Tegoroczna Wielkanoc była dużo droższa niż ta w 2021 roku. Potwierdza to analiza przedświątecznego tygodnia oparta na danych z ponad 7,5 tys. sklepów tradycyjnych.
Koszyk podstawowych produktów świątecznych[1] wzrósł aż o 27% w porównaniu do poprzedniego roku i płaciliśmy za niego 102,08 zł – wynika z najnowszego badania M/platform dla segmentu handlu tradycyjnego.
Najbardziej do tej wartości przyczynił się wzrost ceny:
- oleju rzepakowego (4,16 zł więcej),
- białej kiełbasy (3,94 zł więcej),
- masła (3,11 zł więcej),
- mielonej kawy (2,24 zł więcej).
Wizyt więcej niż przed rokiem
Porównując tygodnie przedświąteczne w 2022 i 2021, obserwujemy znaczący wzrost obrotów – o 16% przy średnim tygodniowym wzroście wartości paragonu o 10%. Dodatkowo, obroty zwiększone są liczbą samych wizyt o 5%.
Aby lepiej zrozumieć wagę wzrostu, warto dodać, że przy liczbie 7,5 tys. sklepów spośród ponad 12 tysięcy, które są w M/platform, to jest prawie 790 tys. więcej wizyt.
Zakupy do ostatnich godzin
W porównaniu do ubiegłego roku, nie zmieniła się intensyfikacja zakupów końcówki tygodnia. Począwszy od handlowej niedzieli przed świętami, aż do Wielkiej Soboty, widać wyraźne wzrastania wizyt, które mają kulminację w piątek. W tym roku to także w piątek nasze paragony osiągały największą średnią wartość, tj. 32,80 gr, o 10 zł więcej niż jeszcze na początku tygodnia.
Fot.: PhotoStock
[1] Koszyk świąteczny obejmuje najczęściej kupowane produkty w swojej kategoriach: masło 200g, olej rzepakowy 1l, margaryna do pieczenia 250g, jaja 10 szt., mąka pszenna tortowa 1kg, cukier biały 1 kg, mleko UHT 1l, chleb 400g, kiełbasa biała 600g, żurek koncentrat 300ml, barszcz biały w torebce, chrzan 180gr, majonez 400g, kawa mielona 250g, herbata czarna 25 torebek, sok pomarańczowy 1l, napój gazowany 1l, kukurydza konserwowa 400g, groszek konserwowy 400g.
Analiza przygotowana na podstawie danych paragonowych z reprezentatywnych 7 565 sklepów wybranych spośród ponad 12 tys. sklepów handlu tradycyjnego z M/platform.