Wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły w 2021 roku o ponad miliard złotych, co oznacza skok o 20% względem 2020 roku. W tym czasie najwięcej na te działania przeznaczył sektor handlu.
Wartość rynku reklamowego online osiągnęła ponad 6,2 mld zł w 2021 roku – wynika z badania AdEx za ubiegły rok. W tym czasie roczna dynamika wzrostu tego rynku osiągnęła 20%. Tak wysokiego wyniku nie notowano od 2015 roku.
Przełomowy czas
Jak komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska, rok 2021 był przełomowy także z innego powodu – wydatki na reklamę online stanowiły połowę wszystkich wydatków na reklamę.
Handel z największymi wydatkami na reklamę online
Najwięcej na reklamę online przeznaczył w 2021 roku handel, który odpowiada za 19% wydatków na ten rodzaj komunikacji. Kolejne miejsca zajęły kolejno branża komputerów i AV (11%) oraz telekomunikacja (9%).
Jednak, gdy zsumujemy wydatki branż z sektora FMCG, okazuje się, że producenci dóbr szybkozbywalnych także inwestują sporo w reklamę online. W 2021 roku cały sektor FMCG odpowiadał łącznie za 19% wydatków na ten rodzaj reklamy. Choć wyprzedza go w tym w zestawieniu tym sektor dóbr trwałych (m.in. komputery, media, samochody, meble), który skupia łącznie 34% rynku.
Reklama graficzna w Internecie umacnia swoją pozycję
Wśród formatów reklamowych nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo) z 47% udziału. Jak komentuje Związek IAB Polska, jest ona obecnie kluczowym motorem wzrostu – w badanym okresie wypracowała połowę wartości dodanej w porównaniu do analogicznego okresu roku wcześniejszego, a jej dynamika wyniosła 22%.
Wśród kluczowych formatów wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+35%), które dynamicznie nadrobiły straty po roku 2020 (-8%). SEM utrzymuje jedną trzecią tortu reklamowego online, a jego wartość nadal wzrasta dwucyfrowo. Wysoki indeks wciąż osiągają też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych oraz w mediach społecznościowych.
Fot. StockAdobe/Look!
Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska (mat. redakcji)