Rozwój e-commerce w ostatnich latach zrodził wiele wyzwań w branży logistycznej. Zwiększone zapotrzebowanie na dostawy, a także silna konkurencja sprawiły, że sektor ten zaczął się dynamicznie rozwijać, ale przebicie miały wyłącznie operatorzy, którzy zareagowali innowacyjnym podejściem do rodzących się potrzeb.
Logistyka w 2020 roku stanęła przed potężnym wyzwaniem, na które tak naprawdę nikt nie był w pełni gotowy. Pandemia wywróciła do góry nogami cały dotychczasowy łańcuch dostaw, a nowe potrzeby konsumenckie stały się wyzwaniem, a jednocześnie motorem napędowym i szansą rozwoju dla najbardziej innowacyjnych podmiotów. Sytuacja ta przyspieszyła tez wiele procesów, które dotychczas tylko kiełkowały w głowach kreatorów rynku.
Tylko jeden lider?
Podczas Innovation Day 2021 szeroko omówiony został wątek innowacji w logistyce – w dużej mierze w odniesieniu do pandemii COVID-19, która bezsprzecznie miała ogromny wpływ na ruchy rynkowe. Mimo optymizmu wielu ekspertów, Piotr Kondraciuk, prezes zarządu w polskikoszyk.pl zauważył, że lwia część operatorów logistycznych nie udźwignęła wyzwania, z którym przyszło się mierzyć branży.
Ekspert dodaje, że taki układ sił sprawił iż na rynku bardzo widoczny jest podział na liderów i resztę podmiotów. To wpasowanie się w realizację potrzeb klienta tu i teraz zadecydowało o statusie firmy.
Prezes Kondraciuk podkreślił, ze ocenia rynek z perspektywy firmy działające w sektorze e-commerce, która ma własny magazyn i własny fullfilment.
Zrównoważony rozwój
Jednym z bardzo istotnych wątków w ewolucji, którą przechodzi logistyka, stał się wpływ branży na środowisko. Szczególnie ślad węglowy jaki generują pojazdy realizujące dostawy. Piotr Kondraciuk wyraził wątpliwości co do tego, że dla wszystkich jest to kwestia priorytetowa. Podkreślił jednak, że oczywiście jest grupa konsumentów dla których ma to ogromne znaczenie.
I teraz istotnym dla zaangażowanych podmiotów powinna być nie tylko praca nad zmniejszeniem śladu węglowego, ale zakomunikowanie o tym odbiorcy zainteresowanemu tym faktem. Prezes Kondraciuk zauważa jeszcze jedno wyzwanie związane z potrzebą dbałości o zrównoważony rozwój. Oprócz wymogu minimalizacji negatywnego wpływy na środowisko klient wyraża też potrzebę szybkiej dostawy, co stoi w opozycji do pierwszej z potrzeb.