Kwiecień przyniósł dla handlu odrobine lepsze nastroje niż te marcowe. Odczyt NHT (wskaźnika nastroju w handlu tradycyjnym) był o 1,7 pkt. wyższy niż miesiąc wcześniej, jednak nadal dużo niższy od prognozy.
Ocena kwietnia wyniosła 48,4 pkt. i była wyższa od marcowej o 1,7 pkt. ale niższa o 8,7 pkt. od prognozy – wynika z badania M/platform, przeprowadzonego na przełomie kwietnia i maja. W dalszym ciągu największy wpływ na odczyty wskaźników mają wysoka inflacja i wojna w Ukrainie.
Ceny znowu napędzają obroty
W kwietniu 2022 wartość zakupów w handlu tradycyjnym wzrosła o 12% w porównaniu do kwietnia 2021 i jest to najwyższy wzrost w tym roku. Większe obroty wynikają ze zwiększonej liczby wizyt o 2,4%. Przede wszystkim jednak stoją za nimi podwyżki cen najważniejszych kategorii w handlu tradycyjnym.
W samym koszyku było mniej produktów niż rok wcześniej (średnio 4,9 produktu w porównaniu do 5,1 w marcu 2021), natomiast w czasie wizyt płaciliśmy +9,4%, co przekłada się na 2,12 zł wydawane w sklepie więcej. Średnia miesięczna wartość wizyty osiągnęła poziom 24,76 zł. Powyżej tej średniej były zakupy w tygodniu przed Wielkanocą, w piątek przekraczając nawet poziom 32,80 zł w trakcie wizyty.
Wzrost wartości widać na kluczowych dla handlu tradycyjnego kategoriach. Mowa m.in. o wyrobach tytoniowych (+3,2%), napojach bezalkoholowych (+3,2%), nabiale (+8,7%), alkoholach mocnych, jak whisky, rum, likiery i gin (+11,2%), kawie/herbacie i kakao (+12,1%) czy wyrobach piekarniczych i cukierniczych (+21%).
Wśród kategorii, których obroty wzrosły dwucyfrowo, prowadzą oleje i oliwy (+58,6%), żywność sucha (+18,8%) oraz sosy i przyprawy (+17,6%).
Kwiecień nie był dobrym miesiącem dla alkoholi i mrożonek
Spośród alkoholi, obroty wódki wzrosły tylko 0,2%, choć wartość tej kategorii na paragonach wzrosła o 11,5%, co oznacza, że utrzymuje się trend spadającego wolumenu tej kategorii przy jednoczesnym wzroście jej ceny.
Jednak największe spadki obrotów dotyczą mrożonek, w których sporą część sprzedaży stanowi kategoria lodów. W całej tej grupie produktowej odnotowano 22,4% spadek obrotów. Jak komentuje Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics, wynika to przede wszystkim z pogody i niskich kwietniowych temperatur.
Wyniki badania M/platform pozwalają określić ogólne nastroje w handlu detalicznym, a także prognozy na kolejne miesiące. Najnowsze badanie zostało przeprowadzone na przełomie kwietnia i maja br. na reprezentatywnej próbie sklepów N= 3395 wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.
Fot. StockAdobe(Natalia)