Chipsy, chrupki i paluszki. Które z nich najczęściej trafiają do koszyków?

Chipsy, chrupki i paluszki. Które z nich najczęściej trafiają do koszyków?

Największą kategorią wśród słonych przekąsek zajmują chipsy. A dane sprzedażowe CMR pokazują, że maj jest dla niej wyjątkowo dobrym miesiącem. Obok nich na półkach sklepowych znajdziemy także inne przekąski, jak chrupki czy paluszki. Te ostatnie w 2021 roku odnotowały jednak spadek sprzedaży.

Lato zbliża się coraz większymi krokami. Jego przedsmak poczujemy już podczas długiego weekendu majowego, kiedy wielu Polaków spędzi czas na świeżym powietrzu. Wiąże się to oczywiście z konsumowaniem różnego rodzaju przekąsek – zarówno przy grillu, jak i w trakcie aktywności na spacerach czy piknikach. Jak kształtują się sprzedaż przekąsek w sklepach małoformatowych?

Chipsy najchętniej kupowane w kategorii

Chipsy to największa kategoria słonych przekąsek charakteryzująca się wysoką sprzedażą praktycznie przez cały rok. Latem jeszcze częściej trafiają do koszyków klientów co potwierdzają wyraźne wzrosty sprzedaży w maju w porównaniu do kwietnia. W ostatnich latach w sklepach małoformatowych do 300 mkw. oscylowały one wokół 10% (w ujęciu wolumenowym).

Chipsy to także jedna z kategorii dostępnych niemal w każdym sklepie, w tych o powierzchni do 300 mkw. znaleźć je można w ponad 9 na 10 sklepów. Sam wybór również jest bardzo duży i jest w stanie zaspokoić podniebienia wszystkich znajomych zaproszonych na biesiady pod chmurką. W przeciętnym sklepie w maju i kolejnych miesiącach sezonu znajduje się aż 27 wariantów tego rodzaju produktów[*].

Według danych CMR lider tej kategorii, czyli Frito Lay odpowiada za prawie 3/4 wolumenu sprzedaży. Konsumenci mogą wybierać spośród około 20 wariantów chipsów tego producenta. Drugim graczem jest Lorenz z udziałami wynoszącymi około 15%. Na półce w przeciętnym sklepie małoformatowym można spotkać około 10 rodzajów chipsów tego producenta.

Chrupki od sklepowej półki

Tuż obok chipsów na półce ze słonymi przekąskami mocną pozycję zajmują chrupki. Jak wskazuje Przemysław Bojanowski z CMR, w odróżnieniu od poprzedniej kategorii tutaj nie widać tak jednoznacznych wzrostów sprzedaży w maju. Jednak kategoria jest istotna z punktu widzenia detalistów. Widać to chociażby po szerokości półki.

Jednak i na tym rynku konsument znajdzie duży wybór. Wprawdzie trochę mniejszy jednak około 16 wariantów nadal może zaspokoić gusta wszystkich gości. Pomimo tak "szerokiej półki" podczas jednej transakcji kupowanych jest średnio jedynie 1-2 opakowania zazwyczaj o gramaturze około 90 g. Zakup takiej paczki w poprzednim sezonie grillowym wiązał się z wydatkiem ponad 3 złotych. W tym roku może to być nieco więcej.

Przemysław Bojanowski z CMR

Podobnie jak w przypadku chipsów również na rynku chrupek główni gracze to Frito Lay i Lorenz. Udziały wolumenowe w sklepach małoformatowych do 300 mkw. pierwszego przekraczają 55% a drugiego 12%. A więc ich dominacja nie jest aż tak wielka jak w przypadku chipsów. Trzecim graczem jest TBM z około 7% udziałami.

Najbardziej popularnym produktem Frito Lay, jak również w całej kategorii, są chrupki Star Snaki Maczugi o smaku ketchupu 80 g. Sprzedażą z największa liczbą transakcji wśród portfolio Lorenza są Curly 120 g. Natomiast Tygryski Pałeczki Kukurydziane 60 g to lider TBM[*].

Paluszki ze spadkami sprzedaży

Na grillu czy na pikniku również dobrze się sprawdzą paluszki. Jak wskazują dane CMR, można je kupić w około 95% sklepów małoformatowych. Jednak cała kategoria w ostatnim okresie notuje spadki.  "Jej wolumen w 2021 roku w porównaniu do 2020 zmniejszył się o około 10%" – przyznaje analityk CMR.

Pomimo tego na półce przeciętnego sklepu małoformatowego konsument znajdzie około 7 różnych wariantów. Podobnie jak w przypadku pozostałych wcześniej omawianych rodzajów słonych przekąsek podczas jednej transakcji kupowanych jest średnio nieco więcej niż jedno opakowanie.

Jak podaje instytut ponad 40% wolumenu rynku należy do firmy Aksam, która oferuje markę Paluszki Beskidzkie. Wiceliderem wolumenowym jest Lajkonik Snacks z udziałami około 35%. Trzecim graczem jest Maspex oferujący produkty pod marką Lubella. Jego udziały to ponad 4%. Spośród produktów z najlepszą sprzedażą wolumenową aż 5 należy do lidera, 4 do Lajkonik Snacks, a 1 do firmy Fanex.


Fot. stock.adobe.com/NewFabrika

[*] CMR, sklepy małofotmatowe do 300 mkw.

 

Reklama