Grupa Eurocash z 12% wzrostem przychodów. Mocny początek roku

Grupa Eurocash z&nbsp12% wzrostem przychodów. Mocny początek roku

Grupa Eurocash zakończyła pierwszy kwartał 2022 roku ze wzrostem przychodów na poziomie 12% względem 2021 roku. Motorami wzrostu były sieć Arhelan, a także Frisco i Duży Ben.

Początek roku zaczął się dla Grupy całkiem dobrze. Eurocash odnotował wyższą sprzedaż w każdym formacie dystrybucji segmentu hurtowego, zaś w segmencie detalicznym sprzedaż wzrosła głównie dzięki przejęciu sieci Arhelan. Grupa zanotowała także znaczącą poprawę rentowności – EBITDA w pierwszym kwartale tego roku wyniosła 151 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 30% r/r.

Jak pokazują dane Nielsena, wartość sprzedaży w tzw. małym formacie, do którego zaliczane są sklepy o powierzchni do 400 m2, w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 5,4% rok do roku. Sprzedaż Grupy Eurocash wzrosła natomiast o 12,3%, co świadczy o jej rosnącym udziale rynkowym.

Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash

Grupa Eurocash, mimo wyzwań, z jakimi musi się zmierzyć nasza branża i cała gospodarka, liczy na kontynuację wzrostów w kolejnych kwartałach – przyznaje Paweł Surówka.

Hurt: sprzedaż LFL w Cash & Carry o 14% w górę

Sprzedaż zewnętrzna towarów zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie hurtowym w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 4,67 mld zł i była o 11,5% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. EBITDA segmentu hurtowego wzrosła w omawianym okresie o 26,5% r/r, do 149 mln zł.

Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash, wyjaśnia, że Grupa odnotowała w tym czasie wyraźny wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji hurtowej.

Bardzo dobrze radzą sobie zarówno współpracujący z Grupą Eurocash franczyzobiorcy zrzeszeni w sieciach Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama, jak i przedsiębiorcy prowadzący najmniejsze sklepy zrzeszone w sieci ABC, którzy są głównymi klientami Eurocash Cash & Carry, a którzy przed rokiem najmocniej odczuli skutki pandemii.

Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash

Potwierdzeniem silnego odbicia jest dynamika sprzedaży porównywalnej (LFL) w Cash & Carry, która ewoluowała od spadku o 12% w pierwszym kwartale ubiegłego roku, do wzrostu o 14% w pierwszym kwartale bieżącego roku.

Na koniec marca 2022 r. łączna liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD), będących klientami Eurocash Dystrybucja, wynosiła 5617 placówek, natomiast organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 8720 sklepów.

Detal: znacząca poprawa rentowności

Sprzedaż towarów zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 1,66 mld zł, co oznacza wzrost o 12,4% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami 2021 r. Zysk EBITDA tego segmentu zwiększył się o 44,8% r/r, do 52 mln zł. Rentowność EBITDA wzrosła tym samym do 3,1% z 2,4% przed rokiem.

Na dynamiczny wzrost sprzedaży w dużej mierze przełożyło się sfinalizowanie przejęcia sieci Arhelan przez Grupe Eurocash, które miało miejsce w listopadzie ub.r. Tylko sieć Arhelan powiększyła przychody Grupy w pierwszym kwartale o 141 mln zł. 

Ubytek sprzedaży wynikający z zamknięcia 50 sklepów własnych Delikatesy Centrum został natomiast skompensowany rosnącą sprzedażą LFL. Miało to także pozytywny wpływ na rentowność segmentu.

Jacek Owczarek

Jak dodaje dyrektor finansowy Eurocash, sklepy własne pod względem efektywności, w szczególności pod względem wartości sprzedaży na jeden metr kwadratowy sklepu, wciąż ustępują jednak placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców oraz w ramach joint venture, co z kolei świadczy o potencjale do dalszej poprawy wyników w tym segmencie.

Na koniec pierwszego kwartału 2022 r. budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów liczyła 1554 sklepy, w tym 1514 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum (944 z nich to sklepy franczyzowe, a 570 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture). Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 410 saloników prasowych Inmedio (wg stanu na 31 marca 2022 r.).

Projekty: Frisco oraz Duży Ben kontynuują ekspansję

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 168 mln zł, co oznacza wzrost o 42% r/r. Największy udział w tym wzroście miał e-supermarket Frisco (objęty pełną konsolidacją od czerwca 2020 r.), którego dynamika wzrostu sprzedaży przekracza 43%, a wartość sprzedaży w omawianym okresie sięgnęła 97,5 mln zł. Z oferty Frisco mogą obecnie korzystać mieszkańcy aglomeracji warszawskiej, Wrocławia, Poznania, Krakowa, Myślenic, Trójmiasta, Katowic oraz Sosnowca.

Grupa Eurocash kontynuuje także rozwój sieci marketów alkoholowych Duży Ben, która na koniec marca 2022 r. liczyła już 226 sklepów (wobec 204 na koniec 2021 r. i 129 na koniec 2020 r.). Sprzedaż tej sieci w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła 53,4 mln zł, przy wzroście sprzedaży LFL o 9% r/r.

W związku z realizowanymi inwestycjami w innowacyjne formaty detaliczne oraz ponoszonymi kosztami ekspansji Frisco i sieci Duży Ben, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w pierwszym kwartale 2022 r. wyniosła -18 mln zł wobec -11 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.


Fot. Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash (mat. prasowe)

Reklama