Pandemia koronawirusa oraz związane z nią nowe regulacje i ogłaszane lockdowny, wymusiły na branży handlowej wprowadzenie wielu zmian w organizacji pracy. Kolejnymi wyzwaniami okazały się szybko rosnąca inflacja, wojna na Ukrainie oraz nieprzewidywalne zmiany przepisów podatkowych.
W efekcie tych wyzwań nastąpiła duża rotacja pracowników, konieczne było wprowadzanie zmian warunków zatrudnienia, pojawiła się także duża dostępność pracowników w branżach takich jak utrzymanie czystości czy catering. W tak niepewnych czasach outsourcing personalny pozwala zapewnić obsadę pracowników na właściwym poziomie.
Wojna ujawniła nowe wyzwania na rynku pracy
Ostatnie tygodnie oraz inwazja na Ukrainę wywarły ogromny wpływ na gospodarki wielu krajów na całym świecie. Wiele branż, w tym handlowa, musiały dostosować swoją działalność operacyjną do sytuacji. W niektórych przypadkach konieczne były niestandardowe działania wdrażane w ciągu kilku bądź kilkunastu dni, a nie tygodni czy miesięcy.
Ostatnie wyzwania, a wcześniej blisko 2 lata pandemii wywołały szereg zmian. Jedną z nich jest spory deficyt pracowników dotykający branżę medyczną, produkcyjną oraz budowlaną. Menadżerowie HR działający w tych branżach musieli praktycznie każdego dnia zmagać się z brakiem pracowników, nagłym ich odpływem czy koniecznością pozyskiwania i szybkiego szkolenia nowych członków załogi. Ten problem był widoczny szczególnie w branży produkcyjnej i budowlanej tuż po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Wielu mężczyzn, pracowników z Ukrainy, musiało opuścić swoje stanowiska pracy i wyruszyć do obrony swojej ojczyzny. Choć pracodawcy przekonywali, że radzą sobie z tym wyzwaniem, to tego typu działania wymagały od nich wprowadzenia niestandardowych rozwiązań. Wraz z odpływem męskiej siły roboczej, do Polski uciekały ukraińskie rodziny, głównie kobiety z dziećmi. Doprowadziło to do sytuacji, w której w kilku sfeminizowanych branżach, takich jak przygotowywanie żywności, prace manualne, czy utrzymanie czystości, obserwujemy przesycenie usług.
Podatki zagrożeniem dla rynku pracy
Sporym kłopotem dla wielu firm okazał się także chaos podatkowy, zafundowany firmom przez legislatora. Jednym z nieprzewidywanych skutków szybkich zmian ordynacji podatkowej była i jest nadal duża rotacja i zmiany warunków zatrudnienia w obrębie firm. Często okazuje się bowiem, że ekspert z działu X powinien trafić do działu Y po to, by mógł nadal wykonywać swoje zadania, nie obciążając dodatkowymi czynnościami księgowości.
Inflacja oraz zaburzenie łańcucha dostaw z i do Rosji, to kolejne czynniki wpływające na zmianę w obszarze zatrudnienia pracowników. Z jednej strony obserwujemy dużo większe zainteresowanie pracami dodatkowymi w kilku branżach, z drugiej zaś niektóre obszary zmagają się z nieregularnym zapotrzebowaniem na swoją produkcję: są dni lub tygodnie, gdy produkcję muszą drastycznie zmniejszać, by po chwili dość niespodziewanie stawić czoła zwiększonemu zapotrzebowaniu na swoje towary. Takie przypadki wymagają bardzo elastycznego podejścia w zakresie zatrudnienia bądź szybkiego pozyskiwania dodatkowej siły roboczej.
Jeszcze jednym, dodatkowym wyzwaniem, którego nie wszystkie firmy były w stanie przewidzieć okazały się skutki pandemii i zmiana sezonowości produkcji na bardziej ciągłą. Okazało się, że ta zmiana spowodowała konieczność rozbudowania powierzchni magazynowych lub co najmniej utrzymywania stanów magazynowych na wysokim poziomie przez większą część roku, a nie tylko w wybranych jego okresach.
Wyzwania dla branży
Wszystkie te zmiany i wyzwania stanowią wielkie wyzwanie dla polskich firm w obszarze przepływów pracowników i utrzymania załogi na właściwym poziomie zatrudnienia i wyszkolenia. Odpowiedzią na tego typu wyzwania jest profesjonalne wsparcie partnera biznesowego w zakresie rekrutacji i zapewnienia odpowiedniej załogi.
Dodatkowo pracodawca nie musi przejmować się nagłą sytuacją kryzysową, ponieważ ma możliwość zrezygnowania z usług w każdym momencie. Warto dodać, że rekrutacje dużych grup personelu stają się o wiele prostsze. Z racji na podstawowy cel biznesu tego typu firmy dysponują wielokrotnie większymi działami, wyspecjalizowanymi w kierunku działań rekrutacyjnych. Umożliwia to błyskawiczne reagowanie na potrzeby klienta.
Outsourcer, jako specjalista w swojej branży, dysponuje szczegółową wiedzą odnośnie narzędzi rekrutacyjnych. Doskonale zna stawki rynkowe i może służyć doradztwem w tym zakresie oraz proponować rozwiązania w przypadku problemów w oparciu o swoją wiedzę. Często może zaproponować rozwiązanie sytuacji w postaci relokacji personelu, pozyskania go z UE lub jeszcze dalej, z krajów trzecich. Potrafi dopasować personel zagraniczny do poszczególnych procesów i przeprowadzić skuteczny onboarding.
Kluczowe czynniki przy wyborze dostawcy outsourcingu:
- Jakość usługi i profesjonalizm
- Elastyczność
- Specjalistyczne know – how
- Cena
- Wygoda
Fot. mat. prasowe