Podczas gdy supermarkety wykazują stały wzrost, marże dyskontów odnotowały spadek o 2,3%. Według danych A-Insights, ten format stracił w czasie pandemii.
Pandemia sprzymierzeńcem handlu?
Na przestrzeni 4 lat (2017-2021) handel detaliczny artykułami spożywczymi zanotował średni wzrost sprzedaży na poziomie 4%. W tym czasie średnia marża EBIT wyniosła 2,6% – podaje A-Insights na podstawie analizy danych finansowych 65 największych graczy w branży.
Podczas pandemii sektor handlowy urósł średnio o 5,1%. W tym czasie wzrosły, choć nieznacznie, także marże – o 2,7%. Z danych A-Insights wynika jednak, że pandemia niekoniecznie była sprzymierzeńcem dyskontów.
Doskonty tracą przewagę
Dyskonty w okresie od 2017 do 2020 roku mogły pochwalić się wyższymi marżami od supermarketów – 3,5% w porównaniu do 2,5% – a także stopami wzrostu, które w tym formacie utrzymały poziom 1,8% w porównaniu do ujemnego wyniku supermarketów (-0,3%). Zmieniło się to jednak w 2021 roku.
Jak podaje A-Insights, w czasie pandemii sklepy dyskontowe straciły swoją przewagę. Podczas gdy marże supermarketów stale rosną, a wstępne wyniki za rok 2021 pokazują nawet wyniki na poziomie 3%, marże dyskontów spadają o 2,3% – informuje agencja. Co za tym idzie, w 2021 roku marże dyskontów będą niższe niż supermarketów.
Umacnia się pozycja supermarketów
Co więcej, przy wzroście sprzedaży netto na poziomie 3,6% w 2020 r. supermarkety rozwijają się znacznie szybciej niż w poprzednich latach. Wyprzedzają również dyskonty, które w 2020 roku osiągnęły wzrost wynoszący śrenio 0,8% – podaje A-Insights.
Według agencji badawczej, polskie supermarkety dobrze prosperują dzięki wyższym dochodom rozporządzalnym i standardowi życia w kraju. Jak wynika z danych A-Insights, w 2021 r. dochód rozporządzalny w Polsce wzrósł o 6% rok do roku, co jest jednym z najlepszych wyników na świecie.
Fot. mat. własne redakcji