Rynek produktów dla dzieci wart już 14,5 mld zł. Jak kupują najmłodsi?

Rynek produktów dla dzieci wart już 14,5&nbspmld&nbspzł. Jak&nbspkupują najmłodsi?

Segment produktów dla najmłodszych to wiele kategorii. Producenci stworzyli dedykowane dzieciom napoje, wody, nabiał, mleczne desery czy przekąski. Nie można zapominać też o uwielbianej przez maluchów kategorii – słodyczach! Dzień Dziecka jest jedną z tych okazji, którą warto zaakcentować w ofercie sklepowej.

Dzieci ważną grupą konsumentów

Zarówno młodzież w wieku szkolnym, jak i najmłodsze pociechy są klientami sklepów. Ich wydatki uzupełniają obroty w handlu. Według raportu PMR "Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza i prognozy rozwoju rynku na lata 2021-2026" w 2020 roku w Polsce rynek produktów dla dzieci wart był 14,49 mld zł po zanotowaniu 2,3% spadku r/r[1].

Podejmowanie decyzji zakupowych wspólnie z dziećmi jest już globalną tendencją. Najmłodsze pokolenia, nie będąc pełnoprawnymi konsumentami wyraźnie odgrywają bardzo istotną rolę w procesie zakupowym. W związku z tym na półkach sklepowych coraz więcej miejsca zajmują produkty przeznaczone dla najmłodszych. Na opakowaniach mleka, kaszek, serków homogenizowanych, parówek, płatków śniadaniowych, nawet wody widnieje komunikat – "dla dzieci".

Dziecko to wymagający klienci

Katarzyna Staneta, Group Acoount Manager w ASM Sales Force Agency przyznaje, że dziecko-konsument, to jeden z najważniejszych klientów dla sklepów i firm produkcyjnych.

To także najważniejszy konsument dla rodziców i opiekunów, którzy szczególnie w pierwszych latach dziecka decydują, które produkty podawać najmłodszym.

Katarzyna Staneta, Group Acoount Manager w ASM Sales Force Agency

Od lat produkty dla najmłodszych to także osobny i bardzo opłacalny segment w biznesie żywieniowym, nic więc dziwnego, że oferta producentów z roku na rok jest coraz bogatsza i coraz bardziej zróżnicowana.

Segment produktów dla "małych konsumentów" to wiele kategorii. Producenci stworzyli dedykowane dzieciom napoje, wody, nabiał, mleczne desery czy przekąski.

Katarzyna Staneta

Również w tych kategoriach rynek rozwija się zgodnie z trendami. Ekspertka z ASM Sales Force Agency zwraca uwagę na rosnącą liczbę produktów oznaczanych jako ekologiczne i roślinne. Powodem są decyzje rodziców, którzy chcą dla swoich pociech tego, co najlepsze i najzdrowsze.

W ostatnich latach producenci przygotowali dla mam naprawdę solidne wsparcie, bo maluchom należy zawsze serwować to co najlepsze. Podążając za najnowszymi trendami i oczekiwaniami rodziców w kategorii wszystkich produktów, coraz więcej znajdziemy tych oznaczonych jako ekologiczne a nawet roślinne. Dzięki temu możemy mieć pewność, że najbardziej wymagający klienci na świecie – nasze dzieci – dostaną to co najlepsze i dla nich najzdrowsze

Katarzyna Staneta

Rodzic jednym z ciekawszych decydentów zakupowych

Jak zaznacza Aleksandra Supranowicz z CMR, w teorii marketingu często podkreśla się jak ważne jest zrozumienie czy finalny konsument produktu jest decydentem zakupowym. W wielu kategoriach te dwie persony są bądź bywają tożsame (w zależności od sytuacji), istnieją jednak takie, w których nie są one tożsame nigdy. Świetnym przykładem są kategorie produktów dziecięcych.

Na korytarzach firm w działach marketingu szepcze się regularnie, że rodzic to jeden z najciekawszych decydentów zakupowych. Na jej bądź jego decyzję wpływa szereg czynników: od zaufania do marki, poprzez postrzegalną jakość produktów, polecenie przyjaciół, opinie w internecie, ulubiony „smak” dziecka czy też dostępność albo cena. W zależności od kategorii produktowej i profilu psychologicznego rodzica różne motywacje stoją za finalną decyzją, żeby z półki w sklepie ściągnąć ten konkretny słoiczek z obiadem dla dziecka.

