Inflacja w Polsce wciąż rośnie. Ze wstępnych danych GUS wynika, że w maju wskaźnik wzrostu cen wyniósł 13,9% i już trzeci miesiąc z rzędu osiąga dwucyfrowy poziom w skali roku. Eksperci przewidują, że pozostanie on dwucyfrowy do końca 2022 roku, a jego szczyt przypadnie w wakacje. W obliczu galopującej inflacji największe sieci handlowe rywalizują o klientów aktywną polityką promocyjną.
Według najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w ujęciu rocznym po raz kolejny najmocniej podrożały produkty tłuszczowe (54%), używki i piwo (21%) oraz nabiał (10%.) Średnie ceny podstawowych produktów utrzymały się na podobnym poziomie co w kwietniu br.
W sklepach drogo, ale stabilnie
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 7 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w maju br. były nieznacznie wyższe niż w kwietniu. W pozostałych 6 ceny spadły od 2% do blisko 4%.
Średnia cena koszyka zakupowego w maju kształtowała się na poziomie 241,06 zł. Oznacza to minimalny spadek względem kwietnia – o 0,36 zł, czyli 0,15%.
W ujęciu rocznym wzrost cen odnotowano w ośmiu sieciach handlowych. Liderami pod tym względem okazały się:
- Selgros Cash&Carry – wzrost cen na poziomie 19,08% r/r;
- E.Leclerc – 10,73%;
- Intermarche – 9%.
W przypadku sieci Selgros Cash & Carry blisko 20% wzrost przełożył się na średnią cenę koszyka w maju 2022 r. wyższą aż o 43,88 zł niż przed rokiem. Wśród pozostałych sieci handlowych, w których odnotowano na przestrzeni roku wzrosty cen znalazły się m.in. Carrefour (+8,79%), Makro Cash&Carry (+6,24%) czy Kaufland (+3,63%).
Różnica pomiędzy najtańszym a najdroższym koszykiem wyniosła ponad 130 zł
Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 188,10 zł (więcej o 5,12 zł niż w kwietniu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 320,85 zł (mniej o 12,68 zł niż w kwietniu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w maju 2022 r. wyniosła 132,75 zł i jest ona o 17,80 zł niższa niż w kwietniu.
Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,10% z 227,19 zł w maju 2021 r. do 241,06 zł w maju 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 3,88% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w maju 2022 r. droższy o 8,71% niż w 2021 r.
Najtańsze nadal pozostają dyskonty
Choć w maju br. sieć Auchan zanotowała największy wzrost cen koszyka (7,59%), to utrzymała się na pozycji lidera rankingu. W sklepach Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 214,28 zł. To o 15,12 zł więcej niż kwietniu br.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 4,51 zł (Lidl) i 19,69 zł (Makro).
W maju 2022 roku, trzeci miesiąc z rzędu najdroższa okazała się sieć Selgros Cash&Carry, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 273,90 zł, czyli o blisko 28% więcej niż w najtańszych sklepach Auchan.
Badanie koszyka zakupowego wykazało również, że w maju 2022 r. najtańsze zakupy można było zrobić ponownie w dyskontach (233,67 zł). Największy spadek cen można tym razem zaobserwować w kanale e-grocery (-3,90%).
8 na 10 kategorii produktowych drożeje. Które najbardziej?
Zestawienie cen kategorii produktowych rok do roku pokazuje, że w maju 2022 r. względem 2021 r. podrożało 8 kategorii produktów: produkty tłuszczowe, chemia domowa i kosmetyki, mięso, wędliny i ryby, napoje, mrożonki, dodatki, nabiał oraz używki i piwo.
Największy wzrost cen w skali roku (54,45%) odnotowano ponownie w kategorii produktów tłuszczowych. Z wyliczeń ekspertów ASM Sales Force Agency wynika, że:
- nabiał podrożał o blisko 10%,
- mięso wędliny i ryby oraz dodatki o ponad 4%,
- piwo i używki o ponad 21%.
W każdej z analizowanych grup produktów odnotowano zmiany cen, jednak najmniejszą różnicę stwierdzono w przypadku kategorii mrożonki (w maju 2022 r. drożej o 1,15%).
Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso i wędliny, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.
Fot. mat. własne redakcji