Marta Pilczuk, Kraft Heinz: Wzrost kosztów nastąpił na niespotykaną skalę

Marta Pilczuk, Kraft Heinz: Wzrost kosztów nastąpił na niespotykaną skalę

Ukraina, Rosja i Białoruś są wiodącymi producentami szeregu surowców spożywczych. Oba rynki dostarczają również wiele komponentów o kluczowej roli w produkcji żywności. Nic więc dziwnego, że wpływ toczącej się w Ukrainie wojny szczególnie mocno odczuwają producenci żywności.

Koszty produkcji Kraft Heinz, producenta keczupów i sosów Heinz oraz Pudliszki, w ciągu ostatnich 6 miesięcy wzrosły kilkukrotnie. Wpłynęły na to zarówno wyższe ceny, które w niektórych przypadkach podskoczyły nawet o 800%, jak też brak dostaw z Ukrainy i znaczne ograniczenie podaży koncentratu pomidorowego. 

Producenci czują wzrosty kosztów. Ceny produktów muszą pójść do góry

Nie zdążyły jeszcze ustąpić czynniki inflacyjne związane z pandemią, a już zaistniały nowe, wynikające z wojny w Ukrainie – mówi Marta Pilczuk, dyrektor zarządzająca Kraft Heinz Polska. Jak dodaje, w 2022 roku nastąpił wzrost kosztów surowców i produkcji na niespotykaną dotychczas skalę. Do tego dochodzi także ograniczona podaż pomidorów.

Składnikiem wielu produktów Kraft Heinz są pomidory. Niestety podaż tego surowca została silnie ograniczona. Wstrzymanie dostaw z Ukrainy oraz spodziewane dużo niższe zbiory w 2022 i 2023 roku spowodują nie tylko wzrost cen, ale również problem z dostępnością tego surowca.

Marta Pilczuk, dyrektor zarządzająca Kraft Heinz Polska

Kraft Heinz nie przekłada wszystkich kosztów bezpośrednio na ceny. Jak wyjaśnia Marta Pilczuk, "część z nich jest przez nas absorbowana lub mitygowana przez optymalizację procesów fabrycznych, renegocjacje kontraktów, szukanie nowych dostawców i korzystanie ze skali negocjacji globalnych".

Jednak w tym roku nawet najwięksi globalni dostawcy nie są w stanie utrzymać cen, które były wcześniej zakontraktowane. "Aby zapewnić dostępność naszych produktów, jesteśmy wielokrotnie zmuszeni akceptować dużo wyższe niż wcześniej ceny surowców oraz opakowań" – zaznacza dyrektor zarządzająca Kraft Heinz Polska.

Wojna w Ukrainie pogłębia problemy producentów 

Składnikiem wielu produktów Kraft Heinz są pomidory. Jak zauważa Marta Pilczuk, podaż tego surowca została niestety silnie ograniczona. Kolejnym problemem są wysokie koszty transportu, a także susza, która ograniczyła produkcję w Hiszpanii.

(...) wysokie koszty transportu zmniejszają opłacalność importu produktów pomidorowych z USA i krajów Ameryki Południowej, a produkcja w Hiszpanii została istotnie ograniczona przez suszę. Nie bez znaczenia zostają również wzrastające ceny energii, który przekładają się na wyższe koszty produkcji przetworów pomidorowych zarówno po stronie naszych dostawców, jak i naszej.

Marta Pilczuk

Koszty produkcji Kraft Heinz wzrosły w ciągu ostatnich 6 miesięcy kilkukrotnie. Największy wpływ na to miał wzrost cen:

  • energii (prądu i gazu) – nawet do 800%
  • surowców (pomidory, oleje, mięso, fasola) 30-70%
  • opakowań (szkło, metal i karton) – 40-80%

Brak dostaw z Ukrainy i oczekiwane zmniejszenie zbiorów w tym kraju w 2022 i 2023 roku znacznie ogranicza podaż koncentratu pomidorowego. Dodatkowo inflacja pomidora napędzana jest przez:

  • wysokie koszty transportu zmniejszające opłacalność importu ze Stanów Zjednoczonych czy Ameryki Południowej,
  • suszę w Hiszpani,
  • gwałtowny skok popytu w czasie pandemii oraz niski poziom zapasów,
  • rosnące koszty nawozów, energii, nasion,
  • zmniejszanie areału upraw pomidorów na koncentrat na rzecz innych produktów pomidorowych.

Wpływ wojny w Ukrainie na koszty produkcji

Około 20% światowych dostaw nawozów i półproduktów do ich wytwarzania pochodzi z Rosji i Białorusi. Z kolei w 2021 roku blisko 10% sprowadzonego do Polski żelaza i stali pochodziło z Ukrainy.  Drugie tyle trafiało do nas z Rosji i Białorusi.

Niedobory i wysokie ceny paliwa w całej Europie zakłócają łańcuchy dostaw, prowadząc do wyższych kosztów produkcji i transportu towarów rolnych. Cena przewozów podstawowych towarów, takich jak pszenica czy cukier na statkach masowych, wzrosła ponad trzykrotnie w ciągu roku.

Gwałtownie rosną także ceny samej żywności. Wskaźnik cen żywności FAO (FFPI) wynosił w marcu 2022 r. średnio 159,3 punktu, co stanowi wzrost o 17,9 punktu (12,6%) od lutego. Ten gigantyczny skok wyznaczył rekordowo wysoki poziom od czasu powstania wskaźnika w 1990 r. Ostatni wzrost odzwierciedla nowe rekordy wszechczasów wskaźników cen olejów roślinnych, zbóż, pomidorów i mięsa.

Natomiast kilkukrotny wzrost cen gazu i energii wpływa w dramatyczny sposób na koszty produkcji wielu surowców i opakowań, jak na przykład plastikowe i szklane butelki i słoiki.

Przewiduje się, że w 2022 r. ceny surowców pozostaną na wysokim poziomie, dzięki ożywieniu światowych zapasów towarów w wyniku ograniczenia podaży w 2021 r.


Fot.: Marta Pilczuk, dyrektor zarządzająca Kraft Heinz Polska (mat. prasowe)

Źródła danych:

  • Ośrodek Studiów Wschodnich, raport „Spichlerz świata? Rozwój rolnictwa na Ukrainie” 
  • Polski Instytut Ekonomiczny, raport „Warnomics. Gospodarcze koszty inwazji Rosji i Białorusi na Ukrainę”
  • Deloitte Insights
  • Mintec Price Inflation Report
  • Dane wewnętrzne firmy Kraft Heinz
Reklama