Pierwszy raz od wielu lat sprzedaż online ze spadkiem. To początek zmian?

Pierwszy raz od wielu lat sprzedaż online ze spadkiem. To początek zmian?

Globalna sprzedaż cyfrowa odnotowała 3% spadek w pierwszym kwartale 2022 roku – wynika z raportu Shopping Index firmy Salesforce. To pierwszy taki przypadek w dziewięcioletniej historii tego raportu.

Inflacja, problemy z łańcuchami dostaw oraz niepewność ekonomiczna wpłynęły na siłę nabywczą konsumentów. W rezultacie wydatki na zakupy online spadły po kilku kwartałach bezprecedensowego wzrostu.

Dwucyfrowe spadki liczby zamówień online

Z danych opublikowanych przez firmę Salesforce wynika, że globalne wydatki za zakupy robione online zmniejszyły się w pierwszym kwartale roku o 3% względem 2021 roku. W tym czasie spadek zanotował też ruch zakupowy (o 2%) oraz liczba zamówień (o 12%). Co ciekawe, w tym czasie spadek ominął towary luksusowe, torebki i walizki, na które wydatki nadal rosły. 

Jak informują eksperci Salesforce, spadki w szczególności dotyczą Europy, gdzie konsumenci mają do czynienia nie tylko z rosnącymi cenami paliwa, lecz również wojną. Sprzedaż internetowa spadła tam o 13%, a liczba zamówień o 17%. 

Chwilowy spadek czy trwały trend?

Zdaniem Roba Garfa, wiceprezesa i dyrektora generalnego działu handlu detalicznego w firmie Salesforce, inflacja w końcu dogoniła rosnące wydatki. "Konsumenci kupują mniej, spadła też liczba sklepów, w których dokonywane są zakupy" – zauważa. Co więcej, Rob Garf przewiduje, że nie jest to chwilowe wahnięcie nastrojów, lecz oznaka poważniejszej zmiany zachowań konsumentów.

Eksperci Salesforce przyznają: rosnące ceny, coraz większe niedobory i galopująca inflacja to czynniki, które wpływają na zwyczaje zakupowe konsumentów na całym świecie. A to wkrótce może spowodować duże zmiany wskaźnika optymizmu konsumenckiego, a także zmniejszyć zakupy uznaniowe przez pozostałą część roku. "Zmusi to handlowców do szukania delikatnej równowagi między stymulowaniem popytu a optymalizacją marży w kalendarzach promocyjnych" – przyznają eksperci z Salesforce.


Fot.: stock.adobe.com/joyfotoliakid

Q1 Shopping Index pokazuje rzetelny obraz zakupów poprzez analizę aktywności ponad miliarda kupujących w ponad 61 krajach przy użyciu platformy Commerce Cloud. Następnie stosuje się kilka czynników w celu ekstrapolacji prognoz i rzeczywistych wyników dla szerzej rozumianej branży detalicznej.