Niemal czterech na dziesięciu Polaków jednorazowo wydaje średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne do grillowania – wynika z badania UCE RESEARCH i Grupy BLIX. Do tego widać, że wzrost inflacji jest mocno odczuwalny wśród konsumentów, bo aż blisko 90% badanych robi takie zakupy wyłącznie w promocjach.
- W sumie blisko 70% Polaków wydaje na zakupy na grilla od 50 do 150 zł.
- 8 na 10 respondentów planuje przy okazji zakupu produktów na grilla skorzystać z promocji.
- Zdecydowana większość (98,3%) tego rodzaju zakupów wybiera dyskonty.
Najczęściej w grillowych koszykach zakupowych ląduje mięso i kiełbasy. Nieco ponad 70% rodaków przed każdą taką transakcją przygotowuje specjalną listę zakupów. Konsumenci głównie zaopatrują się w dyskontach.
Ile Polacy wydają na grillowanie?
Według czerwcowego sondażu, 36,6% Polaków wydaje jednorazowo średnio od 50 do 100 zł na produkty spożywcze potrzebne na grilla. Z kolei 30,8% respondentów wskazuje kwotę od 100 do 150 zł, a 14,5% – od 150 do 200 zł. Ponadto 7,8% ankietowanych mówi o wydatkach do 50 zł, a w sumie 8,6% według wskazań przeznacza ponad 200 zł. O opinie poproszono 1 269 dorosłych konsumentów odpowiedzialnych w swoich domach za realizację codziennych zakupów.
Jak podkreśla dr Andrzej Maria Faliński, wiceprezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, te wyniki świadczą o zróżnicowaniu naszych portfeli. Ponadto grillowanie odbywa się zazwyczaj w małym gronie. Trudno więc wydać większe pieniądze, chyba że jest to cateringowe przyjęcie typu garden party. Ale zazwyczaj są to kameralne spotkania.
Rozsądne kupowanie – królują promocje i zakupy z listą
Z badania wiemy też, czy konsumenci planują robić zakupy w promocjach. Aż 89% respondentów odpowiada twierdząco, a 3,4% – przecząco. Z kolei dla 7,5% ankietowanych nie ma to znaczenia.
Co więcej, ponad 70% Polaków za każdym razem przed zakupami na grilla przygotowuje listę zakupów. Zdaniem dr. Falińskiego, wpływ na zachowanie większości ma m.in. obfitość oferty w zakresie głównych produktów i dodatków (przypraw, sosów, pieczywa, warzyw itd.), a także dopasowania dań do gustu własnego i gości.
Według Marcina Lenkiewicza, Polacy na grilla przygotowują listy zakupów, ponieważ chcą mieć kontrolę nad swoimi wydatkami. Podchodzą do nich bardzo rozważnie i często porównują oferty między różnymi placówkami.
Blisko 100% wybiera na zakupy dyskonty
Respondenci, mogąc zaznaczyć kilka opcji, podali również typy placówek, w których z reguły robią zakupy na grilla. Zdecydowaną przewagę w tym obszarze zbudowały sobie dyskonty, w których zakupy robią niemal wszyscy badani. Spośród typów placówek respondenci najczęściej wskazywali:
- dyskonty (98,3% wskazań),
- hipermarkety – 17,5%,
- sklepy osiedlowe – 10,1%,
- supermarkety – 8,2%,
- targowiska i bazary – 6,2%,
- sieci typu convenience – 2,5%,
- sieci typu cash&carry – 1%.
Natomiast dla 1,1% uczestników sondażu nie ma to znaczenia, a 0,20% nie pamięta, gdzie robi zakupy. Zdaniem dr Andrzeja Marii Falińskiego, oferty grillowe w różnych formatach są podobne, a wybór wynika przede wszystkim z przypadku oraz przyzwyczajenia do sklepów sieciowych.
- To też może Cię zainteresować: Majowa inflacja wyniosła 13,9%. Które produkty podrożały najbardziej?
Co trafia na ruszt?
Ankietowani wskazali też, co najczęściej kupują na grilla. Wyniki nie powinny być zaskoczeniem. Najczęściej podczas zakupów konsumenci wybierają:
- mięso (np. kartkówę, pierś z kurczaka) – 83,6%,
- kiełbasę – 82,5%,
- ketchup – 73,6%.
Na kolejnych trzech miejscach widać pieczywo – 65,5%, piwo – 62,1%, a także musztardę – 54,5%. Jak zaznacza Marcin Lenkiewicz, piwo jako jedna z największych kategorii FMCG w Polsce nieustannie cieszy się dużą popularnością wśród shopperów. Temu segmentowi pomagają nowości, takie jak wersje 0%. One często stają się alternatywą dla innych napojów. Ponadto z badania wiemy, że respondenci najrzadziej wskazują produkty wegetariańskie i wegańskie – 6,8%, jak również ryby – 12,3%.
Źródło: MondayNews
Fot. StockAdobe(bravissimos)