Koszyk zakupowy coraz droższy. Największe podwyżki cen w Biedronce

Koszyk zakupowy coraz droższy. Największe podwyżki cen w&nbspBiedronce

​Inflacja rośnie z miesiąca na miesiąc. W kwietniu, według najnowszego wskaźnika GUS, wyniosła już 12,4%. Rozpędzony wzrost cen widać także w koszykach zakupowych.

Według najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy® autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów spożywczych wzrosły w kwietniu o 6,2% w porównaniu do ubiegłego roku.

  • Średni koszyk zakupowy w kwietniu kosztował 241,42 zł. Największe wzrosty notują produkty tłuszczowe.
  • Na przestrzeni miesiąca ceny w sklepach Biedronki podskoczyło średnio o ponad 4%.
  • Koszyk w sklepie online był tańszy w przypadku dwóch na trzy sieci, które działają w modelu hybrydowym.

Średnie ceny produktów wciąż rosną i będą rosły

Tempo wzrostu cen w Polsce ponownie zaskoczyło wszystkich, w tym ekonomistów. Z danych GUS wynika, że ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2022 roku wzrosły o 12,4% w skali roku, a w ujęciu miesięcznym o 2%. Choć ceny w Polsce rosną najszybciej od 1998 r. to według prognoz ekspertów w najbliższych miesiącach możemy spodziewać się szczytu inflacyjnej fali.

Badanie i Raport Koszyk Zakupowy® przeprowadzone przez ASM Sales Force Agency w kwietniu br. wykazało średnią cenę koszyka na poziomie 241,42 zł. To wzrost o 1,49 zł, czyli 0,62% w porównaniu do marca br.

Największe wzrosty w ujęciu rocznym wciąż notują produkty tłuszczowe (51%). Znacząco podrożał również nabiał (10%), mięso, wędliny i ryby (6%) oraz używki i piwo (15%). 

Najnowsza analiza w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy® wyraźnie potwierdzają dane GUS – z miesiąca na miesiąc jest coraz drożej. (...) Według naszych prognoz to właśnie ceny żywności w kolejnych miesiącach będą w dużym stopniu decydować o poziomie inflacji, która niestety nadal będzie rosnąć.

Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency. 

Rośnie różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem

Analizując koszyk złożony wyłącznie z produktów najtańszych moglibyśmy zapłacić 182,98 zł (mniej o 4,15 zł niż w marcu), natomiast koszyk produktów najdroższych – 333,53 zł (mniej o 2,89 zł niż w marcu). Różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem w kwietniu 2022 r. wyniosła 150,55 zł i jest ona o 1,26 zł wyższa niż w marcu.

Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to wartość koszyka zakupowego całościowo zwiększyła się o 6,21% z 227,30 zł w kwietniu 2021 r. do 241,42 zł w kwietniu 2022 r. Suma koszyka minimalnego była wyższa o 0,58% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w kwietniu 2022 r. droższy o 13,81% niż w 2021 r.

W których sklepach produkty podrożały najbardziej?

Ponadto między kwietniem a marcem 2022 r. odnotowano wzrosty średnich cen koszyków w 9 na 13 analizowanych sieci sprzedaży. Największe podwyżki miały miejsce w sieci Biedronka (4,16%).

W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano w dziewięciu sieciach. Były to min.: Carrefour (7,57%), Biedronka (11,34%) czy E.Leclerc (13,01%). Największy wzrost cen koszyka odnotowano w innej sieci Cash&Carry, w której średnia cena koszyka w kwietniu 2022 r. była wyższa o 51,26 zł niż przed rokiem, tj. o ponad 22%.

Auchan liderem ilości najtańszych produktów

Kwiecień potwierdził, że w przypadku minimalnych cen produktów, liderem jest Auchan, który oferował 14 produktów w cenach minimalnych. Następnie uplasowało się Makro z 10 oraz inna sieć Cash&Carry z 6 produktami z najniższymi cenami. 4 produkty w cenach minimalnych oferowały w kwietniu br. sklepy sieci Lidl, a 3 można było znaleźć w sieci Netto. Po 2 takie produkty stwierdzono w sklepach Biedronka i Dino a po 1 w sklepach Intermarche i Kaufland.

Sieci handlowe starają się konkurować cenami, walczą o ich maksymalną obniżkę, prowadząc bardzo aktywną politykę w zakresie negocjacji z producentami. Często im się to udaje, pamiętajmy bowiem, że duże sieci handlowe mają w tym zakresie większe możliwości, niż małe sklepy czy handlowcy na targowiskach.

Patryk Górczyński

Najwięcej najdroższych produktów (18) można było w kwietniu br. znaleźć w sieci E.Leclerc. Tuż za nią znalazły się sklepy Netto i inna sieć Cash&Carry (8 produktów) a dalej: POLOmarket (5 produktów), Biedronka, Dino i  Intermarché (3 produkty) i Auchan, Carrefour, Kaufland, Lidl, Makro z 1 produktem z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych. 

Spadają ceny w kanale online

W ramach porównania modelu hybrydowego, w kwietniu 2022 r. w dwóch na trzy analizowane sieci, zakupy online były tańsze, niż w stacjonarnych wersjach tych samych sklepów. Natomiast przed miesiącem w dwóch na trzy sprawdzane sieci zakupy przez Internet były droższe.

Najbardziej wyrównane ceny w kwietniu br. odnotowano w sklepach sieci Auchan (wersja online tańsza o 0,24 zł). W przypadku sieci Carrefour zakupy przez Internet były o 5,97 zł tańsze. Natomiast sieć E.Leclerc stawia na handel tradycyjny. Zestaw produktów zamówionych przez Internet był o 0,46 zł droższy od wersji tradycyjnej.


Fot. StockAdobe(phpetrunina14)

Reklama