Po jednym kryzysie następuje kolejny. Przez ostatnie dwa lata sprzedawcy stali w obliczu lockdownów i zakłóconych łańcuchów dostaw. Wojna w Ukrainie na pierwszy plan wysuwa z kolei ceny konsumenckie – mamy do czynienia z dodatkowymi zakłóceniami w łańcuchach dostaw i rekordowymi cenami energii. Siła nabywcza obywateli europejskich – ustabilizowana w wielu krajach w ciągu ostatnich dwóch lat, dzięki interwencji rządowej – w tym roku znacznie się zmniejszy w dużej części Europy.
Po tym, jak sektor detaliczny w 27 krajach Unii Europejskiej odnotował w pierwszym roku pandemii (2020) wzrost obrotów o 1,5%, sprzedaż w 2021 r. wzrosła o 6,8%. Najwyższe wskaźniki wzrostu odnotowano w mniejszych krajach Europy Wschodniej, takich jak Litwa 17%), Słowenia (wzrost o 16%) i Estonia (wzrost o 13%). Większe rynki, takie jak Francja, Hiszpania i Włochy, również odnotowały tempo wzrostu sprzedaży detalicznej przekraczające 7%. Pokazuje to nowe badanie dotyczące handlu detalicznego w Europie, w którym GfK analizuje kluczowe wskaźniki.
Ostatnie dwa całkiem dobrym czasem dla handlu
Dobre wyniki sprzedaży w sektorze detalicznym są w szczególności zasługą segmentu niespożywczego, który w 2021 r. w większości krajów odnotował dwucyfrowy wzrost, a w niektórych krajach, takich jak Słowenia, przekroczył nawet 20%.
Silny wzrost obrotów w 2021 r. wynika głównie ze słabych wyników z 2020 r., kiedy UE mierzyła się z pandemią, konsumenci byli znacznie bardziej niespokojni, a detaliści niespożywczy musieli radzić sobie w niektórych przypadkach z dwucyfrowym spadkiem sprzedaży. Jednak, zdaniem kierującego badaniem dr Philippa Willrota, ostatnie dwa lata mimo wszystko były całkiem dobre dla detalistów. Duże wyzwanie rodzi dla wielu handel internetowy.
Kluczowe wskaźniki sektora handlu detalicznego
GfK w najnowszym badaniu "European retail in 2021 and 2022" zbadał kluczowe wskaźniki europejskiego sektora handlu detalicznego na rok 2021. Poniżej prezentujemy w skrócie kluczowe wyniki.
-
Siła nabywcza
Nominalna siła nabywcza obywateli UE wzrosła w 2021 r. średnio o 2,4%. Po tym, jak wiele krajów spoza strefy euro, takich jak Republika Czeska, Chorwacja i Norwegia, musiało zmagać się z obniżoną siłą nabywczą w 2020 r., co wynikało również z efektów kursowych, wiele z nich mogło skorzystać zarówno z lepszego rozwoju makroekonomicznego, jak i wzmocnienia swoich walut krajowych. W związku z tym siła nabywcza w 2021 roku wzrosła o ponad 5% w każdym z dwóch pierwszych krajów i o ponad 8% w Norwegii.
-
Udział obrotów detalicznych w konsumpcji prywatnej
Pomimo blokad i ograniczeń dostępu, sektor detaliczny w UE zwiększył swój udział w prywatnych wydatkach konsumpcyjnych do 35,8%. W porównaniu z przedpandemicznym rokiem 2019 oznacza to, że detaliści zyskali 3,1 p.p. Szczególnie na Litwie i w Estonii udział obrotów detalicznych w konsumpcji prywatnej wzrósł najbardziej w porównaniu z 2019 r., a mianowicie o co najmniej 5,3 p.p. Jednak również na głównych rynkach UE – w Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech – odnotowano wzrost od 3 do 4 p.p.
-
Inflacja
Po tym, jak w 2021 roku inflacja wyniosła już 2,9%, w 2022 roku spodziewany jest wzrost w całej UE do 6,8% ze względu na wysokie ceny energii i wojnę w Ukrainie. Wzrost cen jest szczególnie znaczący w wielu krajach Europy Wschodniej. Na przykład oczekuje się, że ceny konsumpcyjne na Litwie, w Estonii, Bułgarii, Czechach i Polsce będą rosły w tempie dwucyfrowym.
-
Przyszłe zakupy
W Europie Zachodniej asortyment produktów dostępnych w sprzedaży detalicznej za pośrednictwem rzeczywistości rozszerzonej lub wirtualnej jest bardzo ograniczony i różni się znacznie w zależności od kraju. Na przykład Hiszpania i Wielka Brytania są liderami w tym regionie, podczas gdy kraje niemieckojęzyczne pozostają w tyle w tej dziedzinie.
-
Zachowania dotyczące zakupów online
W krajach leżących nad Morzem Śródziemnym, w Szwecji i Szwajcarii istnieje wyraźny kontrast między miastem a wsią. Mieszkańcy tych krajów, którzy chętnie korzystają z Internetu, mieszkają w dużych miastach i aglomeracjach, podczas gdy ludność wiejska koncentruje się raczej na sprzedaży detalicznej w sklepach tradycyjnych. W Niemczech, Austrii, Holandii, Belgii i Wielkiej Brytanii wyższe wartości indeksu występują czasem w mniejszych gminach.
Źródło: GfK
Foto: StockAdobe(Dragana Gordic)
GfK przeanalizowała następujące kluczowe dane dla Europy na rok 2021: Siła nabywcza, obroty detaliczne, udział handlu detalicznego w całkowitych wydatkach konsumentów, a także trendy cen konsumpcyjnych w 2021 i 2022 roku. W rozdziałach specjalnych przyjrzano się również bliżej tematowi "zakupów przyszłości" oraz regionalnym zachowaniom zakupowym online w niektórych krajach europejskich. Obliczenia GfK dotyczące obrotów i siły nabywczej zostały przeprowadzone w euro i odzwierciedlają wartości na dzień sporządzenia kopii, czyli maj 2022 r.