Inflacja dotarła już na grilla Polaków. Blisko 90% szuka promocji

Inflacja dotarła już na grilla Polaków. Blisko 90% szuka promocji

Niemal czterech na dziesięciu Polaków jednorazowo wydaje średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne do grillowania – wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX. Do tego widać, że wzrost inflacji jest mocno odczuwalny wśród konsumentów, bo aż blisko 90% badanych robi takie zakupy wyłącznie w promocjach.

  • W sumie blisko 70% Polaków wydaje na zakupy na grilla od 50 do 150 zł.
  • 8 na 10 respondentów planuje przy okazji zakupu produktów na grilla skorzystać z promocji. 
  • Zdecydowana większość (98,3%) tego rodzaju zakupów wybiera dyskonty.

Najczęściej w grillowych koszykach zakupowych ląduje mięso i kiełbasy. Nieco ponad 70% rodaków przed każdą taką transakcją przygotowuje specjalną listę zakupów. Konsumenci głównie zaopatrują się w dyskontach.

Ile Polacy wydają na grillowanie?

Według czerwcowego sondażu, 36,6% Polaków wydaje jednorazowo średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne na grilla. Z kolei 30,8% respondentów wskazuje kwotę od 100 do 150 zł, a 14,5% – od 150 do 200 zł. Ponadto 7,8% ankietowanych mówi o wydatkach do 50 zł, a w sumie 8,6% według wskazań przeznacza ponad 200 zł. O opinie poproszono 1 269 dorosłych konsumentów odpowiedzialnych w swoich domach za realizację codziennych zakupów.

67,4% rodaków jednorazowo przeznacza na grilla średnio od 50 do 150 zł. Wydatki są porównywalne do tych, jakie wiążą się z przygotowaniem np. niedzielnego obiadu w domu. Widać, że grillowanie jest powszechne. Poza posiłkiem to również sposób na atrakcyjne spędzenie czasu z rodziną, szczególnie podczas ciepłych weekendów i dni wolnych od pracy.

Dr Krzysztof Łuczak, ekonomista z Grupy BLIX

Jak podkreśla dr Andrzej Maria Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, te wyniki świadczą o zróżnicowaniu naszych portfeli. Ponadto grillowanie odbywa się zazwyczaj w małym gronie. Trudno więc wydać większe pieniądze, chyba że jest to cateringowe przyjęcie typu garden party. Ale zazwyczaj są to kameralne spotkania.

Rozsądne kupowanie – królują promocje i zakupy z listą

Z badania wiemy też, czy konsumenci planują robić zakupy w promocjach. Aż 89% respondentów odpowiada twierdząco, a 3,4% – przecząco. Z kolei dla 7,5% ankietowanych nie ma to znaczenia. 

Badanie idealnie potwierdza nasze bieżące obserwacje rynku, że obecnie już 8 na 10 Polaków kupuje produkty spożywcze w promocjach. Dotyczy to również artykułów na grilla. Inflacja sprawia, że Polacy dokładnie sprawdzają, ile kosztują poszczególne towary. I nie kupują ich w pośpiechu.

Dr Krzysztof Łuczak

Co więcej, ponad 70% Polaków za każdym razem przed zakupami na grilla przygotowuje listę zakupów. Zdaniem dr. Falińskiego, wpływ na zachowanie większości ma m.in. obfitość oferty w zakresie głównych produktów i dodatków (przypraw, sosów, pieczywa, warzyw itd.), a także dopasowania dań do gustu własnego i gości.

Według Marcina Lenkiewicza, Polacy na grilla przygotowują listy zakupów, ponieważ chcą mieć kontrolę nad swoimi wydatkami. Podchodzą do nich bardzo rozważnie i często porównują oferty między różnymi placówkami.

Tworzenie list zakupów pomaga w bardziej rozsądnym kupowaniu, co wiąże się również z ograniczeniem marnotrawienia jedzenia. Wielu Polaków przegląda Internet lub gazetki promocyjne i na tej podstawie decyduje się robić konkretne listy zakupów.

Dr Krzysztof Łuczak

Blisko 100% wybiera na zakupy dyskonty

Respondenci, mogąc zaznaczyć kilka opcji, podali również typy placówek, w których z reguły robią zakupy na grilla. Zdecydowaną przewagę w tym obszarze zbudowały sobie dyskonty, w których zakupy robią niemal wszyscy badani. Spośród typów placówek respondenci najczęściej wskazywali:

  • dyskonty (98,3% wskazań),
  • hipermarkety – 17,5%,
  • sklepy osiedlowe – 10,1%,
  • supermarkety – 8,2%,
  • targowiska i bazary – 6,2%,
  • sieci typu convenience – 2,5%,
  • sieci typu cash&carry – 1%.

Natomiast dla 1,1% uczestników sondażu nie ma to znaczenia, a 0,20% nie pamięta, gdzie robi zakupy. Zdaniem dr Andrzeja Marii Falińskiego, oferty grillowe w różnych formatach są podobne, a wybór wynika przede wszystkim z przypadku oraz przyzwyczajenia do sklepów sieciowych.

Tezę tę podkreśla pozycja dyskontów jako placówek najczęstszego wyboru. Ich pozycję umacniają takie atuty, jak niska cena, poręczne pakowanie zestawów grillowych, a także częste promocje.

dr Andrzej Maria Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego

Co trafia na ruszt?

Ankietowani wskazali też, co najczęściej kupują na grilla. Wyniki nie powinny być zaskoczeniem. Najczęściej podczas zakupów konsumenci wybierają:

  1. mięso (np. kartkówę, pierś z kurczaka) – 83,6%,
  2. kiełbasę – 82,5%,
  3. ketchup – 73,6%.

Na kolejnych trzech miejscach widać pieczywo – 65,5%, piwo – 62,1%, a także musztardę – 54,5%. Jak zaznacza Marcin Lenkiewicz, piwo jako jedna z największych kategorii FMCG w Polsce nieustannie cieszy się dużą popularnością wśród shopperów. Temu segmentowi pomagają nowości, takie jak wersje 0%. One często stają się alternatywą dla innych napojów. Ponadto z badania wiemy, że respondenci najrzadziej wskazują produkty wegetariańskie i wegańskie – 6,8%, jak również ryby – 12,3%.

Produkty wegetariańskie oraz ryby są zdecydowanie mniej popularne, gdyż rzadziej kojarzą się z tradycją grillowania. Pozostają czymś nowym i zapewne minie jeszcze sporo czasu, zanim te artykuły zyskają na popularności. Ponadto są znacznie droższe i póki co mniej dostępne niż kiełbasy czy karkówka.

Dr Krzysztof Łuczak

Źródło: MondayNews
Fot. StockAdobe(bravissimos)

Reklama