W pandemii na zmiany można było reagować post factum albo wyznaczać trendy. Co decydowało o sukcesie operatorów logistycznych? Pandemia wywróciła do góry nogami cały świat. Rewolucję przeżyła między innymi branża logistyczna. Wydarzenia wewnątrz tego rynku komentuje przedstawiciel FM Logistic.
Podczas jednego z paneli dyskusyjnych na Innovation Day 2021, ekspert firmy FM Logistic – Konrad Osiadacz, Product Director Omnichannel and Urban Logistics Central Europe, podkreślił, że na samo wystąpienie COVID-19 i „boom” w e-commerce nikt nie był gotowy. O sukcesie i przetrwaniu na rynku decydowało zatem jak firmy będą pracować przy tym powszechnych braku gotowości.
„Boom” na e-commerce
Przestrzeń jaką potrzebują na działalność placówki stacjonarne do realizacji sprzedaży, jest nawet do 43% większa niż firm działających online. Jednak w jednej sekcji to e-sklepy potrzebują więcej metrów kwadratowych. Jak zaznaczył ekspert FM Logistic – zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową w przypadku podmiotów działających w e-commerce, jest 2, a nawet 3 razy większe niż w przypadku tradycyjnych sklepów.
Ekspert podkreślił, że chyba nikt, przed 2020 rokiem, nie spodziewał się, że nagle będziemy potrzebować 2-3 razy więcej powierzchni magazynowej, że za chwilę wybuchnie pandemia i będziemy mieli „boom” w e-commerce.
Działanie post factum
Zdaniem Konrada Osiadacza, logistyka z wyzwaniami pandemii poradziła sobie dwojako. Pierwszym sposobem reakcji, który dotyczył branży magazynowej – było działanie post factum. Operatorzy z tej grupy prowadzili swoją działalność na zasadzie reakcji na konkretne wydarzenia.
Jakie niebezpieczeństwa czekały tych, którzy przyjęli taki model działania? Otóż w wielu przypadkach zapotrzebowanie klientów na dostawy przekraczało ich możliwości. Nie byli bowiem na nie gotowi.
Ekspert puentował, że tacy przedsiębiorcy padli ofiarą własnego sukcesu. Co robił klient, którego potrzeby nie były właściwie realizowane? Zwracał się do silniejszego podmiotu, który nie tylko był w stanie obsłużyć rosnące liczby zamówień, ale w tym wszystkim zapewni mu bezpieczeństwo.
Wyznaczanie trendów
Drugą, w ocenie eksperta FM Logistic, grupą operatorów logistycznych – były te firmy, które starały się działać, by zapobiec nieoczekiwanym wydarzeniom. To one wyznaczyły trendy, które do dziś obserwujemy w logistyce jako rozwojowe segmenty. Tutaj pierwsze skrzypce grają podmioty realizujące dostawy ostatniej mili.