Segment produktów dla najmłodszych to wiele kategorii. Producenci stworzyli dedykowane dzieciom napoje, wody, nabiał, mleczne desery czy przekąski. Nie można zapominać też o uwielbianej przez maluchów kategorii – słodyczach! Dzień Dziecka jest jedną z tych okazji, którą warto zaakcentować w ofercie sklepowej.
Dzieci ważną grupą konsumentów
Zarówno młodzież w wieku szkolnym, jak i najmłodsze pociechy są klientami sklepów. Ich wydatki uzupełniają obroty w handlu. Według raportu PMR "Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza i prognozy rozwoju rynku na lata 2021-2026" w 2020 roku w Polsce rynek produktów dla dzieci wart był 14,49 mld zł po zanotowaniu 2,3% spadku r/r[1].
Podejmowanie decyzji zakupowych wspólnie z dziećmi jest już globalną tendencją. Najmłodsze pokolenia, nie będąc pełnoprawnymi konsumentami wyraźnie odgrywają bardzo istotną rolę w procesie zakupowym. W związku z tym na półkach sklepowych coraz więcej miejsca zajmują produkty przeznaczone dla najmłodszych. Na opakowaniach mleka, kaszek, serków homogenizowanych, parówek, płatków śniadaniowych, nawet wody widnieje komunikat – "dla dzieci".
Dziecko to wymagający klienci
Katarzyna Staneta, Group Acoount Manager w ASM Sales Force Agency przyznaje, że dziecko-konsument, to jeden z najważniejszych klientów dla sklepów i firm produkcyjnych.
Od lat produkty dla najmłodszych to także osobny i bardzo opłacalny segment w biznesie żywieniowym, nic więc dziwnego, że oferta producentów z roku na rok jest coraz bogatsza i coraz bardziej zróżnicowana.
Również w tych kategoriach rynek rozwija się zgodnie z trendami. Ekspertka z ASM Sales Force Agency zwraca uwagę na rosnącą liczbę produktów oznaczanych jako ekologiczne i roślinne. Powodem są decyzje rodziców, którzy chcą dla swoich pociech tego, co najlepsze i najzdrowsze.
Rodzic jednym z ciekawszych decydentów zakupowych
Jak zaznacza Aleksandra Supranowicz z CMR, w teorii marketingu często podkreśla się jak ważne jest zrozumienie czy finalny konsument produktu jest decydentem zakupowym. W wielu kategoriach te dwie persony są bądź bywają tożsame (w zależności od sytuacji), istnieją jednak takie, w których nie są one tożsame nigdy. Świetnym przykładem są kategorie produktów dziecięcych.
To co dziecko lubi najbardziej
Kategorią szczególnie kojarzoną z dziećmi są oczywiście słodycze. "Te na pewno będą się cieszyć niezwykłym powodzeniem z okazji dnia dziecka. Owocowe batoniki, ekologiczne żelki, chipsy z warzyw, wreszcie cukierki – wszystkie wywołają uśmiech na dziecięcej twarzy" – przyznaje Katarzyna Staneta z ASM Sales Force Agency.
Dlaczego słodycze są tak wyjątkowo lubiane przez najmłodszych? Przemysław Bojanowski, analityk CMR przyznaje, że przede wszystkim chodzi o cukier.
Doskonale wiedzą o tym także producenci, którzy z powodzeniem kreują rynek produktów dla dzieci w oparciu o ich potrzeby. Małe pojemności – wprost do rączki dziecka, kolorowe opakowania z ulubionymi bohaterami – zwracające na siebie uwagę najmłodszych, niespotykane smaki – wzbudzające ciekawość – te aspekty zwiększają szansę produktów na powodzenie w sprzedaży.
Rynek napędzają nowości i innowacje – bo nikt nie jest bardziej ciekawy nowych rzeczy niż dziecko. Oprócz wzbudzenia zainteresowania klienta docelowego istotne jest wzbudzenie zainteresowania rodzica. Tutaj na znaczeniu nie zyskuje smak i wygląd, a to co jest w środku.
Etykieta na produktach dla dzieci to coś co interesuje rodzica. Aspekt prozdrowotny to podstawa. Również w kategorii słodyczy poszukiwane są zdrowsze wyroby bez barwników i konserwantów. Opakowania podkreślające prozdrowotne walory, dodatek soku 100%, niska zawartość cukru czy zawartość witamin, które tak bardzo potrzebne są dla młodego konsumenta, skupiają na sobie wzrok odpowiedzialnych rodziców.
Słodkości na Dzień Dziecka i nie tylko
Element dodatkowy taki jak opakowanie w kształcie przedmiotu atrakcyjnego dla dziecka czy wręcz dodana jakaś zabawka to segment tylko dla najmłodszych. Dla celów poniższej analizy CMR skupiło się właśnie na takich słodyczach, stworzonych z myślą o nich.
Przy dość wąskiej definicji tej kategorii nie może dziwić niewielka ilość dostępnych produktów. Według danych CMR w przeciętnym sklepie znajdziemy 3 warianty. I wynik ten jest wyższy niż w ubiegłych latach.
Nie tylko liczba wariantów uległa zwiększeniu. Zwiększyła się również sprzedaż. W 2021 w porównaniu do poprzedniego roku liczba transakcji wzrosła o ponad 16%. Jak przyznaje analityc CMR, w ostatnim okresie konsumenci częściej kupują słodycze dla dzieci.
Jak podaje CMR w sklepach małoformatowych w trakcie jednej wizyty w sklepie konsument kupuje nieco ponad półtorej sztuki. Czy oznacza to, że cena takiej transakcji również się nie zmieniła? Niestety nie. Obecnie konsument musi wydać około 50 groszy więcej niż rok wcześniej.
Fot. stockAdobe(Nomad_Soul)
[1] Odzież, obuwie, zabawki, kosmetyki i artykuły higieniczne, żywność dla niemowląt, meble i wyposażenie pokoi dziecięcych, wózki, foteliki i akcesoria do nich.