Małe sklepy odpowiadają za 60% sprzedaży napojów. Wyprzedzają dyskonty i hipermarkety

Małe sklepy odpowiadają za 60% sprzedaży napojów. Wyprzedzają dyskonty i hipermarkety

W sklepach małoformatowych napoje to trzecia pod względem wartości i druga pod względem liczby transakcji najważniejsza kategoria w sezonie letnim.

Według danych CMR, mały format sklepów jest najważniejszym kanałem sprzedaży kategorii napojów. Odpowiada on za ponad 60% wartości sprzedaży w całym panelu sklepów detalicznych z dyskontami i hipermarketami w okresie letnim.

Większą wartość od wody generują napoje gazowane

Według danych CMR z okresu od czerwca do sierpnia 2021 roku, najważniejszym segmentem napojów są napoje gazowane odpowiadające za 30% wartości sprzedaży i pojawiające się na co trzecim paragonie. Tuż za nimi plasuje się woda czysta z wagą wartościową 20%. W sezonie zyskują na znaczeniu przede wszystkim wody czyste i smakowe, a także herbaty mrożone i napoje izotoniczne.

Sprzedaż wartościowa napojów w sklepach małoformatowych w okresie od czerwca do sierpnia 2021 wzrosła o 11,2% w porównaniu do analogicznego okresu 2020. Jak wyjaśnia Julia Kijo z CMR, głównie z powodu rosnących cen.

Kontrybutorem wzrostu wartości była średnia cena za opakowanie, podczas gdy liczba transakcji oraz liczba opakowań na paragonie miały negatywny wpływ na sprzedaż napojów. Ujemna zmiana liczby transakcji związana jest z niższym popytem na napoje w sierpniu 2021, wywołanym stosunkowo niskimi temperaturami oraz chłodną, deszczową pogodą.

Julia Kijo z CMR

Rosną ceny napojów. Winowajcą opłata cukrowa

Za wzrost cen w kategorii napojów odpowiedzialna była opłata cukrowa wprowadzona na początku 2021 roku. Podatek cukrowy obejmuje napoje bezalkoholowe z dodatkiem cukrów, substancji słodzących oraz kofeiny lub tauryny. 

Oczywiście wielu producentów stara się koszt ten minimalizować. W tym celu m.in. zmianiają składy produktów, by wyeliminować z nich cukier.

Producenci napojów podejmują się różnych działań mających na celu obniżenie wielkości płaconego podatku, a tym samym zniwelowanie wzrostu cen rynkowych. Jednym z działań jest zmniejszanie bądź całkowite eliminowanie cukru ze składu, wzbogacanie napojów o soki owocowe czy też proces tzw. "downsize’ingu", czyli wprowadzanie mniejszych opakowań popularnych, flagowych produktów, redukując cenę jednostkową za butelkę i obniżając psychologicznie barierę cen.

Julia Kijo

Pomimo licznych zabiegów mających na celu zniwelowanie wzrostu cen, według CMR średnia cena napojów w sklepach małoformatowych wzrosła o ponad 16%. Podwyżka cenowa najbardziej dotknęła napojów gazowanych (+37% lato 2021 vs lato 2020) oraz wód smakowych (+34%).

Producentami o najwyższych udziałach rynkowych w sklepach małego formatu są Coca-Cola i Pepsico (liderzy segmentu napojów gazowanych), Maspex (z najważniejszą marką soków Tymbark oraz m.in. marką energetyków Tiger) oraz Danone i Nałęczów Zdrój (producenci wód Żywiec Zdrój i Cisowianka), których znaczenie w sprzedaży wolumenowej wzrasta w okresie letnim.

Julia Kijo

Letnie wybory w osiedlowych sklepach

W miesiącach letnich obserwowane są zmiany trendów zakupowych przy wyborze wielkości opakowań. Sprzedaż napojów w mniejszych pojemnościach, czyli tych bardziej poręcznych, kupowanych do szybkiego spożycia rosła zdecydowanie szybciej niż sprzedaż napojów w dużych, rodzinnych opakowaniach.

Ciężko znaleźć na rynku sklep małoformatowy, który w ofercie nie posiadałby jakiegokolwiek asortymentu napojowego. Według danych CMR wachlarz dostępnych wariantów jest bardzo szeroki.

Na półce sklepowej w 2021 roku znajdowało się ponad 70 różnych produktów z kategorii soki/nektary/napoje niegazowane, 45 różnych wariantów z kategorii napoje gazowane oraz 30 różnych wód czystych. W okresie letnim półka staje się jeszcze bardziej "obfita", liczba dostępnych produktów rośnie średnio o dodatkowe 2-5 SKU w zależności od kategorii.


Fot. StockAdobe(Piman Khrutmuang)

Reklama