Aleksandra Supranowicz, CMR

To co dziecko lubi najbardziej

Kategorią szczególnie kojarzoną z dziećmi są oczywiście słodycze. "Te na pewno będą się cieszyć niezwykłym powodzeniem z okazji dnia dziecka. Owocowe batoniki, ekologiczne żelki, chipsy z warzyw, wreszcie cukierki – wszystkie wywołają uśmiech na dziecięcej twarzy" – przyznaje Katarzyna Staneta z ASM Sales Force Agency.

Dlaczego słodycze są tak wyjątkowo lubiane przez najmłodszych? Przemysław Bojanowski, analityk CMR przyznaje, że przede wszystkim chodzi o cukier. 

W uproszczeniu cukier powoduje zwiększenie wydzielania dopaminy w efekcie pojawia się uczucie przyjemności. Podobno u najmłodszych związek ten jest jeszcze silniejszy. Dzieci szybko rosną co wywołuje potrzebę dostarczenia dużej ilości kalorii. A więc natura dba, by lubić słodki smak, bo to on gwarantuje zdobycie odpowiedniej ilości energii potrzebnej do wzrostu. Dzieci lubią słodycze, po prostu.

Przemysław Bojanowski, analityk CMR

Doskonale wiedzą o tym także producenci, którzy z powodzeniem kreują rynek produktów dla dzieci w oparciu o ich potrzeby. Małe pojemności – wprost do rączki dziecka, kolorowe opakowania z ulubionymi bohaterami – zwracające na siebie uwagę najmłodszych, niespotykane smaki – wzbudzające ciekawość – te aspekty zwiększają szansę produktów na powodzenie w sprzedaży.

Rynek napędzają nowości i innowacje – bo nikt nie jest bardziej ciekawy nowych rzeczy niż dziecko. Oprócz wzbudzenia zainteresowania klienta docelowego istotne jest wzbudzenie zainteresowania rodzica. Tutaj na znaczeniu nie zyskuje smak i wygląd, a to co jest w środku.

Etykieta na produktach dla dzieci to coś co interesuje rodzica. Aspekt prozdrowotny to podstawa. Również w kategorii słodyczy poszukiwane są zdrowsze wyroby bez barwników i konserwantów. Opakowania podkreślające prozdrowotne walory, dodatek soku 100%, niska zawartość cukru czy zawartość witamin, które tak bardzo potrzebne są dla młodego konsumenta, skupiają na sobie wzrok odpowiedzialnych rodziców.

Słodkości na Dzień Dziecka i nie tylko

Element dodatkowy taki jak opakowanie w kształcie przedmiotu atrakcyjnego dla dziecka czy wręcz dodana jakaś zabawka to segment tylko dla najmłodszych. Dla celów poniższej analizy CMR skupiło się właśnie na takich słodyczach, stworzonych z myślą o nich.

Pomimo spadającego poziomu narodzin w Polsce powyższa kategoria jest powszechna. Co więcej poziom jej dystrybucji jest dość stabilny i ulega on jedynie niewielkim wahaniom. Słodycze dla dzieci można spotkać w 9 na 10 sklepów małoformatowych do 300 mkw.

Przemysław Bojanowski

Przy dość wąskiej definicji tej kategorii nie może dziwić niewielka ilość dostępnych produktów. Według danych CMR w przeciętnym sklepie znajdziemy 3 warianty. I wynik ten jest wyższy niż w ubiegłych latach.

Nie tylko liczba wariantów uległa zwiększeniu. Zwiększyła się również sprzedaż. W 2021 w porównaniu do poprzedniego roku liczba transakcji wzrosła o ponad 16%. Jak przyznaje analityc CMR, w ostatnim okresie konsumenci częściej kupują słodycze dla dzieci. 

Jak podaje CMR w sklepach małoformatowych w trakcie jednej wizyty w sklepie konsument kupuje nieco ponad półtorej sztuki. Czy oznacza to, że cena takiej transakcji również się nie zmieniła? Niestety nie. Obecnie konsument musi wydać około 50 groszy więcej niż rok wcześniej.


Fot. stockAdobe(Nomad_Soul)

[1] Odzież, obuwie, zabawki, kosmetyki i artykuły higieniczne, żywność dla niemowląt, meble i wyposażenie pokoi dziecięcych, wózki, foteliki i akcesoria do nich.

Reklama