Pod lupą prezesa UOKiK znalazły się usługi świadczone przez Carrefour i Auchan Polska. Chodzi o działania na rzecz dostawców produktów rolno-spożywczych. Spółki mają pobierać specjalne opłaty logistyczne, które mogą stanowić nadużycia kontraktowe. Sprawa jest w toku.
Zastrzeżenia UOKiK
Zastrzeżenia wzbudziły praktyki spółek Carrefour i Auchan Polska. Jak wynika z ustaleń Urzedu, przedsiębiorcy wymagają od dostawców produktów rolno-spożywczych opłat za usługi polegające na transporcie produktów z magazynów centralnych sieci do ich poszczególnych sklepów.
Jednakże wspomnany system dystrybucji towarów stanowi integralną częścią modelu biznesowego sieci, dlatego też wszelkie koszty wynikające z jego działalności powinny zostac pokryte z zasobów podmiotów administrujących magazynami, a zatem z funduszy własnych sieci handlowych. Zatem wprowadzenie opłat logistycznych jako dodatkowego kosztu umowy może stanowić nieuzasadnione obciążenie kontrahentów. UOKiK dodatkowo sprawdza czy zakres usług marketingowych wykonywanych przez przez Carrefour i Auchan Polskaobie na rzecz dostawców jest określony w wystarczająco jasny sposób.
Co dalej?
Jak tłumaczy Urząd – postępowania wyjaśniające toczą się w sprawie, a nie przeciwko przedsiębiorcom. Obecnie organ musi ustalić czy praktyki, które wzbudzają zastrzeżenia są w rzeczywistości nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej. Jeśli okaże się, że tak, to wówczas Prezes UOKiK może postawić zarzuty Carrefour i Auchan Polska.
Jakie byłyby konsekswencje dla sieci w razie potwierdzenia zarzutów? Może im grozić kara w wysokości do 3% rocznego obrotu. Przypomnijmy, że za podobne praktyki Prezes UOKiK nałożył w listopadzie 2021 r. karę 76 mln zł. Wówczas została ukarana spółka Eurocash.
Fot. mat. prasowe