Rynek produktów roślinnych rozwija się w zawrotnym tempie. Lider tej kategorii, Alpro, na przestrzeni zaledwie kilku lat podwoił liczbę konsumentów, którzy sięgają po jego produkty roślinne. A jak prognozuje Marek Sumiła, dyrektor zarządzający Danone i Żywiec Zdrój, za pięć lat kategoria może być już trzykrotnie większa.
Coraz więcej Polaków chce jeść roślinną żywność
Już co czwarty konsument w Polsce regularnie sięga po produkty roślinne[1], a ich rynek rozszerza się w rekordowym tempie 40% rocznie[2]. Wybierając żywność, coraz częściej kierujemy się nie tylko ceną, smakiem czy korzyściami zdrowotnymi, ale również jej wpływem na środowisko.
W 2018 roku zaledwie 11% gospodarstw domowych w Polsce deklarowało, że w swojej diecie uwzględnia produkty na bazie roślin. Trzy lata później odsetek ten wyniósł już 27%, co oznacza, że po produkty roślinne sięgnęło co czwarte gospodarstwo domowe[3]. Polska jest więc obecnie jednym z najszybciej rozwijających się rynków produktów roślinnych w Europie.
Istnieje jednak kilka barier dla rozwoju tego rynku
Ekspert przyznaje jednak, że wciąż istnieją istotne bariery dla rozwoju segmentu żywności roślinnej w Polsce. Pierwszą jest przywiązanie konsumentów do tradycyjnych produktów i obawa, czy potrawy oparte o produkty roślinne będą wystarczająco smaczne.
Drugą – brak odpowiedniej edukacji i powszechnej świadomości, że to, co jemy, ma kolosalny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie oraz przyszłość całej planety.
Trzecią barierę stanowi cena – zazwyczaj wyższa niż w przypadku tradycyjnych artykułów, wynikająca jednak z wysokich standardów jakości produkcji opartej na tzw. rolnictwie regeneratywnym, które chroni nie tylko gleby, ale również klimat.
[1] Dotyczy roślinnych alternatyw do mleka, jogurtu, deserów mlecznych i śmietany
[2] Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, Total Poland (Food), Sales Value % Change FY 2021 compared to FY 2020 in the Plant Based Category (Copyright © 2022, NielsenIQ
[3] Źródło:Panel Gospodarstw Domowych GFK
Źródło/Fot. PAP MediaRoom