Pandemia praktycznie uniemożliwiła tradycyjne funkcjonowanie branży targowej. Teraz, po dwóch latach, sektor wraca w końcu do życia. Przedstawiciele branży podczas pierwszej od trzech lat Europejskiej Konferencji Stowarzyszenia Przemysłu Targowego podkreślali, że nie da się niczym zastąpić spotkań twarzą w twarz – co dobitnie pokazała pandemia.
W Polsce branża MICE (meetings, incentives, conferences, exhibitions) odpowiada za ok. 1,5% PKB, a globalna wartość tego rynku w 2019 roku, a więc jeszcze przed pandemią, wynosiła ok. 1,2 mld dol. Rok później, w wyniku lockdownów i pandemicznych obostrzeń, polskie firmy z branży spotkań i wydarzeń odnotowały spadek przychodów sięgający 73%. Teraz, po ponad dwóch latach branża MICE – nie tylko w Polsce, ale i całej Europie – wraca powoli do funkcjonowania w przedpandemicznej, stacjonarnej formule.
Branża targowa powraca do życia
Z raportu opracowanego przez Grupę MTP i infuture.institute wynika, że branża MICE ma dobry grunt do odbudowy. Po ponad dwóch latach pracy zdalnej, kwarantanny i lockdownów ludzie mają większą potrzebę spotkań bezpośrednich. W badaniu przeprowadzonym na potrzeby raportu ponad 70% respondentów wskazało, że udział w tradycyjnych targach zaspokaja ich potrzebę kontaktów społecznych. Badani znacznie chętniej deklarowali też swój udział w targach stacjonarnych.
"Wracamy do stanu sprzed pandemii, znowu zaczynamy spotykać się osobiście" – mówi Natalia Hatalska, prezeska i założycielka infuture.institute. Jednak, jak zauważa, nie ma już powrotu do punktu wyjścia. Branża stanęła w obliczu istotnej deformacji i będzie musiała się zmienić.
"Nowa" branża targowa, czyli jaka?
Raport "W kierunku rezyliencji. Przyszłość branży targowej" pokazuje, że nie tylko pandemia COVID-19 miała wpływ na branżę MICE, ale oddziałują na nią też m.in. otoczenie gospodarcze, transformacja cyfrowa i klimatyczna oraz zmiany demograficzne, szczególnie wejście na rynek przedstawicieli pokolenia Z i Alfa, którzy mają wobec branży spotkań zupełnie inne oczekiwania. Jak wyjaśnia Natalia Hatalska, oczekują oni wielu zmysłowych doświadczeń, rozrywki, ale także edukcji i tworzenia społeczności.
To jednak technologia będzie mieć znaczący wpływ na rozwój branży w kolejnych latach. Zdaniem prezeski infuture.institute, mowa tu m.in. o koncepcji metawersum, gdzie świat cyfrowy jest lustrzanym odbiciem świata fizycznego. "To jeden z istotnych trendów, choć raczej odległych, bo na dziś nie mamy jeszcze na tyle dojrzałych technologii. Mówimy raczej o perspektywie ok. 2040 roku" – mówi Natalia Hatalska.
Z kolei Kai Hattendorf, dyrektor zarządzający, CEO UFI – Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego, zwraca uwagę na nową funkcję, jaką będą pełniły wydarzenia targowe, a także rolę rozwiązań cyfrowych w "nowej" branży targowej.
Zupełnie nowy model biznesowy targów
W raporcie „W kierunku rezyliencji. Przyszłość branży targowej” eksperci prognozują, że m.in. postępująca digitalizacja i zmiany demograficzne będą sprzyjać zmniejszaniu powierzchni targowej wynajmowanej przez wystawców. W efekcie zmieni się model biznesowy targów, a branża będzie zmuszona do dywersyfikacji działalności.
Zarabianie na wynajmowaniu metrów kwadratowych rzeczywistej przestrzeni w halach wystawienniczych czy oferowanie usług związanych z organizacją tradycyjnych targów może bowiem okazać się niewystarczające. Jak zaznacza Karolina Niementowska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej, Grupa MTP, "kluczowa dla branży MICE jest w tej chwili dywersyfikacja, nie skupianie się tylko i wyłącznie na jednym profilu działalności".
W efekcie obecna funkcja targów, skupiona m.in. na nawiązywaniu relacji biznesowych, przestanie pełnić główną rolę. Targi staną się czymś więcej niż miejscem zawierania umów biznesowych i poszukiwania kontrahentów.
Co istotne, branży MICE – podobnie jak i innych sektorów gospodarki – nie omijają również skutki zielonej transformacji. "Musimy osiągnąć zerowe emisje netto, aby walczyć z kryzysem klimatycznym i mamy na to dobre rozwiązania, które można wdrożyć w całej branży" – mówi Kai Hattendorf.
Źródło: Newseria
Fot. StockAdobe(CasanoWa Stutio)
Raport "W kierunku rezyliencji. Przyszłość branży targowej", opracowany przez Grupę MTP i infuture.institute, został zaprezentowany podczas odbywającej się w dniach 4-6 maja Europejskiej Konferencji Światowego Stowarzyszenia Przemysłu Targowego (UFI).