinnych opakowaniach.
Ciężko znaleźć na rynku sklep małoformatowy, który w ofercie nie posiadałby jakiegokolwiek asortymentu napojowego. Według danych CMR wachlarz dostępnych wariantów jest bardzo szeroki.
Na półce sklepowej w 2021 roku znajdowało się ponad 70 różnych produktów z kategorii soki/nektary/napoje niegazowane, 45 różnych wariantów z kategorii napoje gazowane oraz 30 różnych wód czystych. W okresie letnim półka staje się jeszcze bardziej "obfita", liczba dostępnych produktów rośnie średnio o dodatkowe 2-5 SKU w zależności od kategorii.
Fot. StockAdobe(Piman Khrutmuang)