Polacy polubili dostawy pod drzwi. Od kilku miesięcy obserwujemy rosnącą popularność modelu quick commerce, który opiera się na dark store'ach – sklepach, które służą jako mini centrum dystrybucyjne. Jak się okazuje, koncept ten równie dobrze może przyjąć się w przypadku gastronomii. Czy Polacy polubią dark kitchens?
72% Polaków przyznaje, że w ciągu ostatniego roku zamówiło jedzenie z dowozem. Dla 70% z nich nie ma znaczenia, czy restauracja, z której zamawiają dania jest tradycyjna czy ma tylko kuchnię. Najważniejsze jest ciekawe menu i darmowa dostawa. Przy pierwszym zamówieniu w nowym miejscu dużo ważniejsze są pozytywne opinie znajomych niż te w aplikacji – wynika z badania ARC Rynek i Opinia zrealizowanego dla Rebel Tang.
Jedzenie z dostawą pod drzwi
Jedzenie z dowozem stało się pewnego rodzaju standardem. Usługa ta jest niemal tak samo popularna we wszystkich badanych grupach demograficznych – czy to wśród osób młodszych, starszych, kobiet czy mężczyzn.
Połowa badanych (53%) wybiera zarówno znane jak i nieznane restauracje. Kluczowymi czynnikami wyboru restauracji jest ciekawe menu (60%) oraz darmowa dostawa (51%). Warto zauważyć, że w sytuacji pierwszego korzystania z restauracji znacznie ważniejsze są pozytywne opinie znajomych na jej temat (42%) niż pozytywne opinie na stronach internetowych czy w aplikacjach (18%).
Nowy koncept dark kitchen
70% respondentów przyznaje, że to, czy restauracja, w której zamawiają jedzenie jest restauracją tradycyjną ze stolikami czy restauracją tylko dowożącą (tzw. dark kitchen) nie ma dla nich znaczenia.
Patrząc na grupy wiekowe nieco mniej chętni do korzystania z tzw. konceptów dark kitchen są osoby z najmłodszej badanej grupy wiekowej (od 18 do 24 lat) – w ich przypadku odsetek tych, dla których nie ma znaczenia, czy restauracja jest tradycyjna czy nie wynosi 66%. Z takich restauracji rzadziej też korzystałyby osoby z wykształceniem podstawowym i zawodowym (61%).
Jednocześnie w społeczeństwie dość słaba jest w ogóle znajomość pojęcia dark kitchen. Tylko 13% badanych słyszało o tym koncepcie. Odsetek ten jest bardzo zbliżony we wszystkich grupach wiekowych.
Polacy są generalnie zadowoleni z usług jedzenia z dostawą – 66% badanych przyznało, że nie miało żadnych problemów związanych z tą usługą. Jeżeli już respondenci narzekają to na to, że jedzenie dojechało z opóźnieniem (14%) oraz że jedzenie przyjechało zimne (13%). Inne problemy, takie jak problem z aplikacją, dodzwonieniem czy niezgodnością z zamówieniem miały znaczenie marginalne.
Źródło: ARC Rynek i Opinia
Fot. StockAdobe(mnirat)