Wielkanocne zakupy okazały się droższe o blisko 30% [ANALIZA]

Wielkanocne zakupy okazały się droższe o blisko 30% [ANALIZA]

Tegoroczna Wielkanoc była dużo droższa niż ta w 2021 roku. Potwierdza to analiza przedświątecznego tygodnia oparta na danych z ponad 7,5 tys. sklepów tradycyjnych. 

Koszyk podstawowych produktów świątecznych[1] wzrósł aż o 27% w porównaniu do poprzedniego roku i płaciliśmy za niego 102,08 zł – wynika z najnowszego badania M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego.

Większość produktów w koszyku podrożała dwucyfrowo. Przy czym kryje się tu całe spektrum wzrostów – od kilkunastu procent dla żurku czy chrzanu, przez ponad dwudziestoprocentowe skoki dla mąki, mleka, margaryny i kawy, aż po wzrosty o ponad 60% dla oleju i masła.

Ewa Rybołowicz, dyrektor ds. analiz rynkowych w M/analytics

Najbardziej do tej wartości przyczynił się wzrost ceny:

  • oleju rzepakowego (4,16 zł więcej),
  • białej kiełbasy (3,94 zł więcej),
  • masła (3,11 zł więcej),
  • mielonej kawy (2,24 zł więcej).

Wizyt więcej niż przed rokiem

Porównując tygodnie przedświąteczne w 2022 i 2021, obserwujemy znaczący wzrost obrotów – o 16% przy średnim tygodniowym wzroście wartości paragonu o 10%. Dodatkowo, obroty zwiększone są liczbą samych wizyt o 5%.

Aby lepiej zrozumieć wagę wzrostu, warto dodać, że przy liczbie 7,5 tys. sklepów spośród ponad 12 tysięcy, które są w M/platform, to jest prawie 790 tys. więcej wizyt.

Na wzrost liczby wizyt w sklepach wpływ mogą mieć trzy czynniki: zwiększona liczba kupujących w Polsce, związana z ponad 2 mln uchodźców z Ukrainy, sam charakter zakupów, często uzupełniających przy przygotowaniach świątecznych oraz zupełnie inny etap pandemii. Jeszcze rok temu przeżywaliśmy ją przy obostrzeniach sanitarnych.

Ewa Rybołowicz

Zakupy do ostatnich godzin

W porównaniu do ubiegłego roku, nie zmieniła się intensyfikacja zakupów końcówki tygodnia. Począwszy od handlowej niedzieli przed świętami, aż do Wielkiej Soboty, widać wyraźne wzrastania wizyt, które mają kulminację w piątek. W tym roku to także w piątek nasze paragony osiągały największą średnią wartość, tj. 32,80 gr, o 10 zł więcej niż jeszcze na początku tygodnia.

Wielką Sobotę tych zakupów jest już zdecydowanie mniej, ale co ważne, średnia wartość paragonu osiąga ponad 30 zł, a rozkład godzinowy wizyt wskazuje, że intensywnie kupujemy jeszcze do godziny 14. Wniosek jest zbieżny do tego, z godzinowej analizy zakupów wigilijnych – do ostatniej chwili robimy zakupy i są one zdecydowanie większe niż zakupy w zwykłe dni.

Ewa Rybołowicz

Fot.: PhotoStock

[1] Koszyk świąteczny obejmuje najczęściej kupowane produkty w swojej kategoriach: masło 200g, olej rzepakowy 1l, margaryna do pieczenia 250g, jaja 10 szt., mąka pszenna tortowa 1kg, cukier biały 1 kg, mleko UHT 1l, chleb 400g, kiełbasa biała 600g, żurek koncentrat 300ml, barszcz biały w torebce, chrzan 180gr, majonez 400g,  kawa mielona 250g, herbata czarna 25 torebek, sok pomarańczowy 1l, napój gazowany 1l,  kukurydza konserwowa 400g, groszek konserwowy 400g.

Analiza przygotowana na podstawie danych paragonowych z reprezentatywnych 7 565 sklepów wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.

 

Reklama