Centra handlowe wracają do formy. Odwiedzalność wyższa niż przed pandemią

Centra handlowe wracają do formy. Odwiedzalność wyższa niż przed pandemią

W kwietniu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była o 2,5% wyższa niż w przedpandemicznym kwietniu 2019 r. – podaje Polska Rada Centrów Handlowych.

Żywność z dużym wzrostem obrotów na początku wojny

Według danych zebranych przez PRCH, obroty w centrach handlowych w marcu 2022 r. były wyższe o 1,1% niż w marcu 2019 r. Odpowiadają za nie zwiększone zakupy robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. 

Stąd bardzo wysoki, 56,7% wzrost obrotów w kategorii żywność. W podziale na kategorie na następnym miejscach znajdują się wyposażenie domu z RTV i AGD oraz gastronomia. Ich obroty wzrosły odpowiednio o 19,3% i 18,2%, porównując do marca 2019 r.

Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w marcu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w dużych i największych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej.

Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych

Także w wynikach odwiedzalności w centrach handlowych widać obecność grupy dodatkowych konsumentów, pochodzących z Ukrainy. Ich wpływ na odwiedzalność jest widoczny zwłaszcza w tych miastach i regionach, gdzie koncentrują się uchodźcy. Dodatkowo Polacy goszczący czy wspierający Ukraińców, również robią częstsze zakupy.

Polacy stęsknieni kontaktu z innymi

Z kolei wzrost obrotów w gastronomii o 18,2% pokazuje, że klienci spragnieni kontaktów z innymi wracają do swoich przyzwyczajeń sprzed pandemii, w tym spędzania wolnego czasu w galeriach, dla których aspekt społeczny znów mocno nabiera znaczenia.

Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w kwietniu najszybciej rosła w dużych miastach, np. Wrocławiu i Trójmieście. Wzrost obrotów na poziomie 1,1% i odwiedzalności o 2,5%, w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych, a najemcy osiągają coraz lepsze wyniki obrotowe.

Krzysztof Poznański

Najlepsze wyniki pod względem obrotów osiągnęły największe centra handlowe (powyżej 60 tys. mkw. GLA), ich obroty były wyższe o 5,9% niż w marcu 2019 r. Z kolei średniej wielkości centra handlowe (20-40 tys. mkw. GLA) miały obroty o 5,5% niższe.


Fot. StockAdobe(zhu difeng)

Reklama