Wiosna to idealny czas, by do diety dodać więcej lżejszych czy mniej kalorycznych produktów. Producenci dbają, by w ich portfoliach znalazła się szeroka oferta zdrowej żywości, lekkich zbożowych przekąsek, napojów roślinnych czy po prostu asortymentu z przejrzystą etykietą i krótkim składem. A co znajdziemy w wiosennych koszykach zakupowych Polaków?
- Mniej mięsa, czyli o rynku produktów roślinnych
- Główne źródło wapnia – kategoria nabiału
- A co z nietolerancją laktozy – produkty fermentowane i roślinne
- Talerz pełen zdrowia – sezonowe warzywa
- Pandemia a świadomość prozdrowotna
- Warzywa i owoce w oczach Polaków
- Jak powinno wyglądać stoisko warzywno-owocowe w sklepie?
- Trendy sprzedaży "zdrowych" kategorii
- Nie ma drogi na skróty, ale…
Zbilansowana dieta dostarcza organizmowi ważnych składników, co wpływa na zdrowie i dobre samopoczucie. Zdrowe produkty są smaczne, a regularne posiłki i aktywność fizyczna pomagają utrzymać ciało i duszę w dobrej kondycji. Bo to już nie o samą wagę chodzi, o idealny wskaźnik BMI czy wymiary rodem z wybiegu mody. Piękno kryje się w każdym rozmiarze, a liczą się dobre samopoczucie, witalność, energia i przede wszystkim zdrowie. Jak o nie zadbać?
Mniej mięsa, czyli o rynku produktów roślinny
Zdeklarowani weganie czy wegetarianie nie muszą się zastanawiać czym zastąpić mięso w diecie. Jednak dla prawdziwych mięsożerców rynek oferuje wiele alternatyw, które mogą być wyborem tymczasowym, niewykluczającym z jadłospisu mięsnych dań, a jedynie ograniczającym jego spożycie. Jesz mniej mięsa, więcej warzyw, ograniczasz, nie wykluczasz – to znak że jesteś fleksitarianinem. I z pewnością wyjdzie to na zdrowie każdemu. Takiej modzie warto ulegać bez zastanowienia. Zwłaszcza, że oferta sklepów spożywczych, nie tylko tych wielkopowierzchniowych czy dyskontów, ale coraz częściej, także małych osiedlowych sklepików jest bogata w zamienniki mięsa.
Rynek produktów roślinnych (w czterech kategoriach: napoje roślinne, wegetariańskie dania gotowe z lodówki, roślinne odpowiedniki jogurtów, wegetariańskie pasty kanapkowe z lodówki) zanotował wzrost o 29,5%[1].
Natomiast z badania „Polacy o kuchni wegańskiej 2022” przeprowadzonego na zlecenie Pyszne.pl z okazji Veganuary wynika, że już niemal 2/3 Polek i Polaków sięga po dania w 100% roślinne regularnie, co najmniej raz w miesiącu. I co ważne – polscy konsumenci uważają, że obecnie roślinne odżywianie jest znacznie łatwiejsze niż jeszcze kilka lat temu, a do bezmięsnego jedzenia najczęściej przekonują nas względy zdrowotne.
Niemal 70% respondentów zgadza się ze stwierdzeniem, że ograniczenie ilości produktów odzwierzęcych w diecie może mieć pozytywny wpływ na zdrowie. Chyba więc nie bez przyczyny międzynarodowy dzień bez mięsa obchodzony jest 20 marca, czyli tuż przed nadejściem wiosny.