Wzrost wydatków na reklamę online. Najwięcej zapłacił za nią handel

Wzrost wydatków na reklamę online. Najwięcej zapłacił za nią handel

Wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły w 2021 roku o ponad miliard złotych, co oznacza skok o 20% względem 2020 roku. W tym czasie najwięcej na te działania przeznaczył sektor handlu.

Wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł w 2021 roku – wynika z badania AdEx za ubiegły rok. W tym czasie roczna dynamika wzrostu tego rynku osiągnęła 20%. Tak wysokiego wyniku nie notowano od 2015 roku.

Przełomowy czas

Jak komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, rok 2021 był przełomowy także z innego powodu wydatki na reklamę online stanowiły połowę wszystkich wydatków na reklamę.

Według wewnętrznych analiz IAB Polska, wydatki na reklamę internetową stanowiły w zeszłym roku połowę budżetów przeznaczonych na zakup powierzchni reklamowej. Przypomnijmy, że rok 2019 był przełomowy ze względu na przełamanie dominacji reklamy telewizyjnej na rynku. Pandemiczny rok 2020 zakończył się spadkiem wydatków na reklamę ogółem i tylko wydatki na reklamę w internecie odnotowały dodatnie wskaźniki. Rok 2021 był natomiast przełomowym, ponieważ śladem innych rynków światowych i europejskich, wydatki na reklamę online stanowiły już połowę wszystkich wydatków na reklamę.

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska

Handel z największymi wydatkami na reklamę online

Najwięcej na reklamę online przeznaczył w 2021 roku handel, który odpowiada za 19% wydatków na ten rodzaj komunikacji. Kolejne miejsca zajęły kolejno branża komputerów i AV (11%) oraz telekomunikacja (9%).

Jednak, gdy zsumujemy wydatki branż z sektora FMCG, okazuje się, że producenci dóbr szybkozbywalnych także inwestują sporo w reklamę online. W 2021 roku cały sektor FMCG odpowiadał łącznie za 19% wydatków na ten rodzaj reklamy. Choć wyprzedza go w tym w zestawieniu tym sektor dóbr trwałych (m.in. komputery, media, samochody, meble), który skupia łącznie 34% rynku.

Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska

Reklama graficzna w Internecie umacnia swoją pozycję

Wśród formatów reklamowych nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) z 47% udziału. Jak komentuje Związek IAB Polska, jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu – w badanym okresie wypracowała połowę wartości dodanej w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego, a jej dynamika wyniosła 22%.

Wśród kluczowych formatów wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+35%), które dynamicznie nadrobiły straty po roku 2020 (-8%). SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.


Fot. StockAdobe/Look!
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska (mat. redakcji)

Reklama